کد خبر: ۱۳۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

اعلام پایان عملیات اطفاءحریق تنگ نرگسی تا کهمره/ حضور بیش از 200 نفر از بسیج عشایر در این عملیات/ به درختان جنگلی کمتر آسیب رسیده است

دکتر شهرام منتصری با اعلام پایان عملیات اطفاءحریق تنگ نرگسی تا کهمره گفت: به درختان جنگلی آسیب کمتری رسیده است.

به گزارش شیرازه، از آخرین ساعات سه شنبه هشتم مردادماه، آتش سوزی در منطقه تنگ نرگسی کازرون آغاز شد که از همان ساعات، عملیات اطفاءحریق آغاز شد، اما وزش باد در منطقه، باعث گسترش این حریق شد و آتش سوزی تا جنگل های اطراف کهمره از بخش ارژن شیراز وسعت پیدا کرد.

بعد از ظهر چهارشنبه 9مردادماه، مدیر منابع طبیعی کازرون، در گفتگو با شیرازه، خبر پایان مهار آتش سوزی را اعلام کرد. به واسطه پایان یافتن اطفاءحریق، نیروهای امدادی هم منطقه را ترک کرده بودند که عصر همان روز باز هم خبر آتش سوزی در همان منطقه در صدر خبار فارس قرار گرفت.

اگرچه منتصری آغاز آتش سوزی را خطای انسانی اعلام کرده بود، اما آتش سوزی مجدد، به دلیل وزش بادهای شدید در منطقه بود که خاکسترهای جاممانده را شعله ور کرد و منطقه بیشتر را به کام آتش برد.

با اعلام مجدد آتش سوزی، و آماده باش به نیروهای سپاه و بسیج، با وجود حضور گروه های جهادی از سپاه عشایر فارس در منطقه، از بسیجیان و نیروهای وظیفه سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز هم در منطقه حضور یافتند و طی سه روز عملیات، حریق را در ظهر شنبه مهار کردند.

در کنار نیروهای سپاه و بسیج، نیروهای ارتش از هوانیروز گرفته تا تیپ زرهی، نیروی انتظامی و یگان های ویژه آن، اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، مسئولین منطقه و همچنین مسئولین استانی از جمله استاندار، معاونین، رئیس کل دادگستری و معاونین و نیز حضور فرماندار شیراز و معاونینش تا پایان مهار آتش در کنار مردم و در منطقه، از جلوه های حضور یکپارچه و همپای مردم و مسئولین بود.

منتصری ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، پایان عملیات اطفاءحریق را اعلام کرد و گفت: از انجا که وزش باد را در منطقه داریم، نیروهایی را با آمادگی کامل در منطقه نگه داشته ایم تا در صورت بروز مجدد آتش به دلیل وزش باد، سریع رسیدگی کنند تا از شعله ور شدن مجدد آتش، جلوگیری شود.

وی، خسارت عمده را به علوفه های خشک پای درختان اعلام کرد و تصریح کرد: در منطقه آتش سوزی، چون آتش به سرعت از پای درختان رد شده، و اینکه علوفه های خشک یک ساله در معرض آتش بوده اند، به درختان جنگلی بلوط آسیب جدی وارد نشده، اگر چه تعدادی هم سوخته اند و فقط به پوشش علوفه ای آسیب رسیده است.

منتصری اعلام نتیجه را موکول به اینده و کارشناسی دقیق و استفاده از جی پی اس دانست و گفت: در این حادثه، خسارت مالی نداشته ایم و فقط یکی دو مورد سوختگی و آسیب دیدگی به زانو داشته ایم.

مدیر منابع طبیعی کازرون، حضور مردم با محوریت استانداری و ستاد بحران را چشمگیر دانست.

در ادامه با حیات نیا، فرمانده حوزه مقاومت بسیج قدس عشایر در منطقه کهمره تماس گرفتیم و از حضور نیروهای مردمی و بسیجی جویا شدیم.

وی به اتقال نیروهای سپاه و بسیج با حضور بالگردهای هوانیروز سپاه که در نقل و انتقال بسیجیان و گروه های اعزامی جهت تسهیل در خدمت رسانی به منطقه درگیر آتش اشاره کرد و اظهار داشت: طی چهار روز اخیر، بیش از 200 نفرروز نیروی بسیجی از سپاه عشایر فارس و سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز داشتیم که در منطقه خدمات مهار آتش ارائه کردند.

حیات نیا به حضور بسیجیان پایگاه های مقاومت حوزه مقاومت بسیج قدس در منطقه اشاره کرد و گفت: اعضای گردان های بیت المقدس در اماده باش بودند و در ادامه، با هماهنگی لازم با ستاد مدیریت بحران بخش، و اخذ مجوزات لازم جهت حضور در منطقه به صورت تلفنی، تقاضای اعزام بالگردهای هوانیروز سپاه جهت کمک به منطقه داشتیم.

وی با یاداوری اینکه بعدازظهر چارشنبه، اتش سوزی کاملا مهار شده بود و نیروها از منطقه خارج شدند و فقط تعداد کمی حضور داشتند، افزود: حدود ساعت 5بعدازظهر تماس هایی مبنی بر آتش سوزی مجدد در منطقه را دریافت کردیم که بلافاصله نیروهایی را فراخوان و اعزام کردیم و چون شب بود، امکان اعزام بالگرد نبود و با تجهیز کردن بسیجیان در تیم های 10نفره، پیاده به کوه اعزام کردیم.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج قدس عشایر با تأکید بر پایان عملیات اطفاءحریق، گفت: لکه های آتش سوزی در حد حدود 10 متر را داشته ایم که با حضور نیروها و اعزام سریع به منطقه آتش سوزی، مهار شده و گسترش نخواهد یافت.

حیات نیا به سه گروه جهادی شهید مددی، شهید شریفی و شهید ناصری در عملیات اطفاءحرق چندروز گشته تصریح کرد: بسیجیان گردان بیت المقدس، پرسنل رسمی، پرسنل وطیفه، گردان امام حسین(ع) سپاه عشایر، از دیگر نیروهای اعزامی سپاه عشایر در این عملیات بوده است.

وی گفت: سرتیم های گروه های مختلف اعزامی از منابع طبیعی و ارتش و دیگر ارگانها، از بچه های سپاه عشایر بوده است، چرا که این نیروها، نیروهای بومی در منطقه بوده اند و کاملا منطقه را می شناسند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج قدس عشایر باذکر اینکه خسارت جانی هم در این چند روز اعلام نشده است، افزود: فقط یک مورد آسیب دیگی جزئی مچ پا از نیروهای مردمی داشتیم که با همکاری منابع طبیعی، جهت درمان و استفاده از بیمه بی نام این دستگاه، به مرکز درمانی اعزام شد.

وی با تأکید بر اینکه آمار وسعت منطقه آسیب دیده و نیز خسارات نیاز به کارشناسی دارد و هنوز برای اعلام این آمار زود است تصریح کرد: در روزهای اخیر بیش از 200نفرروز نیروی سپاه عشایر و 100 نفرروز از سپاه ناحیه ثارالله(ع) در منطقه حضور داشتند و بیش از 2هزار نفر هم از نیروهای یگان ویژه ناجا، بخشداری، پایگاه هوایی شهید دوران ارتش، هوابرد و تیپ 37زرهی، شرکت هلی کوپتری ایران، پرسنل منابع طبیعی و محیط زیست، اورژانس، هلال احمر، نیروهای خودجوش مردمی از مناطق مختلف، شوراها و دهیاران، مدیریت بحران و شهرستان، استانداری و فرمانداری شیراز و بخشدار ارژن، دادگستری در منطقه حاضر شده و به امدادرسانی کمک شایانی داشتند.

حیات نیا گفت: من به عنوان یکی از نیروهای ستاد مدیریت بحران بخش، و همچنین بخشدار و نیروی انتظامی و ارتش و اتش نشانی در منطقه حضور داریم و تا اطمینان کامل از مهار کامل آتش عرصه را خالی نخواهیم کرد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان