کد خبر: ۱۳۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

موانع و مشکلات مرکز آموزش عالی اقلید درزمینهٔ فراهم کردن ساختمان مرکز/ منتفی شدن خرید ساختمان سما به دلیل عدم توافق بر سر قیمت/ افزایش حدود 150 درصدی اجاره‌بهای ماهیانه

مرکز آموزش عالی شهرستان اقلید در پی تخلیه ساختمان سما، با انتقاد از برخی اظهارنظرها درزمینهٔ ساختمان و بودجهٔ این مرکز و با تأکید بر لزوم بحث تخصصی در مورد موضوعات و ارائه آمار و ارقام از مبادی رسمی، به نداشتن بودجه عمرانی مستقل، دلایل منتفی شدن خرید ساختمان سما و افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای ماهیانه این ساختمان نسبت به قرارداد پیشین اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار شیرازه از اقلید، راه‌اندازی مرکز آموزش عالی اقلید در سال 1386 به تصویب شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید. این مرکز در بهمن‌ماه سال 90 کار خود را با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی برق گرایش کنترل در مقطع کارشناسی آغاز کرد. این مرکز از ابتدای فعالیت خود، فاقد ساختمان مستقل و مناسب آموزشی بوده است و طی سال‌های اخیر، اقدام به اجاره ساختمان سما کرد. از دو هفته قبل و با حکم تخلیه رسمی، مجبور به تخلیه ساختمان مذکور شده است. این اتفاق بازخوردها و واکنش‌های متفاوتی در فضای حقیقی و مجازی به دنبال داشت. بر همین اساس، مرکز آموزش عالی شهرستان اقلید اقدام به بیان مطالبی در این خصوص به شرح زیر کرده است:

بسمه‌تعالی

مرکز آموزش عالی اقلید ضمن تشکر و قدردانی بابت دغدغه‌مندی و پیگیری تمامی عزیزانی که دلسوزانه و با نیت خیر درصدد رفع مشکلات این مرکز هستند، مواردی را جهت روشن شدن پاره‌ای از ابهامات به اطلاع می‌رساند:

- اظهارنظر در رابطه با موضوعات تخصصی و ارائه آمار و ارقام می‌بایست توسط کارشناس حوزهٔ موردنظر و با استفاده از مبادی رسمی صورت پذیرد. حتی مراجعی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نیز برای انتشار گزارش و آمار، اطلاعات موردنیاز را از دانشگاه‌ها دریافت می‌نماید. لذا ضمن تشکر مجدد از همه عزیزان و صاحب‌نظران، این مرکز آمادگی خود را برای ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز اعلام می‌دارد و هرگونه اظهارنظر پیرامون مسائل مرکز از سایر مبادی را تائید نمی‌نماید.

- علی‌رغم همهٔ کمبودها، کم‌لطفی‌ها و مشکلات زیرساختی که مرکز طی چند سال گذشته با آن‌ها دست‌به‌گریبان بوده است، این مجموعه نه‌تنها توانسته است همهٔ برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود را به شکلی درخور و مناسب به انجام برساند بلکه، حضور پررنگ و تأثیرگذاری در بسیاری از حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و عمومی شهرستان داشته است.

- به گواهی آمار و ارقام، این مرکز در حوزه‌های مختلف نسبت به مراکزی که هم‌زمان با آن راه‌اندازی شده‌اند در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد که به‌روشنی مؤید تلاش، همت و ازخودگذشتگی مجموعهٔ اعضا و نیروهای این مرکز است.

در ادامه به برخی دستاوردهای این مرکز اشاره می‌شود:

تعداد کل دانشجوی جذب‌شده از آغاز تاکنون

تعداد دانشجویان فعال

تعداد کل دانش‌آموختگان

تعداد پذیرفته‌شدگان در مقطع کارشناسی ارشد

تعداد پذیرفته‌شدگان در مقطع دکتری

1279

935

344

à133

àà1

àاکثراً در دانشگاه‌های برتر کشور پذیرش شده‌اند.

ààآقای ایمان زارع- دکتری برق- دانشگاه شیراز

انتشار مقاله در نشریات خارجی و داخلی

ارائه مقاله در همایش‌ها

چاپ کتاب

طرح‌های کاربردی

کسب رتبه در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مرتبط با حوزه تخصصی

143

83

4

5

2

باعث افتخار است که از بین 143 عنوان مقاله منتشرشده در نشریات معتبر خارجی و داخلی، این مرکز موفق به انتشار 26 مورد از نتایج پژوهش‌های اعضای هیأت علمی خود در نشریات Q1 و 10 درصد بالای JCR شده است. دانشجویان این مرکز نیز در المپیادهای مختلف علمی-دانشجویی سطح منطقه 7 کشوری حائز رتبه‌های برتر شده‌اند. همچنین، این مرکز علی‌رغم همهٔ محدودیت‌ها و مشکلات برای سه سال متوالی و به گواهی سازمان سنجش آموزش کشور با موفقیت و کیفیت بالا، میزبان کنکور کارشناسی ارشد شمال استان فارس بوده است.

