کد خبر: ۱۳۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

سرانجام خوش کنکوری‌های فارس در آزمون سراسری

کنکور سال ۱۳۹۸ برای دانش‌آموزان استان فارس سرانجام خوشی داشت زیرا با ۷ رتبه تک‌رقمی جایگاهی مطلوب‌تر از سال گذشته کسب کردند.
در سال ۱۳۹۷ تنها یک نفر رتبه ۹ هنر و یک نفر هم رتبه ۲۰ رشته تجربی را کسب کرده بود؛ همچنین جایگاه استان فارس در کسب درصد قبولی دانش‌آموزان در آزمون سراسری رتبه ۲۰ کشوری بوده است که گرچه به شاخصه‌های دیگری برای ارتقا نیاز دارد، انتظار می‌رود با کسب ۷ رتبه برتر بهبود یابد.

ایرنا نوشت: مرحله نخست آزمون سراسری در سال ۹۸ در تاریخ های  ۱۳ و ۱۴ تیرماه با ۹۳ هزار و ۱۷۸ نفر متقاضی کنکور در استان فارس برگزار شد. بنا بر اعلام رسمی ۶۱ درصد داوطلبان در این آزمون را زنان و ۳۹ درصد را مردان تشکیل دادند.

۸۴ هزار و ۷۳۴ نفر در استان فارس سال ۱۳۹۷ متقاضی شرکت در کنکور بودند که در ۳۵ شهر به رقابت پرداختند و از این تعداد نیز ۳۵ هزار و ۳۴۱ داوطلب از شیراز در آزمون شرکت کردند؛ اما در کنکور ۹۸ این آمار روندی رو به افزایش داشته و هشت هزار و ۴۴۴ نفر به جمعیت کنکوری‌های فارس افزوده شده است. این افزایش در حوزه شهر شیراز نیز دیده می‌شود و  ۳۷ هزار ۸۳۷ نفر در این شهر در سال ۹۸ به رقابت پرداختند.

مهندسی در انتهای فهرست علاقه‌مندی، پزشکی همچنان پیشتاز

در کنکور سال جاری، همچنان طرفداران رشته‌های زیرگروه تجربی پیشتازی می‌کردند و تعدادشان در فارس ۵۰ هزار و ۶۹۹ نفر بوده است. گروه انسانی در مقام دوم رشته‌های پرمخاطب پس از علوم تجربی قرار داشت که ۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر در این گروه، در کنکور شرکت کردند. پس از رشته انسانی ۱۰ هزار و ۳۲۳ نفر از فارس متقاضی شرکت در کنکور گروه زبان بودند و رشته ریاضی و متقاضیان گرایش‌های مهندسی در استان فارس در انتهای جدول علاقه‌مندی‌ها قرار داشتند و تنها ۹ هزار و ۵۴۶ در این گروه با یکدیگر رقابت کردند و درنهایت ۶ هزار ۸۴۰ نفر نیز داوطلب کنکور در گروه هنر بودند.

پیشتازی مدارس نمونه و سمپاد در کسب رتبه‌های برتر کنکور

دانش‌آموزان برتر فارس در رشته‌های تجربی، انسانی، زبان و هنر در این آزمون همگی از دبیرستان‌های فرزانگان یا دبیرستان‌های برتر بوده‌اند؛ همچنین برگزیدگان رشته هنر نیز از هنرستان‌های غیرانتفاعی در این آزمون موفقیت کسب کرده‌اند و مدارس عادی سهمی در میان رتبه‌های برتر کنکور نداشته‌اند.

 گلسا مصباحی رتبه هفتم گروه آزمایشی علوم تجربی در شیراز که دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان ناحیه ۲ شیراز بوده است، در گفت‌وگو با ایرنا درباره عوامل موثر بر کسب رتبه برتر کنکور گفت: انتظار کسب رتبه‌ای خوب را داشتم، پس از آزمون فکر می‌کردم رتبه تک‌رقمی منطقه را کسب کنم و با بررسی کلید آزمون دریافتم این موضوع بعید نیست.

او که از تابستان سال گذشته به‌صورت جدی درس‌خواندن را برای کنکور آغاز کرده بود،‌ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی ۱۰ ساعت اما در سه‌ماه مانده به کنکور روزی ۱۲ ساعت درس می‌خواندم.

این دانش‌آموز از علاقه‌اش به رشته پزشکی سخن گفت و ادامه داد: اینکه از بین دانشگاه شیراز یا تهران کدام گزینه را انتخاب کنم هنوز قطعی نیست.

اعتماد به نفس  و آرامش رمز موفقیت

مصباحی به دانش‌آموزان کنکوری پیشنهاد کرد که با آرامش و اعتماد به نفس درس بخوانند و از تلاش کردن لذت ببرند و خستگی به خود راه ندهند.

رتبه ۷ کنکور تجربی همچنین به نقش مهم خانواده در موفقیت در کنکور اشاره کرد و عنوان داشت: خانواده شرایط مرا بسیار درک می‌کردند و هیچ فشار و هیجانی به من وارد نمی‌کردند و مطمئن هستم اگر هر نتیجه‌ دیگری در آزمون‌های آزمایشی می‌گرفتم، از من حمایت می‌کردند.

کسب رتبه برتر بدون کلاس کنکور هم میسر است

علی حاجیان دانش‌آموز دبیرستان شهید نصیری شهر لار نیز که در گروه آزمایشی علوم انسانی رتبه ۵ و در گروه زبان‌های خارجه رتبه ۷ را کسب کرده است، به ایرنا گفت که در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است و تنها با برنامه‌ریزی و جلوگیری از اتلاف وقت به نتیجه مطلوب رسیده است.

او ادامه داد: از اواخر سال یازدهم به‌منظور کسب رتبه برتر در کنکور سراسری درس خواندم و روزانه به‌طور متوسط ۵ تا ۶ ساعت مطالعه می‌کردم که این ساعات در روزهای نزدیک به کنکور به ۸ تا ۱۰ ساعت افزایش یافته بود.

حاجیان درباره انتخاب رشته بیان کرد: به رشته‌های حقوق، روان‌شناسی و علوم قضایی علاقه‌مند هستم و دوست دارم دانشگاه تهران را انتخاب کنم؛‌ اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌ام و در حال مشورت هستم.

فرهنگ امیری رتبه ۳ گروه آزمایشی علوم تجربی که از دانش‌آموزان دبیرستان تیزهوشان شهید دستغیب یک از ناحیه دو شیراز است نیز به ایرنا گفت که کسب رتبه ۳ برایش دور انتظار بوده است؛‌هرچند پیش‌بینی می‌کرده رتبه دو رقمی کنکور سراسری را کسب کند.

دوری از فضای مجازی مهم است

او درباره ضرورت دوری از تلفن هوشمند و فضای مجازی در دوران مطالعه برای کنکور سخن گفت و ابراز داشت: افزون بر این، برنامه‌ریزی و اعتماد به نفس را رمز موفقیت می‌دانم.

امیری از تابستان سال گذشته ۱۰ ساعت در روز درس می‌خوانده است و به‌مرور آن را به روی ۱۳ ساعت در روز افزایش داده است.

رتبه ۳ کنکور تجربی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را برای ادامه تحصیل برگزیده است.

وی درباره نقش خانواده در موفقیتش گفت: من در کتابخانه درس می‌خواندم؛ اما خانواده به‌ویژه پدرم بسیار به من توجه می‌کرد و رفت و آمدم را بر عهده گرفته بود تا وقتم تلف نشود و همین موضوع برای من قوت قلب بود.

حذف حواشی کلاس‌ کنکور تاثیرگذار است

رتبه نخست گروه آزمایشی علوم انسانی درکنکور ۹۸ با اشاره به اینکه هیچ کلاس کنکوری جز کلاس‌ مدرسه شرکت نکرده است، به ایرنا گفت: دانش‌آموزان به خودشان اعتماد کنند.

فاطمه شب‌خیز با بیان اینکه تصورم کسب رتبه ۱۰۰ بود نه رتبه یک اظهار داشت: بسیار خوشحال شدم و فکر نمی‌کردم که رتبه یک را کسب کنم.

وی درباره ساعات درس خواندن در ایام کنکور گفت: از مردادماه شروع به درس خواندن برای کنکور کردم و میانگین ۷ تا ۸ ساعت درس می‌خواندم.

رتبه نخست علوم انسانی با بیان اینکه هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم، افزود: دانش‌آموزان به خودشان اعتماد داشته باشند و خودشان را درگیر حواشی یا هزینه‌های سرسام‌آور کلاس کنکور نکنند.

شب خیز از دبیرستان فرزانگان لارستان موفق به کسب رتبه اول علوم انسانی شده است.

وی  گفت: در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم؛ هرچند معتقدم برای موفقیت در کنکور نیازی به صرف هزینه‌ نیست و برنامه‌ریزی و اعتمادبه نفس و توکل به خدا کفایت می‌کند.

او که بین انتخاب دبیری و رشته حقوق مردد است، گفت: انتخابم دانشگاه تهران یا شهید بهشتی است.

شب خیز درباره نقش خانواده در موفقیت در کنکور نیز بیان کرد: آن‌ها در حد توان، شرایط را برای درس خواندن من فراهم کردند.

رتبه یک علوم انسانی نیز دوری از فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند را یکی از راهکارهای مفید در ایام کنکور عنوان کرد.


نظرات بینندگان