کد خبر: ۱۳۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

آتش سوزی ارتفاعات کازرون و کهمره سرخی شیراز مهار شد

آتش سوزی عرصه‌های جنگلی ارتفاعات تنگ نرگسی کوه بایم بخش جره و بالاده کازرون که از دوشنبه هفتم مرداد آغاز شد و به صورت متناوب به سمت ارتفاعات مسقان کهمره‌سرخی گسترش یافته بود، جمعه مهار شد.
 گروه‌های مردمی از اعضای تیم‌های کوهنوردی و آفرودسواران این استان گرفته تا افراد عادی، دسته دسته از سه روز پیش به سمت ارتفاعات دچار آتش سوزی شده روانه شدند تا سهمی در جلوگیری از نابودی عرصه‌های منابع طبیعی دیارشان داشته باشند.

بارها آتش در این منطقه مهار شد اما وزش باد دوباره شعله‌ای تازه برافروخت و وجود این مسئله در کنار وجود علف‌های خشک شده‌ای که در پی بارندگی‌های ماه‌های گذشته سر از خاک بیرون آورده و حتی تا یک و نیم متر نیز رشد کرده بودند کار را سخت کرده بود زیرا نسیمی ملایم هم قادر بود آتش زیر خاکستر را شعله ور کند،اما مسئولان فارس اعلام کردند که بالاخره این آتش مهار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس شنبه در این زمینه گفت: این آتش‌سوزی در محدوده مرزی شهرستان‌های کازرون و شیراز و در ارتفاعات اراضی جنگلی به وقوع پیوست که با تلاش شبانه روزی بیش از٥٠٠ نفر از نیروهای ادارات و سازمانهای مختلف و با حضور تشکل‌های مردمی و اهالی محلی کنترل و مهار شد.

شهرام منتصری افزود: در این عملیات گسترده و طاقت فرسا نیروهای منابع طبیعی از اداره کل و شهرستانهای کازرون ، شیراز ، سپیدان ، سروستان ، ممسنی ، فسا در کنار نیروهای غیور ارتش از تیپ ٥٥ هوابرد ،تیپ ٣٧ زرهی ، مرکز پیاده شیراز، به‌همراه مدیریت بحران استانداری ، نیروهای انتظامی ،سپاه و بسیج ، هلال احمر و اورژانس، جهاد کشاورزی ، امور عشایر ، محیط زیست ، آتش نشانی ، تشکل های مردم نهاد ، گروه‌های آفرود سوار و طبیعت دوست از شهرستان‌های مختلف فارس در کنار اهالی محلی پس از ساعت ها تلاش سخت و طاقت فرسا توانستند آتش را کنترل و مهار کنند.

وی ادامه داد: نیروهای اطفای حریق هم اینک برای پایش و مراقبت از سرایت مجدد آن در منطقه حضور دارند.

منتصری در خصوص طولانی شدن مدت این عملیات افزود: خشک بودن علف‌های کف جنگل ، گرمای هوا ، وزش بادهای شدید و سخت گذر بودن منطقه که دسترسی به خط آتش را با مشکل مواجه کرده بود باعث کندی عملیات اطفای حریق شد که در این خصوص جانفشانی خلبان‌های بالگرد هوانیروز ارتش ، شرکت هلی کوپتری ایران ، هلال احمر ، هوانیروز سپاه و نیروی انتظامی که با پروازهای متعدد عملیات هلی برن نیروها را انجام دادند بر سرعت عمل نیروها در عملیات افزود که حداقل ٦٠ سورتی پروازی توسط آنها انجام شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در خصوص دلایل بروز این آتش سوزی نیز گفت: دلیل اصلی این آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما آنچه مسلم است سهل انگاری و عامل انسانی باعث بروز این حریق گسترده شده است .

او درباره میزان خسارت وارده به عرصه‌های منابع طبیعی افزود: مساحت دقیق میزان خسارت وارده پس از پایان عملیات و توسط نیروهای ارزیاب انجام و اعلام خواهد شد.


نظرات بینندگان