کد خبر: ۱۳۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
از کارتن‌خوابی تا بهبودی و اشتغال؛

دهکده شانس برای معتادان متجاهر

معتادان خیابانی و کارتن‌خواب شاید دیگر شانسی برای بازگشت به زندگی نداشته باشند اما مراکز ماده 16 به آنها فرصت دوباره بهبودی و زندگی می‌دهد.
به گزارش شیرازه، نام معتاد متجاهر را شاید بسیار شنیده باشید اما متجاهر کیست و چه می‌کند؟ متجاهر در لغت به معنای فردی است که آشکارا به کارهای ناشایست، نامناسب و خلاف عرف جامعه اقدام می‌کند. «تجاهر» نیز به حالت معتادی گفته می‌شود که از روی عمد و در انظار عمومی اقدام به مصرف مواد مخدر می‌ورزد.

نام وحشت‌آور

خبرگزاری فارس نوشت: شما را نمی‌دانم اما من از شنیدن نام «معتاد متجاهر» دچار احساس ناخوشایندی می‌شوم. همین 3 سال پیش که برای تهیه یک گزارش میدانی به کوچه‌ پس‌کوچه‌های گودعربان رفته بودیم با دیدن همین معتادان که در گوشه و کنار این مسیر مشغول مصرف مواد مخدر بودند، لرزه به جانم افتاده بود و تصور می‌کردم فردی که به اینجا می‌رسد جز مرگ راهی ندارد و امکانی برای بازگشت به زندگی عادی در جامعه ندارد. در بازدید از دهکده سلامی، هیچ تصور نمی‌کردم که به مرکزی بروم که محل جمع‌آوری و نگهداری از معتادان متجاهر باشد...

در ماده 16

از آنجا که در این دهکده مراکز مختلفی وجود دارد، در بازدید دوم ناگهان متوجه شدم که به مرکز نگهداری از معتادان متجاهر می‌رویم. دیگر دیر شده بود و مقابل در ورودی با چند نفر دیگری که در این بازدید همراه ما بودند، قرار داشتیم و راستش را بخواهید خجالت کشیدم که ترس خود را برای رفتن میان معتادان بروز بدهم. با اکراه وارد می‌شوم و با سالن بزرگی که شمار زیادی افراد عمدتا جوان حضور دارند، مواجه می‌شویم و با استقبال آنها با خواندن یک سرود زیبا و هماهنگ بازدید شروع می‌شود. چند میز کار اطراف سالن است که چند جوان در حال کار کردن با چوب و ابزار دیگر هستند که مشخص است در حال آموزش دیدن حرفه‌های مختلفی هستند.

حضور بانوان

برایم جالب است که در میان این جمعیت انبوده معتادانی که برای درمان در این مرکز نگهداری می‌شوند، 2 بانوی جوان در کمال آرامش تردد می‌کنند و ارتباط خوبی با بیماران تحت درمان مرکز دارند. «فاطمه رشیدی»، یکی از این بانوان مدیریت مرکز را به عهده دارد و تنها مدیر زنی است که در مرکز ماده 16 مردان در کشور فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اقداماتی که در این مرکز به انجام می‌رسد، اظهار می‌کند: در اینجا در کنار متادون‌درمانی برای معتادانی که به این مرکز آورده می‌شوند، گروه درمانی، موسیقی درمانی، اتصال به خانواده و ... نیز در نظر گرفته شده است.

رشیدی ادامه می‌دهد: ظرفیت مرکز 400 نفر است اما اکنون 423 نفر در مرکز حضور دارند و در درمان‌های روانشناختی آنقدر موفق عمل شده است که بانوان به عنوان کارکنان مرکز به خوبی در میان این افراد حضور دارند و حتی با بانوی روانشناس بالینی که یک خانم جوان است نیز ارتباط محترمانه و مطلوبی دارند.

وی اضافه می‌کند: درمان‌های روانشناختی در مرکز ماده 16 دهکده سلامی به قدری موفقیت‌آمیز است که دوز دریافت متادون افراد از حداقل استاندارد مصرف بسیار کمتر است که نشان از روند خوب مشاوره روانی برای بهبودی بیماران اعتیاد است.

رشیدی با تاکید بر روند فعالیت این مرکز می‌گوید: این مرکز خصوصی است که تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کند و یارانه دولتی به آن تعلق می‌گیرد و ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و علوم پزشکی نیز در حلقه فعالیت مرکز نقش دارند.

 

لباس سبزها

نکته‌ای که توجهم را در اینجا جلب می‌کند، رنگ لباس افراد است که بعضی لباس سبز به تن دارند و سایرین لباس‌های آبی رنگ پوشیده‌اند. از یکی از مسوولان که سوال می‌کنم می‌گوید که لباس سبزها افرادی هستند که کاملا درمان شده‌اند و حتی دیگر متادون هم مصرف نمی‌کنند.

فرصت اشتغال

مطلع شدم که در مرکز شماره 16 بازپروری معتادان در دهکده سلامی کارگاه خیاطی وجود دارد که فرد می‌تواند در حد یک خیاط ماهر، حرفه بیاموزد و چندین مهارت دیگر نیز با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای استان به این افراد ارائه می‌شود.

معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در این مرکز با حضور مربیان این اداره کل‌ می‌گوید: در سال 97 در 5 کارگاه خیاطی، برق ساختمان، جوشکاری، لوله‌کشی و نقاشی ساختمان 324 نفر در قالب 35829 نفر ساعت، آموزش دیده‌اند.

شریف رنجبر ادامه می‌دهد: این دوره‌ها در پی اعزام 5 مربی از اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای فارس برگزار و به اتمام رسید و امسال نیز دوره‌های مهارت‌آموزی برای افراد حاضر در این مرکز که روزگاری معتادان متجاهر بوده‌اند برگزار می‌شود تا پس از بهبودی و درمان با برخوردار بودن از یک مهارت درآمدزا بتوانند اشتغال داشته باشند.

وی معتقد است: بررسی‌ها نشان می‌دهد معتادان بهبود یافته‌ای که دارای اشتغال و درآمد مناسب باشند، کمتر دچار لغزش و گرایش مجدد به سمت مواد مخدر می‌شوند و اداره کل فنی حرفه‌ای استان مهارت‌آموزی در این مرکز را از برنامه‌های موفق و از افتخارات خود برای کمک به بهبود جامعه می‌داند.

رنجبر اضافه می‌کند: این دوره‌های آموزشی به صورت کامل و استاندارد به صورت روزانه و در برخی رشته‌ها یک روز درمیان به مهارت‌آموزان مرکز ماده 16 دهکده سلامی آموزش داده می‌شود و در پایان با برگزاری آزمان کتبی و عملی به قبول‌شدگان، گواهینامه فنی حرفه‌ای معتبر ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان