کد خبر: ۱۳۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

آیا فاجعه پلاسکو در شیراز تکرار خواهد شد؟ / ارگ، نظاره گر ریزش آسمان

هتل «آسمان» که پرونده آن به عنوان مزاحم حریم منظری ارگ «کریمخان زند» در شیراز همچنان باز است، آتش گرفت.
هتل در حال ساخت آسمان شیراز با گذشت ۱۱ ساعت از آغاز آتش‌سوزی همچنان در آتش می‌سوزد و تلاش برای خاموش کردن آتش در این هتل همچنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی در هتل آسمان موجب شده تا نگرانی‌هایی درباره تکرار فاجعه پلاسکو این بار در شیراز ایجاد شود،مسئولان نیز می‌گویند که جوانب احتیاط را رعایت و تا شعاع ۵۰ متر محل معابر،ساختمان‌ و هتل‌های اطراف را تخلیه کرده‌اند.

از آغاز این حادثه،‌تیم مدیریت بحران استانداری فارس در محل حاضر بوده است و ساعتی قبل نیز عنایت الله رحیمی استاندار فارس با حضور در محل، از روند خاموش کردن آتش سوزی هتل آسمان بازدید کرد. 

حوالی ساعت ۱۱ امروز شنبه این هتل دچار حریق شد و ساعتی بعد، به دلیل حرارت زیاد در طبقات زیرین و احتمال ناپایداری سازه، دستور تخلیه کامل ساختمان‌ها و معابر اطراف آن صادر شده است.

آیا فاجعه پلاسکو در شیراز تکرار خواهد شد؟ / ارگ، نظاره گر ریزش آسمان

این تصمیم ساعتی پیش و پس از تشکیل جلسه مدیریت بحران استانداری فارس که در محل حادثه برگزار گردید صادر شد. آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بطور کامل فرو ریخت.

ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

آنچه که حادثه آتش سوزی هتل آسمان شیراز را با ساختمان پلاسکو متمایز می کند، نبود نیروهای انسانی در مقطع کنونی در این هتل در حال حریق است. 

معاون استاندار فارس:‌ تاکنون سازه اصلی هتل آسیب ندیده است

محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس شامگاه شنبه در حاشیه عملیات امدادرسانی و اطفای حریق در این هتل در حال ساخت،‌گفت:‌ با تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی در راستای خنک کردن سازه این ساختمان،‌ تاکنون سازه اصلی این هتل آسیبی ندیده است.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس نیز شامگاه شنبه پس از بازدید از خیابان رودکی شیراز،‌ محل عملیات خاموش کردن آتش سوزی هتل آسمان گفت که با توجه به دمای بیش از 700 درجه در داخل هتل، احتمال فروریختن این هتل وجود دارد،‌از این رو منازل و اماکن اقامتی مجاور این هتل تخلیه شده است.

تا شعاع ۵۰ متر تخلیه شده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس شامگاه شنبه و پس از صدور دستور تخلیه منطقه پیرامون هتل آسمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از شروع آتش سوزی در هتل آسمان با گزارش تیم‌های آتش‌نشانی مستقر در محل اعضاء مدیریت بحران نیز سر صحنه حاضر و از نزدیک اوضاع را مدیریت کردند.

رحیم آزادی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده تمام ادارات و ارگان‌های خدمات‌رسان نیز به محل فراخوانده و مشغول اطفا حریق شدند و از گسترش آتش به طبقات فوقانی جلوگیری شد.

وی ادامه داد: به دلیل دمای بالا و حرارت شدیدی که اکنون در طبقات منفی این هتل وجود دارد دسترسی به محل شروع آتش‌سوزی که از زیرزمین بوده را در حال حاضر غیرممکن کرده و ماموران آتش‌نشانی اکنون در حال تزریق آب از ۱۰ مسیر به طبقات منفی هتل آسمان هستند تا عملیات خنک ‌سازی انجام شود.

آیا فاجعه پلاسکو در شیراز تکرار خواهد شد؟ / ارگ، نظاره گر ریزش آسمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اضافه کرد: پس از تشکیل شورای مدیریت بحران در این محل و با تاکید استاندار و معاون عمرانی استانداری فارس دستور تخلیه اطراف هتل آسمان صادر شد و هم اکنون ساختمان‌ها ،معابر و هتل‌های اطراف تا شعاع ۵۰ متر تخلیه شده است. او بر تامین امنیت ساختمان و هتل‌های اطراف توسط نیروی انتظامی تاکید کرد.

نگرانی از تکرار پلاسکویی دیگر

آزادی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تکرار فاجعه‌ای مانند پلاسکو در شیراز وجود دارد؟ گفت: احتمال هر چیزی ممکن است اما باید نظر دقیق در این باره را کارشناسان امر ارایه کنند، ولی تمام اقدامات لازم برای پیگیری از بروز چنین رخدادی در حال انجام است.

او ادامه داد: در حال حاضر براساس نظر کارشناسان امر، ستونهای اصلی سازه این هتل بوسیله تزریق آب در حال خنک‌سازی است تا از بروز حادثه‌ای مانند پلاسکو جلوگیری شود و تاکنون نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

آزادی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از ایجاد ترک در بدنه هتل آسمان به دستش نرسیده، گفت: هتل آسمان دارای ۱۸ طبقه است و امیدواریم اتفاق ناگواری پیرامون ناپایداری این سازه عظیم رخ ندهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در پایان تاکید کرد: از همه شهروندان تقاضا دارم به شایعات در فضای مجازی توجه نکرده و اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

آیا فاجعه پلاسکو در شیراز تکرار خواهد شد؟ / ارگ، نظاره گر ریزش آسمان

رودکی تا اطلاع ثانوی مسدود است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز از انسداد خیابان رودکی تا اطلاع ثانوی برای انجام بهتر عملیات امداد رسانی خبر داد .

مجتبی زوربخش افزود: از شهروندان و رانندگان محترم تقاضا داریم از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

وی تردد عابران پیاده در این محدوده را نیز به لحاظ ایمنی در شرایط کنونی خطرناک دانست و گفت: از عابران پیاده و ساکنان محدوده محل آتش سوزی نیز خواهشمندیم از تردد در این محدوده تا پایان کامل عملیات و اعلام بعدی خودداری کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز ساعتی قبل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بنا به صدور دستور تخلیه ساختمان‌ها و معابر اطراف هتل آسمان،از سوی شورای مدیریت بحران این استان در حال حاضر ماموران آتش نشانی در حال انجام این کار هستند.

محمدهادی قانع در ادامه اظهار داشت: ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه امروز ۱۲ مردادماه ۹۸ تماسی با مرکز ۱۲۵ آتش نشانی شیراز مبنی بر آتش سوزی هتل آسمان در خیابان رودکی شیراز گرفته و در پی آن ماموران آتش نشانی از ۶ ایستگاه به محل اعزام شدند.

قانع با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ آتش نشان از ابتدای آتش سوزی در این محل حضور پیدا کرده و اکنون نیز در محل هستند،افزود: در این محل ۴ طبقه منفی و زیرزمین وجود دارد که به دلیل دپو کرد بیش از دو هزار تشک‌های طبی که با جنس فوم ساخته شده و همچنین سایر مواد اشتعال‌زا نظیر مبل،الوار چوبی و ... ،هرچند که حریق کنترل شده اما به دلیل حجم زیاد مواد قابل اشتعال و حرارت بالا کماکان ماموران در حال اطفاء هستند.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت بالای کار و اینکه این محل در مرکز شهر شیراز واقع شده باید تمام جوانب درنظر گرفته و اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز انجام شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: احتمال ناپایداری این سازه در اثر حرارت زیادی که در بخش زیرزمین آن ایجاد شده می‌رود  که به همین دلیل آمادگی لازم برای تخلیه این ساختمان و ساختمان‌های مجاور انجام و موارد نیز به نهادهای نظارتی اطلاع‌رسانی شده است.

آیا فاجعه پلاسکو در شیراز تکرار خواهد شد؟ / ارگ، نظاره گر ریزش آسمان

قانع عنوان کرد: ماموران آتش نشانی کماکان در حال خنک سازی سازه هتل آسمان هستند و همچنین تیم‌های دیگری نیز مشغول تخلیه محل‌های اطراف این ساختمان هستند.

او تاکید کرد: از شهروندان شیرازی درخواست دارم که به هیچ وجه در خیابان‌های اطراف این محل نظیر فردوسی ،رودکی و زند حاضر نشوند.

آسمان داغ شده

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در طبقه منفی سه و چهار هتل آسمان تجمع دود و حرارت وجود دارد به نحوی که کارشناسان عمرانی حاضر در محل اعلام کرده‌اند که دما در طبقات زیرین این ساختمان به حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

علیرضا عدلو اظهار داشت: با توجه به حرارت و دمای بسیار بالا در طبقات زیرین این هتل،احتمال ناپایداری سازه نیز وجود دارد و ماموران هنوز بطور کامل نتوانسته‌اند به دلیل حرارت بالا به طبقات منفی ۳ و ۴ هتل نفوذ کنند.

در حال حاضر آتش‌نشانان و دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال اطفا این حریق هستند و این امیدواری نیز در بین اهالی شیراز وجود دارد که فاجعه‌ای مانند پلاسکو در این شهر به وقوع می‌پیوندد./ ایرنا

نظرات بینندگان