کد خبر: ۱۳۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

کاهش عملکرد مغز در پی بازی های رایانه ای

اعتیاد به بازی های رایانه ای تا حدی جدی است که در بعضی از کشورها به دنبال افزایش تعداد معتادان به بازی های رایانه ای، کلینیک ترک اعتیاد راه اندازی شده است.

به گزارش شیرازه، امروز استفاده از عبارت اعتیاد به بازی های رایانه ای افزایش یافته است؛ اعتیاد به معنی استفاده بیش از حد یا اجباری از بازی های رایانه ای است، به طوری که باعث تداخل با زندگی معمولی فرد می شود و این نوع اعتیاد می تواند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر مشکل زا باشد، چرا که گاهی بازی برای کودک تنها راه تعامل با جهان است و کودکی که به بازی رایانه ای اعتیاد دارد، نمی تواند در حوزه های مختلف زندگی پیشرفت کند.

اثرات منفی بازی های رایانه ای در کودکان بیش فعال بیش از دیگران است، نوجوانی که از بازی های گروهی آنلاین استفاده می کند، به دلیل اینکه نمی داند با چه کسی همبازی شده و ممکن است با طرف مقابل تفاوت سنی زیادی داشته باشد، بیش از دیگر نوجوان ها در معرض انواع آسیب ها است.

اعتیاد به بازی های رایانه ای تا حدی جدی است که در بعضی از کشورها به دنبال افزایش تعداد معتادان به بازی های رایانه ای، کلینیک ترک اعتیاد راه اندازی شده است.

اعتیاد به بازی های رایانه ای بر لوب پیشانی مغز (قسمتی از مغز که در اعتیاد به مواد مخدر نیز دچار مشکل و کاهش کارایی می شود) اثر می گذارد و با توجه به اهمیت و شیوع اعتیاد به بازی های رایانه ای توصیه می شود والدین نظارت مناسب بر کودک و نوجوان خود داشته باشند و اطلاعات خود را در مورد این بازی ها افزایش دهند.

انتخاب بازی ها باید با توجه به گروه سنی کودک و تحت نظارت والدین باشد و از لحاظ زمانی نیز مدت استفاده از بازی های رایانه ای را برای کودکان تعیین کنند و در اجرای قوانین تعیین شده خود قاطع باشد.

بازی های رایانه ای و کاهش خلاقیت و ابتکار عمل کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانانی که همیشه درگیر بازی های رایانه ای هستند، به انزوا تمایل پیدا می کند و از همسالان خود فاصله می گیرند و به این ترتیب مهارت های اجتماهی آنها کاهش می یابد، گاهی در چنین بازی هایی به دلیل این که کودک و نوجوان با ساخته های دیگران روبروست، خلاقیت خود را از دست داده و ابتکار عمل او کاهش یافته و روابط عاطفی کمرنگ می شود.

کودکان وابسته به چنین بازی هایی با مصرف انرژی زیاد در این زمینه برای انجام تکلیف مدرسه دچار مشکل می شوند، همچنین کودکانی که مبتلا به بیماری صرع هستند، در صورت استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای دچار حملات صرع بیشتری می شوند.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان