کد خبر: ۱۳۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

حج آری یا خیر؟ حاجیان ایرانی چقدر به عربستان پول می دهند؟

یکی از آداب و مراسمات مهم دینی مسلمانان انجام حج بوده که این اهمیت در طول تاریخ به وفور قابل مشاهده و بیان می باشند. ایرانیان مسلمان نیز بر اساس این سنت الهی هرساله مهیای سفر حج می شوند تا به تکمیل بندگی خویش پرداخته و در اماکن مقدس فریاد یگانگی خداوند سردهند. در زمان این سفر الهی مباحث و شایعاتی در جامعه منتشر می شود که در زیر بصورت موردی و مختصر به بررسی آنها پرداخته می شود.

1- باید دقت نمود که سفر حج یک سفر زیارتی و دینی می باشد که در دین اسلام به نوعی واجب شرعی بوده و برای افراد حائز شرایط لازم است که در مکه مکرمه حضور پیدا کنند. جالب است که بدانیم این الزام و تشرف در طول تاریخ ایران وجود داشته و در اسناد کهن و باستانی بارها به سفر ایرانیان حتی غیر مسلمان به مکه و تقدیم هدایا به کعبه اشاره شده که نام زرتشت نیز در آن به چشم می خورد.

2- سفر حج پیش از آنکه برای ما یک آسیب باشد یک فرصت است، فرصتی که علی رغم تصور عمومی مردم، دولت عربستان و وهابیت پشتوانه آن از حضور ایرانیان خشنود نبوده و بارها خواسته اند که ایرانیان را از سفر حج بازداشته و اجازه حضور آنها را ندهد. به راستی اگر عربستان از حضور ایرانیان در حج سود می برد چرا کار شکنی میکند ؟

3- نکته دیگر اینست که باید نگاهی واقعی نسبت به سفر ایرانیان به حج داشت. کل آمار حضور ایرانیان در حج 86 هزار نفر است که نسبت به آمار گردشگران ایرانی و دیگر کشورها رقم اندکی است. برای مثال سفر به ترکیه به یک میلیون نفر (12 هزار برابرحج) می رسد و یا سفر به دبی و تایلند و ارمنستان که کسی به این موارد ایرادی نمی گیرد. آمار سفر خارجی ایرانی ها در سال 97 بیش از 8 میلیون است که یک درصد مربوط به حج می باشد.

4- از نظر اقتصاد درونی نیز سفر به حج باعث یک تحرک اقتصادی در ابعاد مختلف است و دولت تمامی سعی خود را در جهت استفاده اقتصادی از این امر کرده بگونه ای که درصد زیادی از هزینه های صورت گرفته به کشور و مردم باز می گردد. برای مثال تمامی جابجایی ها با هواپیمای ایرانی است که سبب رشد صنعت هوایی می گردد، یا نیازهای دارویی و تقریبا تمامی نیازهای غذایی و پذیرایی همچون میوه از درون کشور تامین می شود که نشان می دهد همه هزینه های سفر به دولت عربستان پرداخت نمی شود.

5- از نظر اقتصاد عربستان نیز درآمد های حج یک بیستم درآمد های عربستان نمی باشد. مجموع درآمد های صادراتی عربستان بیش از 210 میلیارد دلار در سال است که درآمد از حج حدود 12 میلیارد دلار است که درآمد عربستان از حجاج ایرانی کمتر از 300 هزار دلار می باشد. از سوی دیگر ایران جایگاه ششم در تعداد زائران را داشته و کشوری مانند نیجریه 10 هزار زائر و ترکیه 200 هزار زائر دارد. کشورهایی مانند پاکستان و هند نیز  حدود 2 برابر ایران. نتیجه آنکه درآمد عربستان از حجاج ایرانی یک به 800 می باشد .

6- نکته مهم دیگر این است که هرچند مبلغ درآمدهای عربستان از حجاج ایرانی برای عده ای زیاد به نظر می رسد اما در بودجه نظامی عربستان عدد چندانی نیست . این دولت فقط در قرارداد خرید سامانه تاد حدود شش میلیارد دلار به امریکا پرداخته است یا اینکه میلیاردها دلار نقدا به گروه های تروریستی کمک می کند و نباید تصور کرد با پول ما سلاح می خرد و کشتار می کند.
7- از سوی دیگر تصور ارائه یارانه به حجاج و دلار ارزان نیز با واقعیت همخوانی ندارد و اتفاقا دولت برای موارد دیگر هزینه های بیشتری می پردازد، بطوریکه هزینه خرید لوازم ارایشی در سال بیش از 2 میلیارد دلار است که حدود 7 برابر کل هزینه های حجاج در عربستان می باشد. نگاهی به آمار ورود کالاهایی مانند لوازم مصرفی و خوراک حیوانات خانگی؛ مظلومیت آمار حج را بهتر نشان می دهد. 

8-یکی از مزیت های خوب حج برای ایران که دشمنان در پی گرفتن آن هستند، فرصت حضور ایرانیان در جمع مسلمانان جهان و رساندن پیام انقلاب اسلامی است که تاکنون ثمرات بسیاری برای کشور داشته است که توسط دفاتر بعثه در دو شهر مکه و مدینه انجام و پیگیری می شود. این فرصت باعث شده که صدور انقلاب اسلامی در دل سرزمین وحی با کمترین هزینه صورت گیرد و به نظر می رسد علت اصلی مخالفت ها نیز از سوی سرویس های جاسوسی است که موفقیت این امر را رصد می کند.

9- چنانچه مشخص شد دولت سعودی نسبت به دیگر درآمدهای خود، درآمد خیلی اندکی از باب حجاج ایرانی کسب می کند. اما خرید سوغات و بازارگردی یکی از آسیب های سفر حج است که حتی مقام معظم رهبری نیز از آن گله کرده و بارها به استفاده از فرصت حضور در محل نزول وحی اشاره داشته و بر رعایت اقتصاد مقاومتی در سفر حج توسط زائرین تاکید کرده اند که لازمست فرهنگ سازی صورت گیرد و از طرح هایی چون فروشگاه شاهد حمایت گردد.

10- در نهایت رعایت شان حجاج ایرانی در نزد مسئولین جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست که هشدار و تذکر جدی مقام معظم رهبری برای بازگشت اجساد حجاج در حادثه اخیر و حتی تعطیلی حج نیز مدنظر بوده که این موارد عملی هم گردیده است اما باید فریب اخبار جعلی و صحنه سازی ها را نخورد که هدف زدن غیرت ایرانی برای بهره برداری از نیات پلید خود در عدم سفر ایرانیان است که مورد واضح آن سناریوی تعرض در فرودگاه جده است که کسی نپرسید چگونه می شود در عربستان که کنیز داشتن مجاز بوده و به راحتی زنان در اختیار هستند، در یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان آنهم در گیت بازرسی پلیس با لباس نظامی به 2 پسر ایرانی تعرض صورت می گیرد؟ شاید خبر اصلا درست نبوده ؟ و شاید صحنه سازی کرده اند؟ 


دکتر سید محسن هاشمی 

نظرات بینندگان