کد خبر: ۱۳۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی:

حذف صفر از پول ملی؛ طرحی که 3 هزار میلیارد تومان روی دست دولت می‌گذارد

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی گفت: حذف 4 صفر از پول ملی آثاری دارد که در وهله اول و در حوزه روانشناختی جامعه این آثار مشاهده می شود و در ادامه بر اجزای اقتصاد مانند تورم، رکود و ... تأثیر می گذارد و به لحاظ روانی موجب افزایش تورم می شود.
حذف صفر از پول ملی؛ طرحی که 3 هزار میلیارد تومان روی دست دولت می‌گذارد
به گزارش شیرازه، حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در خصوص حذف 4 صفر از پول کشور و اثر بخشی آن در شرایط فعلی اظهار داشت: دولت‌ها برنامه هایی در حوزه سیاست های پولی برای اصلاح ساختاری انجام می دهند اما این سیاست ها را هیچگاه مستقل از سایر سیاست ها برنامه های اقتصادی لحاظ نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: اگر در حوزه اقتصاد به صورت جزیره ای تصمیم گیری شود، نه تنها این اقدامات مفید نبوده بلکه هزینه های هنگفتی را هم به دنبال خواهد داشت که یکی از بخش هایی که مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی قرار می گیرد این است که تصمیمات، همسو و هم جهت بوده تا همدیگر را خنثی نکنند.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه تصمیمی که دولت برای حذف 4 صفر از پول ملی گرفته اند یکی از ناصواب ترین تصمیمات است خاطرنشان کرد: این تصمیم مانند خیلی از تصمیمات اقتصادی دیگر دولت که در چند سال اخیر نه تنها برای کشور مفید نیست بلکه به زیان کشور تمام می شود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در ادامه گفت: حذف 4 صفر از پول ملی آثاری دارد که در وهله اول و در حوزه روانشناختی جامعه این آثار مشاهده می شود و در ادامه بر اجزای اقتصاد مانند تورم، رکود و ... تأثیر می گذارد و به لحاظ روانی موجب افزایش تورم می شود؛ به عبارت دیگر وقتی کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته و متعاقب آن صفرها حذف می شود علامتی به بازار مخابره می شود که خوب نیست.

 

دولت برای فرار از پاسخگویی به مردم اقدام به دنبال حذف صفر است

مستخدمین حسینی در توضیح این نشانه ها برای بازار و اقتصاد گفت: با این اقدام مشخص می شود که نه تنها شرایط بد اقتصادی رفع نشده است، بلکه این روند رکود و تورم همچنان ادامه خواهد داشت و دولت برای کم کردن بار این تورم و عدم اعتمادی که مردم به سیاستهای اقتصادی آنها داشته اند اقدام به حذف صفر می کند.

وی با بیان اینکه حذف صفر به جامعه سیگنال مثبتی مخابره نمی‌کند اظهار داشت: دولت با حذف صفر به دنبال این است که اعلام کند یک تومان امروز با یک تومان 40 سال پیش تفاوتی ندارد که این اقدام اگرچه در ظاهر خوب است اما باید دولت پاسخ بدهد که چه تغییرات اساسی در حوزه اقتصادی رقم زده است.

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی ضمن انتقاد از ضعف دولت در حوزه های سرمایه گذاری، ارزش پولی، کنترل قیمت‌ها و تورم، بهبود فضای کسب و کار و ... تأکید کرد: دولت در حوزه های کلان اقتصاد همچنین واردات و صادرات، جهت گیری های صحیحی نداشته است

مستخدمین حسینی در ادامه افزود: تصمیمات در حوزه اقتصاد دو نوع هستند؛ یک نوع تصمیماتی که منجر به ثبات اقتصادی شده و نوع دیگر تصمیماتی هستند که ثبات موجود را هم بر هم می زنندکه در سال های گذشته تصمیمات دولت نه تنها ثباتی در اقتصاد ایجاد نکرده است بلکه ثبات قبلی را هم بر هم زده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه حذف صفر از پول ملی یکی از بدترین تصمیمات اقتصادی دولت در چند سال گذشته است یادآوری کرد: این اقدام به نوبه خود بار منفی به دنبال ندارد و حتی اقدام خوبی تلقی می شود اما در شرایط فعلی که تورم بالای 50 درصد در کشور به وجود آمده این اقدام اشتباه است.

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در ادامه افزود: هیچکدام از کارشناسان اقتصادی در جایی نگفته اند که حذف 4 صفر سیاست غلطی است اما صحبت همه آنها این است که در شرایط فعلی این اقدام به ضرر کشور تمام می شود.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی با اشاره به قوانین در حوزه پولی و بانکی گفت: ماده اول قانون پولی و بانکی این است که یک ریال معادل تقریبا یک صدم گرم طلا است اما در شرایط فعلی این فرمول که جنبه قانون دارد رعایت نشده است و این سوال مطرح است که چرا مجلس به این قانون رسیدگی نکرده است.

 

ایجاد تناسب میان ریال و دلار در شرایط ثبات اقتصادی باید صورت بگیرد

مستخدمین حسینی با تأکید بر لزوم تغییر ریال فعلی به لحاظ ماهیت و کیفیت هم خاطرنشان کرد: باید توجه داشت زمانی می توان از این قانون تبعیت کرد که شرایط مناسب بر اقتصاد کشور حاکم باشد که یکی از این شرایط این است که در مدت چند سال تورم و قیمت ها به یک ثبات نسبی رسیده باشد و تورم در درصد پایینی قرار گرفته باشد که چنین شرایطی در حال حاضر در کشور حاکم نیست.

وی با بیان اینکه تورم فعلی کشور به بالای 40 درصد رسیده است بیان داشت: این میزان تورم در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است و سوال است که چرا در چنین شرایطی دولت حذف 4 صفر از واحد پول کشور را مصوب می کند؛ به عبارت دیگر با ادامه تورم می خواهند دو صفر دیگر هم کم کنند که این برای جامعه ممکن نیست.

 

وقتی اقتصاد در کانال ثبات و رونق قرار گرفت حذف 4 صفر امکان پذیر می‌شود

این کارشناس حوزه پولی و بانکی ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست های تثبیتی در اقتصاد برای افزایش سرمایه گذاری و کنترل تورم خاطرنشان کرد: وقتی قیمت ها ثابت شده و اقتصاد به مرحله ثبات برسد می توان انتظار رشد اقتصادی از جامعه داشت که وقتی اقتصاد در کانال رونق قرار گرفت دولت به راحتی می تواند حذف 4 صفر را اجرایی کند.

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در ادامه گفت: به عنوان یک کارشناس مخالف حذف صفر نیستم اما در شرایط فعلی می توان تورم را به شکل افسارگسیخته ای بالا ببرد و مشخص نیست بر اساس چه نظرات کارشناسی دولت و بانک مرکزی تصمیم به این کار گرفته اند

مستخدمین حسینی با تأکید بر اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور در مرحله حساسی قرار دارد عنوان کرد: اکنون که کشور در تحریم است و تورم رکورد ۲۵ سال گذشته را شکسته و به بالاترین سطح خود رسیده است، سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته است، دولت به جای آنکه به آحاد مشکلات جامعه رسیدگی کند و راهکارهای لازم را برای برون‌رفت از وضعیت کنونی پیش‌بینی کند، راهکارهایی را به مرحله اجرا می‌گذارد که می‌تواند ایجاد سرگرمی برای مردم و بازی کردن با اعداد تلقی شود.

 

طرحی که 3 هزار میلیارد تومان روی دست بیت المال می‌گذارد

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه اجرای حذف صفر حداقل 3 هزار میلیارد تومان است؛ در شرایطی که بودجه کشور با مشکلاتی  مواجه شده و درآمدهای دولت بسیار حائز اهمیت است آیا این تصمیم و اجرای این طرح به صرفه و معقولانه است.

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه اولویت های اقتصادی باید مشخص شود عنوان کرد: معیشت و اوضاع اقتصادی زندگی مردم از اولویت های اصلی امروز جامعه است که تصمیماتی که این روزها دولت اتخاذ می کند مانند حذف 4 صفر این مشکلات را حل نمی کند.

 

طرح‌های اخیر دولت برای سرگرم کردن مردم است

این کارشناس حوزه پولی و بانکی در ادامه افزود: نیازهای ضروری مردم مانند سیب زمینی، پیاز، رب گوجه، مرغ، گوشت، شکر و ... روزانه افزایش قیمت پیدا کرده و دولت به جای اینکه انرژی خود را صرف بهبود وضعیت معیشت مردم کند، به دنبال تصویب طرح هایی است که تنها مردم را سرگرم می کند و با واقعیات جامعه تطبیق ندارد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه اجرای این طرح زمان زیادی می برد تصریح کرد: انتظار ما از مجلس این است که این طرح را با دید بازتری بررسی کرده و در مقطع فعلی این طرح را تصویب نکند؛ حتی اگر مجلس این طرح را تصویب کند از زمان شروع آن حدود 2 سال طول می کشد تا اجرایی شود از همین جهت حذف 4 صفر به عمر دولت دوازدهم نخواهد رسید.

وی در پایان تأکید کرد: از آنجایی که قوانین پولی و بانکی در حال اصلاح است، حتی اگر بر فرض مثال مجلس حذف 4 صفر را تصویب کند، این قانون از آنجایی که قانون پولی و بانکی در حال تغییر است، شبهه دار شده و شورای نگهبان آن را رد می کند.

  دانا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان