کد خبر: ۱۳۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم کتاب "بررسی نخستین‌ها در اساطیر جهان" را منتشر کرد

کتاب "بررسی نخستین‌ها در اساطیر جهان" به قلم عظیم جباره ناصرو، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم و پریچهر کوهنورد، دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به چاپ رسید.
به گزارش شیرازه، این اثر تحقیقی در سیزده فصل زیر به نگارش درآمده که شامل مقدمه، نخستین ادیان، نخستین خدایان، نخستین انسان‌ها، نخستین حیوانات، نخستین مسابقات، بازی‌ها و قهرمانان است.

در فصل‌های دیگر این کتاب 319 صفحه‌ای  نخستین هنرها، نخستین نقاب‌ها، تندیسها و زیورآلات،  نخستین فلزات و سلاحها،نخستین ابزار، نخستین وسایل حمل و نقل،  نخستین ابداعات و اختراعات، نخستین گاهشماری ها و نگارش‌ها منتشر شده است.

 در مقدمه این اثر آمده است: نوع نگرش و سطح شناخت مردم باستان درباره جهان و کاینات، مسیری پر پیچ و خم را پیموده و روز به روز متحول شده است، از نظرگاه مردمان کهن، که به شیوه خاصی با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می‌کردند، نخستین‌ها همیشه دارای قداست و ارزشی خاص بوده‌اند.

در نگاه آنان، آغاز هر پدیده، ابداع و به کارگیری هر ابزاری در جهان، بدون کمک و یاری خدایان، امری غیر ممکن بود و همین نقش و دخالت ایزدان در آفرینش و پیدایش اشیا و پدیده ها بود که جنبه  راز آلودگی و تقدس به آنها می ‌خشید. نگارندگان در این کتاب به نخستینهای اساطیر پرداخته‌اند.

آنچه در جهان خلقت برای نخستین بار ایجاد و خلق شده است، اعم از موجودات زنده مانند انسان و حیوان و یا ابداعاتی مانند انواع ابزار، تندیس‌ها، ورزش‌ها، نگارش‌ها و انواع هنرها با بررسی و تحلیل آغازینه‌ها و کنار هم قرار دادن باورها و عقاید هر قوم، درباره پیدایش جزییات جهان هستی و کاینات، نقاط اشتراک و تفاوت‌ها آشکار می‌شود و می‌توان به یک شناخت کلی از بینش مردم باستان دست یافت.

تسنیم

انتهای پیام/


نظرات بینندگان