کد خبر: ۱۳۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
رضازاده نماینده کازرون:

مقابله با زمين خواران نيازمند اراده جدي است

یکی از پدیده های عجیبی که در چند سال اخیر توسط برخی افراد سودجو به جان اراضی و منابع طبیعی کشور افتاده است، ظهور زمین خواری در بستر های رودخانه ،تراشیدن کوه و ساخت وسازهای غیر مجاز در محیط زیست و دست درازی به منابع طبیعی کشور است. در واقع این افراد منفعت طلب با تغییر کاربری زمین های کشاورزی و فروش وساخت غیر قانونی ویلاهای مدرن در آن زمین های حاصلخیز، این پدیده وحشتناک را در کشور رقم زدند.در همین رابطه با حسین رضازاده نماینده کازرون و عضو کمیسیون قضایی مجلس به گفت و گو نشستیم.
نماینده مجلس با بیان اینکه اقای رئیسی اراده خوبی در برخورد با مفاسد و جلوگیری از اطاله دادرسی دارند ابراز امیدواری کرد و در ادامه گفت: امیدوار هستیم در روندی که در پیش گرفتند،موفق باشند.

 مشروط بر اینکه بقیه سازمان و نهادها دست به دست هم دهند و همگام و همراه با قوه قضاییه حرکت کنند. در این صورت قطعا شاهد کاهش پرونده هایی از این قبیل می شویم.زیرا هدف ما انتقام گیری نیست، ما هدفمان بازدارندگی از جرم است.

 در این خصوص هم برخورد قاطع با متخلفین می تواند جرائم را کمتر کند. در رابطه با زمین خواری تخلفات زیاد است و من اعتقادم اینست که نیاز به اراده جدی تر و امکانات بیشتری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای تحقق عدالت ومبارزه با فساد قوانین مصوب در مجلس دارای کارایی لازم است، افزود: ما قوانین و مقررات در این خصوص داریم وضعفی وجود ندارد که مجلس بخواهد کاری انجام دهد .در واقع دستگاه قضایی از ظرفیت همین قوانین باید به خوبی استفاده کند.اراضی ملی و زراعی تعریف شده هستند واگر در این زمین ها و یا حریم های رودخانه تغییر کاربری صورت بگیرد،غیر قانونیست.

در بعضی نقاط خوش آب و هوا افرادی با مسئولین محلی هماهنگ می کنند و کمک هایی به آن شهر، روستا و یا دهیاری انجام می دهند، و متاسفانه در قبالش به تخلف در زمینه ساخت و ساز اقدام می کنند.با اینکه ما کانون برخورد با تخلفات این چنینی داریم، ولی اراده در برخورد قضایی نداریم.

به عنوان نمونه حدود هشت سال پیش در محدوده جاده شیراز به سپیدان،ویلاهای غیرمجازی در این منطقه خوش اب و هوا ساخته و سرمایه گذاری شد.اما دادستان ومتولی های این امر برخورد جدی با تخلفات عرضی و طبیعی را با تخریب کامل در ملاعام نشان دادند بطوریکه هنوز هم بعضی خرابه های آن وجود دارد. این برای دیگران درسی شد تا بدانند این قبیل جرائم باعث از بین رفتن سرمایه واموال خودشان می شود.

در شرایط فعلی هم با اینگونه موارد اگر به شکل جدی برخورد شود،قطعا بازدارنده خواهد بود. هرچند که بسیار گسترش پیدا کرده و تا حدودی فراگیر شده است. به عبارتی قاطعیت و سرعت عمل دستگاه های متولی می تواند زمینه تحقق را در عدالت محوری فراهم کند.

مثلاً در محدوده لواسانات به دلیل وضعیت آب و هوایی، متاسفانه سوء استفاده شده ونیاز به اقدامی جدی دارد.اما به علت گستردگی آن باید با تدبیر صورت بگیرد تا تنشی ایجاد نشود.امیدواریم شکوفایی هر چه بیشتر عدالت در ایران ما به لطف خدا و دستگاه های متولی تحقق بیشتری یابد.




نظرات بینندگان