کد خبر: ۱۳۱۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

دست رد مسئولان استان فارس به راهکاری علمی پیشگیری از حریق جنگل‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: امسال به تمامی مراکز، سازمان‌ها و استانداری اعلام آمادگی کردیم که با اطلاعات ماهواره‌ای می‌توان خطر آتش‌سوزی را کمتر کرد اما پاسخی داده نشد.
به گزارش شیرازه، درحالی وقوع آتش‌سوزی‌ها به بیش از 100 مورد در سطح مراتع و منابع طبیعی استان رسیده است که در روزهای اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های چند روزه در عرصه‌های منابع طبیعی بودیم.

پیش از هر موردی بهبود و افزایش پوشش گیاهی در مراتع سبب می‌شود که با کوچکترین جرقه‌ای حادثه‌ای مهیب رخ دهد، اتفاقی که این روزها مهار کردن آن به سختی انجام می‌شود. درحالی مدیرکل منابع طبیعی فارس از کاهش مساحت آتش‌سوزی‌ها نسبت به تعداد حریق سخن می‌گوید که تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته چند برابر افزایش داشته است.

به گفته شهرام منتصری عملکرد امسال در زمینه خاموش کردن آتش بهتر از سال‌های قبل بوده و نیروهای مردمی نیز در مهار آتش اقدام موثر و به موقع داشته‌اند.

از طرفی آنطور که گفته می‌شود درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها به عامل انسانی برمی‌گردد که علاوه بر این دلایل متعددی برای آتش‌سوزیها وجود دارد که راهکار مقابله با آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

لزوم استفاده از راهکار علمی برای حفاظت از جنگل 

سید محمدجعفر ناظم‌السادات، رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بررسی دلایل آتش‌سوزی‌ها به راهکار علمی مقابله با وقوع آن نیز اشاره می‌کند.

به گفته ناظم‌السادات وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها بر اثر افزایش دما است به این معنا که گرمای هوا بر وقوع آتش‌سوزی‌ها موثر است.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها در هر نقطه‌ای از جهان امکان وقوع دارد، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق به دلیل بارندگی‌های خوب بلافاصله جنگل‌ها دوباره جان می‌گیرند اما کشور ما به دلیل اینکه در موقعیت خشک جهان است تا اینکه دوباره جنگل و مراتع جان بگیرند، زمان زیادی نیاز است. 

ناظم‌السادات ادامه داد: در واقع حفظ جنگل‌ها به تلاش و برنامه‌ریزی نیاز دارد چراکه جنگل برگشت‌پذیر نیست و جایگزینی برای آن نداریم.

سودآوری جنگل از بخش کشاورزی بیشتر است

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز معتقد است که سودآوری جنگل‌ها از کشاورزی هم بیشتر است و از آنجا که جایگاه ویژه‌ای در تولید اکسیژن دارند؛ در نگه‌داری محیط زیست و کنترل دما نیز اهمیت دارد.

به گفته ناظم‌السادات برای مقابله با جنگل‌سوزی باید تمهیداتی پیش‌بینی شود که یکی از این تمهیدات تجهیزات ماهواره‌ای است. وی افزود: امروزه صنعت ماهواره‌ای کمک زیادی در حوزه جنگل‌ها، مدیریت و پیشگیری از آتش‌سوزی دارد و به نظر می‌رسد که کشور و استان فارس در این مورد توجه کافی ندارد چراکه از امکانات و دانش امروز چندان بهره‌برداری نمی‌کنند.

امکان پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها با اطلاعات ماهواره‌ای

ناظم‌السادات با بیان اینکه چندین سال است برای مدیریت و اعلام خطر آتش‌سوزی به سازمان‌های مختلف از سوی دانشگاه شیراز نامه‌نگاری شده که می‌توان این مدیریت را داشته باشیم تا خطر آتش‌سوزی کمتر باشد, اذعان داشت: امسال هم به تمامی مراکز، سازمان‌ها و استانداری اعلام آمادگی کردیم که با اطلاعات ماهواره‌ای و برنامه‌ریزی خطر آتش سوزی کمتر شود اما پاسخی داده نشد.

به گفته وی در حالی چند هکتار بین 100 تا هزار هکتار از جنگل‌های استان سوخته که هنوز بین مسئولان اختلاف نظر است.

ناظم‌السادات با اشاره به اینکه نبایدآتش رخ دهد و باید آمادگی پیشگیری از آتش داشته باشیم؛ ابراز کرد: باید مناطق مستعد را شناسایی کنیم چراکه همیشه با بسیج کردن مردم نمی‌توان آتش را خاموش کرد، پیش از هرچیزی اقدامات پیشگیرانه مهم است؛ موردی که استان فارس ظرفیت آن را داشته اما استفاده نکرده است. 

تسنیم

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان