کد خبر: ۱۳۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

راه‌آهن بوشهر - شیراز در انتظار فاینانس/ پروژه، همت ملی می‌خواهد

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز از مطالبات اصلی مردم استان بوشهر است که سال‌ها دست‌نخورده مانده بود و اکنون بار دیگر پروژه فعال شده است تا شاید در آینده شاهد تکمیل آن باشیم.

 سال‌ها است که اتصال بوشهر به خط راه‌آهن سراسری کشور به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان بوشهر مطرح است ولی تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر اینکه یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است، یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است چراکه اتصال راه‌آهن سراسری کشور به بوشهر، به اهمیت این خط ریلی می‌افزاید.

مهر نوشت: بنادر استان بوشهر از مهم‌ترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب می‌شوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند و هر ساله شاهد افزایش سهم استان در این حوزه هستیم.

اکنون حمل‌ونقل بنادر استان بوشهر به مرکز کشور از طریق خط زمینی انجام می‌شود ولی با اتصال استان بوشهر به خط ریلی، بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل با راه‌آهن انجام می‌شود.

راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، درصورتی‌که به بوشهر متصل شود می‌تواند زمینه‌ساز اتصال بندر بوشهر به‌عنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبارات موردنیاز روند اجرای پروژه کند بوده و طی سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.

اجرای سخت‌ترین قطعه پروژه

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با تلاش مسئولان استان بوشهر بار دیگر فعال‌شده است و اکنون قطعه دهم این پروژه به‌عنوان سخت‌ترین قطعه پروژه عملیاتی شده و کار با سرعت مناسبی در دست اجرا است.

مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر اظهار داشت: پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای طول ۴۳۷ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه اجرا می‌شود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد.

رضا فرامرزی اضافه کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۲۵.۵ کیلومتر طول است که در دو بخش الف و ب در دست اجرا است که قطعه ب دارای ۱۸.۱ کیلومتر طول است.

وی افزود: قطعه دهم این پروژه دارای ۹ تونل و ۱۷ دهانه پل است که در مجموع طول پل‌ها دو هزار و ۹۰۰ متر و طول تونل‌ها دو هزار و ۱۰۰ متر است.

مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر مدت‌زمان تعیین‌شده برای این پروژه را ۴۸ ماه عنوان و خاطرنشان کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای دو ایستگاه است که در هور و اهرم قرار دارد.

در انتظار فاینانس چینی

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر دارای قدمت ۱۰ ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سال‌ها مسکوت مانده بود.

فرزاد رستمی با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر از جمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس، اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.

وی بیان کرد: قطعه دهم به‌عنوان گلوگاه پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز محسوب می‌شود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد.

قطعه دهم به عنوان گلوگاه پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز محسوب می‌شود. کل پروژه شش کیلومتر پل دارد که حدود سه کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر تأکید کرد: با توجه به سختی‌های قطعه دهم پروژه، تلاش کردیم تا این قطعه اجرایی شود تا بعد از تصویب فاینانس معطل قطعه دهم نباشیم.

وی به مذاکرات صورت گرفته برای فاینانس این پروژه از طریق چینی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر از مهم‌ترین قطعات این پروژه محسوب می‌شود که امسال اعتبارات قابل‌توجهی از محل بودجه ملی و اوراق مشارکت به آن تخصیص یافته است.

رستمی با تأکید بر تکمیل قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر- شیراز با تخصیص اعتبار مصوب آن افزود: ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای خط ریلی بوشهر مصوب شده که با پرداخت این اعتبار اجرای قطعه ۱۰ خط ریلی بوشهر به طول ۲۶ کیلومتر تسریع می‌شود.

وی، تأثیر اجرای خط ریلی یادشده در  رونق بنادر و اقتصاد ملی را مهم دانست و تأکید کرد: پروژه راه‌آهن بوشهر به همان میزانی که در اقتصاد استان بوشهر اثرگذار است در توسعه کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

تلاش و پیگیری برای تکمیل پروژه

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر به اهمیت اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه راه‌آهن بوشهر یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر است.

مهرداد ستوده بیان کرد: با اجرای خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راه‌آهن شیراز ضمن اینکه خطوط ریلی شیراز تا مرکز کشور دارای توجیه اقتصادی شده، زمینه رونق اقتصادی بوشهر هم بیش‌ازپیش فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن بوشهر اکنون فعال‌شده است ادامه داد: راه‌آهن بوشهر دارای قدمت ۱۰ ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سال‌ها مسکوت مانده بود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر ازجمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس، اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.

وی ویژگی خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راه‌آهن شیراز را مورداشاره قرار داد و بیان کرد: با  اتصال استان بوشهر به خط ریلی جابجایی کالای تجاری افزایش قابل‌توجهی می‌یابد که این مهم زمینه رونق تجاری استان را فراهم می‌کند.

مردم بوشهر همچنان چشم‌انتظار رسیدن قطار به ایستگاه‌های استان هستند ولی این طرح تا تحقق کامل فاصله بسیار زیادی دارد و باید منتظر ماند و دید که کی این مهم محقق می‌شود.


نظرات بینندگان