کد خبر: ۱۳۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

مشارکت بیش از ۱ میلیون نفر در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، در هفتصد و بیست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از مشارکت بیش از ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر در این جشنواره خبر داد.
به گزارش شیرازه، هفتصد و بیست و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارش برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

در این جلسه علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گزارشی از برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه داد. وی با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه های بنیاد امام رضا (ع) است، گفت: ٤ دوره است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همکاری برخی از دستگاه های فرهنگی کشور جشنواره کتابخوانی رضوی را برگزار می کند.

مختارپور با اشاره به شرکت بیش از ٣ میلیون نفر در مجموع ٤ دوره از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی این نهاد و میزان رشد مشارکت در ٤ دوره برگزاری ادامه داد: ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی سال ٩٥ با مشارکت ٢٣٥ هزار و ٣٨٢ نفر، هفتمین دوره در سال ٩٦ با مشارکت ٦٤٨هزار و ٢٢٨ نفر، هشتمین دوره در سال ٩٧ با مشارکت ٨٥٨هزار و ٦٩٥ نفر و نهمین دوره در سال جاری یک میلیون و ٣٦٤ هزار نفر شرکت کننده داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: تا قبل از واگذاری برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به این نهاد فقط کتب مرتبط با امام رضا (ع) ارائه می شد، ولی از سال ٩٥ هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین به کتاب های جشنواره اضافه شد. به طوری که در سال دوم کتب مرتبط با حضرت معصومه (س)، سال سوم کتب مرتبط با حضرت شاهچراغ و در سال جاری بر اساس توصیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار امام جواد (ع) نیز به این جشنواره اضافه شد.

وی افزود: در این دوره از برگزاری جشنواره ١٢ کتاب در ٣ سطح کودک، نوجوان و بزرگسال انتخاب شد و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٥هزار نسخه از این کتاب ها در کتابخانه های عمومی قرار گرفت. همچنین با کسب اجازه از ناشران کتاب ها، نسخه بریل و صوتی آن را  نیز تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه امسال ٣٧٠ دستگاه در این جشنواره مشارکت داشته اند، گفت: در بخش نقاشی در حوزه کودک، ٢٢٢هزار نفر از کودکان به این جشنواره آثار خود را ارسال کردند. انتخاب در این حوزه به دلیل اینکه گروه مخاطب کودکان هستند، بسیار سخت است و به دلیل محدودیت ها  پیشنهاد می کنم همه دستگاه ها کمک کنند تا بتوانیم هدایایی را برای همه این کودکان در نظر بگیریم.

مختارپور در ادامه بر ویژگی خانواده محور بودن این دوره از جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره علاوه بر شرکت افراد، بخشی هم برای شرکت خانوادگی در نظر گرفتیم که تجربه خوبی در گسترش کتابخوانی با موضوع اهل بیت (ع) صورت گرفت.

نیاز به مدل های متکثر در حوزه های فرهنگی، دینی و هنری داریم

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گزارش ارائه شده از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس این گزارش، اینکه بیش از یک میلیون نفر در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند نوید بخش است و تجربه خوبی است.

وی تصریح کرد: محبت مردم به اهل بیت (ع) زیاد است و باید طوری عمل کنیم که از طریق جشنواره هایی مانند کتابخوانی رضوی معرفت در این زمینه را افزایش دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق این جشنواره کودکان را با فعالیت های هنری و کتابخوانی با ترکیبی از مطالعه با علاقه و خلاقیت انس بدهیم، امر پایدارتری را در این حوزه ایجاد خواهیم کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: اینکه کودکان در جشنواره کتابخوانی رضوی بعد از خواندن کتاب آن را بر اساس درک خود نقاشی می کنند، منجر به خلاقیت در میان کودکان می شود و ارتباط معرفتی آن ها را با اهل بیت (ع) افزایش می دهد.

صالحی با اشاره به خانواده محور بودن این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی نیز گفت: هرچقدر فعالیت های خانواده محور را در حوزه فرهنگ و دین افزایش دهیم شایسته است.

وی در عین حال تصریح کرد: در این حوزه نیاز به مدل های متکثر در حوزه های فرهنگی، دینی و هنری داریم.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان