کد خبر: ۱۳۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
یادداشت؛

لزوم اجرای قوانین غربی در مدیریت پوشش بانوان در مسجد نصیرالملک شیراز

بررسی فضای مجازی و تصاویر منتشر شده از بانوان در مسجد زیبای نصیرالملک شیراز، نشان از یک بی احترامی به جایگاه مذهبی و قوانین گردشگری در این مکان دارد. بانوانی که آزادانه با پوشش های نامناسب وارد مسجد شده و سپس سر برهنه کرده و در زیر نورانیت الوان ناشی از شیشه کاری های مسجد و تکیه بر کاشی های اسلیمی هفت رنگ تصاویری را از خویش منتشر می دارند که چون تذکر داده می شود، فریاد می دارند که همین شما هستید که نمی گذارید توریست وارد کشور شده و این سخت گیری ها سبب فراری شدن آنان می گردد.

لزوم اجرای قوانین غربی در مدیریت پوشش بانوان در مسجد نصیرالملک شیراز

اما بررسی ها نشان می دهد که گردشگران خارجی بیش از ما ایرانیان متوجه قوانین موجود اماکن مذهبی و فرهنگی کشور بوده و به آن احترام می گذارند، زیرا این قوانین امری عجیب و خاص ایران نبوده و در همه جهان در حال اجراست و همه خود را مکلف به رعایت آن می دارند. مجریان قوانین نیز نه تنها مردم عادی، بلکه همه کسانی هستند که قصد بازدید از این اماکن را دارند، حتی اگر ترامپ یا ملکه انگلیس باشد.

این قوانین در واتیکان و خصوصا کلیسای سن پیتر سخت گیرانه تر بوده و اگر کسی قصد ملاقات با اربابان کلیسا داشته باشد، پوشش ها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر به تصاویر حضور مسئولان آمریکایی خصوصا میشل اوباما همسر رئیس جمهور سابق آمریکا یا پوشش ملانیا و ایوانکا ترامپ در سفرهای اخیر نگاه بیندازیم به وفور به رعایت قوانین پوشش در این مکان بر می خوریم که مقایسه آن با اقدامات تعدادی در مسجد نصیرالملک شیراز، جای تامل دارد.

لزوم اجرای قوانین غربی در مدیریت پوشش بانوان در مسجد نصیرالملک شیراز

مساجد کشور همسایه ترکیه نیز که آمال و هدف الگویی بسیاری برای جذب گردشگر است، ما را به همان نتیجه بالا می رساند، آنجا که حتی ملکه انگلیس نیز مجبور به رعایت پوشش مناسب سر خویش می شود تا بتوانند وارد مسجد یاشیل ترکیه شود. حضور با حجاب همسر رییس جمهور فرانسه، کشوری که از فعالان حوزه برخورد با حجاب اسلامی است در مسجد شیخ زاید ابوظبی مثال جالب دیگری در این عرصه است. یا همسر مایک پمپئو که برای حضور در مسجد الفتاح العلیم قاهره مصر با پوشش بسیار کامل و روسری بر سر به همراه همسرش حاضر می شود. در این بین رعایت پوشش چادر توسط خانم سیسیلیا مورل همسر رئیس جمهور شیلی در بازدید از مسجد الاقصی قابل توجه است که چگونه به قوانین اماکن احترام گذاشته می شود.

کشورهای آسیایی و خصوصا در شرق همچون تایلند و فیلیپین و هند که در این باره سخت گیری های بیشتری را برای گردشگران ایجاد کرده و حتی در معبدی مانند چیانگ ری نوع رفتارها و حرکات نیز باید مطابق با منزلت مکان بوده و ادب حضور رعایت گردد، نکاتی که اکنون یکی از اصول سفر به این کشورها بوده و در زمان اخذ ویزا باید مدنظر داشت.

لزوم اجرای قوانین غربی در مدیریت پوشش بانوان در مسجد نصیرالملک شیراز

نتیجه آنکه رعایت شأن و منزلت مسجد نصیرالملک و حتی دیگر اماکن مذهبی گردشگری امری افراطی نبوده و همه جهان و مسئولان آن پذیرفته اند که باید قوانین هر مکان را فارغ از عقیده و نظر خویش رعایت نمایند که بر اساس آنچه بیان شد، نیز چنین بوده است، امری که ای کاش هموطنان ما در ایران و شیراز نیز با تاسی از غربی ها رعایت می کردند تا نیازی به تذکر نباشد.

 دکتر سید محسن هاشی

نظرات بینندگان