- در ارتباط با بودجهٔ مرکز، اظهارنظرهای غیر مستند و غیر کارشناسانه‌ای در برخی از فضاها صورت گرفته است. سازمان‌ها و مراکز دولتی سه عنوان اصلی بودجه شامل جاری، تملک و عمرانی دارند که فقط باید در همان موضوع صرف شوند و امکان جابه‌جایی بین بودجه‌ها وجود ندارد. لازم به ذکر است که علی‌رغم تمام پیگیری‌های مرکز و نیز رایزنی‌هایی که نماینده محترم شهرستان داشته‌اند، این مرکز بودجه عمرانی مستقل ندارد و وابسته به دانشگاه شیراز می‌باشد. متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات کلانی که کشور با آن‌ها مواجه شده است، میزان و اختصاص بودجهٔ عمرانی مرکز در رویه‌ای مشابه با سایر پروژه‌های عمرانی کشور، روند کاهشی داشته است. لازم به ذکر است طی چند سال اخیر، تنها 4000 میلیون ریال و آن‌هم به‌صورت اوراق خزانه اسلامی برای ساختمان دانشگاه تخصیص یافته است. بااین‌وجود و طبق قولی که مدیریت عمرانی دانشگاه شیراز داده‌اند، دیوارکشی ساختمان به‌زودی آغاز خواهد شد.

- قطعاً یکی از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار مرکز داشتن ساختمانی مناسب و درخور شأن بوده است. همان‌طور که در بالا نیز اشاره گردید، مرکز به‌صورت مستمر ساخت و تکمیل ساختمان خود را پیگیری نموده است. اما به‌عنوان یک راهکار سریع‌تر، این مرکز تصمیم به خرید ساختمان سما واقع در خیابان حافظ نمود که بتواند مشکل ساختمان خود را تا زمان تکمیل ساختمان جدید تا حدودی مرتفع سازد. پس از مذاکرات اولیه با دانشگاه آزاد اسلامی و واحد سما، با پیگیری‌های مکرر و تلاش بسیار و درزمانی بسیار کوتاه‌تر از ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز خرید ساختمان مذکور از وزیر محترم علوم اخذ شد (دستور نوزدهم نهمین نشست از دور ششم هیأت امنا مورخ 12/4/1396). متأسفانه به دلایل مختلف و ازجمله تغییر مدیریت و سیاست دانشگاه آزاد کشور، اخذ مجوز فروش توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید به تأخیر افتاد. درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان، خرید ساختمان به دلیل عدم توافق بر سر قیمت منتفی گردید. لازم به ذکر است که این عدم توافق بر اساس استدلال صحیحی بوده که وزارت علوم داشته است: زمین ساختمان سما توسط دولت به دانشگاه آزاد داده شد و لذا خرید مجدد زمینی که خود دولت واگذار کرده است، هیچ توجیهی ندارد. درواقع، نزدیک به 80 درصد از تفاوت قیمتی که به خاطر آن، خرید ساختمان منتفی شد بابت زمین آن بوده است. نهایتاً، دانشگاه آزاد به‌صورت کلی از فروش ساختمان مذکور منصرف گردید.

در ارتباط با تمدید اجارهٔ ساختمان سما که بهترین و صحیح‌ترین شکل کاربری آن استفاده برای این مرکز بوده است، واحد سما درخواست افزایش حدود 150 درصدی اجاره‌بهای ماهیانه نسبت به قرارداد قبل را داشته است. این اجاره‌بهای درخواستی بدون نظر کارشناس رسمی دادگستری و خارج از توان مالی مرکز آموزش عالی بوده است. ازاین‌رو و با حکم تخلیه‌ای که توسط واحد سما گرفته شده بود، این ساختمان تخلیه گردید.

در پایان به همه عزیزانی که به شایستگی قدر و جایگاه علم و وجود مرکز آموزش عالی در این شهرستان را درک و به شکل‌های مختلف از آن حمایت نموده‌اند اطمینان می‌دهیم که اعضای این مجموعه همچون گذشته و با تلاش و پیگیری‌های بیش‌ازپیش به مسیر خود ادامه خواهند داد و مشکلات و کمبودها را یکی پس از دیگری با حضور و کمک همه شهروندان دغدغه‌مند از پیش رو خواهد برداشت، ان‌شاءالله.

در این راه، توجه و حمایت عاجل و بیش‌ازپیش همهٔ مسئولین شهرستان مطالبهٔ اساسی مجموعهٔ دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان این مرکز است.

و من الله التوفیق

مرکز آموزش عالی اقلید


برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان