کد خبر: ۱۳۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

۶ محصول دانش بنیان پزشکی در شیراز به بازار راه یافت

۶ محصول فناورانه در حوزه پزشکی و درمانی در شیراز رونمایی شد.
۶ محصول دانش بنیان پزشکی در شیراز به بازار راه یافت
به گزارش شیرازه، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم رونمایی از محصولات جدید گفت: دستگاه لاپاراسکوپی، دستگاه ویدئو لارنگوسکوپ، شکلات تولیدی از هسته خرما، دستگاه شبیه ساز کلونسکوپی، نخ‌های جراحی جذبی و غیر جذبی و تهیه اسانس‌های طبیعی از گیاهان دارویی محصولات فناورانه در حوزه پزشکی و سلامت است که امروز رونمایی شد.

یونس قاسمی با بیان این که این ٦ محصول پیش از رونمایی تجاری سازی شده و به مرحله فروش رسیده اند، افزود: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مقاله محوری به کارهای عملی تغییر مسیر داده اند و نتیجه آن تاسیس ٢٥ شرکت دانش بنیان در این حوزه و کسب رتبه سه دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت‌های فناورانه کشور است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مراسم رونمایی گفت: ٦ مرکز رشد در دانشگاه فعالیت می‌کنند که از آن‌ها حمایت‌های مالی می‌شود.


اختراع و ساخت کیت آزمون انطباق ماسک های تنفسی

 دکتر «مهدی جهانگیری» با اعلام این خبر گفت: استفاده از ماسک های تنفسی یکی از راه های حفاظت افراد در برابر آلاینده های تنفسی صنعتی و محیطی است، با این حال اندازه و ابعاد شکل صورت افراد مختلف با هم متفاوت است.

او افرود: بر اساس استاندارد برنامه حفاظت تنفسی (RPP) ، برای اینکه از مناسب بودن اندازه و قالب ماسک با شکل و ابعاد صورت اطمینان حاصل شود، افراد در مرحله انتخاب ماسک و نیز پس از هرگونه تغییر در شکل صورت نظیر افزایش یا کاهش وزن ناگهانی، باید تحت آزمون انطباق (fit test) قرار گیرند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر تست انطباق کیفی با استفاده از محصول وارداتی که بیشتر بر پایه تشخیص طعم «بیترکس» و «ساخارین» هستند، انجام می شود، ادامه داد: در این طرح که حاصل پایان نامه کارشناسی ارشد «آناهیتا فاخر پور» بوده و علاوه بر ساخت نمونه داخلی محصولات وارداتی، برای نخستین بار در ایران و نخستین بار در دنیا، کیت فیت تست بر پایه گیاه آلوئه ساخته شد.

به گفته این عضو هیات علمی، این محصول علاوه بر ثبت در اداره ثبت اختراعات کشور، به شکل مقاله علمی ISI در مجله معتبر Industrial health در کشور ژاپن نیز برای چاپ پذیرفته شده است.

دکتر جهانگیری گفت: با توجه به تعداد زیاد کاربران ماسک های تنفسی در محیط های صنعتی، درمانی و شهری، این محصول علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، در تامین حفاظت تنفسی افراد نقش مهمی دارد.

این طرح پژوهشی با راهنمایی دکتر «مهدی جهانگیری» و مشاوره دکتر «سعید یوسفی نژاد» انجام گرفته است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان