کد خبر: ۱۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

چرا سودان جولانگاه صهيونيست ها در آفریقا شده است؟

نطقه جنوب سودان بعد از ده‌ها سال درگيري با دولت مركزي در اين كشور نهايتاً در دي ماه گذشته، در جريان يك همه‌پرسي از دولت مركزي سودان جدا شد.

مساحت اين بخش از جنوب سودان 620 هزار کیلومتر مربع و جمعیتش 9 میلیون نفر است و منابع آبی و جنگلی فراوانی دارد، اکثر مردم اين منطقه لائيك هستند و تنها حدود 30 درصد مسیحی و پنج درصد مسلمانند.
موضع‌گيري‌هاي حکومت مرکزی سودان و شخص عمر البشیر در طرفداری از نهضت‌های آزادی‌بخش بویژه حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی، طرفداری از روابط قوی و گسترده با ایران، انتقاد جدی از کشورهای عربی موسوم به محور اعتدال، موضعگیری تند علیه رژیم صهیونیستی و برنامه‌های آمریکا در منطقه عواملي بود كه باعث شد طرح‌هاي غرب در تجزيه بخشي از خاك اين كشور با سرعت بيشتري دنبال شود، اين طرح‌ها كه با حمايت بيشتر كشورهاي استعماري و شور و اشتياق خاص رژيم صهيونيستي همراه بود، در سايه كمبود ابزارهاي قدرت در دست البشير و خيانت کشورهای عربی، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش غیرمتعهدها خيلي زود به ثمر نشست و باعث جدا شدن بخش جنوبي سودان از اين كشور در همه پرسي تاريخ 9 ژانويه سال جاري ميلادي شد.

رويكرد صهيونيستي سودان جنوبي و روند پرشتاب تأييد جهاني
حمايت تمار عيار غرب و اسرائيل و كشورهاي عربي باعث شد تا روند به رسميت شناختن دولت جنوب سودان كه بسياري از تحليلگران از آن تحت عنوان اسرائيل قاره آفريقا نام مي‌برند، به سرعت انجام شود و طي هفت ماه علاوه بر برگزاري همه‌پرسي و استقلال از سودان، عضويت اين كشور در سازمان ملل متحد و اتحاديه آفريقا نيز مورد پذيرش قرار گيرد.
سازمان ملل در 14 جولاي گذشته جنوب سودان را به عنوان عضو شماره 193 خود انتخاب كرد. اتحاديه آفريقا نيز شنبه اين هفته از پذيرش رسمي عضويت سودان جنوبي به عنوان پنجاه و چهارمين كشور خود در اين اتحاديه خبر داد.

حمايت‌هاي اسرائيل از تجزيه سودان
جدايي جنوب سودان از بخش مركزي اين كشور از همان روزهاي اول مورد حمايت خاص رژيم اشغالگر قدس بود، در همين راستا زمزمه‌هاي افزايش سطح مناسبات رژيم صهيونيستي و جنوب سودان اين روزها در رسانه‌هاي منطقه به گوش مي‌رسد، بويژه اينكه مقامات صهيونيست و خصوصا وزارت خارجه اين كشور نفوذ در آفريقا را يكي از رويكردهاي اساسي خود براي سوءاستفاده از فقر مالي در اين كشورها و افزايش حمايت از اين رژيم مي‌دانند. در همين راستا مقامات سياسي رژيم صهيونيستي و جنوب سودان پنج‌شنبه گذشته تاكيد كردند كه مناسبات ديپلماتيك را با هم در سطح تبادل سفير آغاز خواهند كرد و در مرحله جديد براي بررسي در زمينه جوانب مختلف اين مناسبات نشست‌هايي را تشكيل خواهند داد.
دو هفته پيش نيز بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ارتباطي تلفني با "سلواكر ميارديت" رئيس بخش جنوبي سودان برقرار كرد و به وي پيشنهاد داد كه اسرائيل در تاسيس زيرساخت‌هاي دولت نوپاي جنوب سودان مشاركت داشته باشد. اين رژيم همچنين اخيرا هيئتي ديپلماتيك را به جوبا فرستاد تا راهكارهاي گسترش مناسبات ميان دو طرف را بررسي كنند.

نگراني‌هاي منطقه‌اي از همگرايي تل‌آويو و جوبا
اين در حالي است كه مصر و سودان از احتمال تاثير همگرايي ميان اسرائيل و جنوب سودان در سهميه آب قاهره و خارطوم از رود نيل نگران هستند. قاهره تقسيم شدن سودان را به عنوان توطئه‌اي براي تضعيف نقش منطقه‌اي خود مي‌داند و سودان نيز از تجزيه خاك خود به دست شورشيان جنوب سودان و نزديك شدن مرزهاي تقابل با سرزمين‌هاي اشغالي به خاك خود و ناآرامي‌هاي احتمالي ناشي از آن رنج مي‌برد.
روزنامه الوطن عربستان اخيرا در مقاله ای به تلاش اسرائیل برای بهره‌برداری از کشور جدید سودان جنوبی اشاره كرده و نوشت: اسرائیل به سرعت در اقدامی سودان جنوبی را به رسمیت شناخت چرا که دراین مسئله فرصتی بزرگ برای ضربه زدن به کشورهای عربی یافته است.

منافع رژيم صهيونيستي از گسترش نفوذ در جوبا
اسرائيل با نفوذ در جنوب سودان سعي دارد يك حلقه قوي از حلقه‌هاي حمايت از مقاومت فلسطين را تضعيف كند، به دست آوردن يك رأي در رأي‌گيري درباره ايجاد كشور مستقل فلسطيني در شوراي امنيت كه قرار است سپتامبر آينده انجام شود، از ديگر دستاوردهاي تل‌آويو در مبارزه با تشكيل دولت مستقل فلسطيني است. نفوذ در سودان جنوبي همچنين به دستگاه جاسوسي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي فرصت مي‌‌دهد كه در قلب اراضي سودان حضور داشته باشد واقدامات تخريبي عليه عمر البشير را ادامه دهد.
 
منافع مادي صهيونيست ها از تصاحب جنوب سودان

از سوي ديگر منطقه جنوب سودان از ثروت‌هاي عظيم آبي، نفتي و طبيعي از جمله اورانيوم و طلا برخوردار است و ايجاد كشور مسيحي جديد در جنوب سودان به اسرائيل اجازه مي‌دهد كه كمبود شديد نياز خود به انر‍ژي را برطرف كند، همچنين روابط قوي جنوب سودان با اسرائيل، درها را به روي تل‌آويو براي بهره‌برداري از آب‌ رود نيل كه از آن عبور مي‌كند، باز خواهد كرد.
در عرصه امنيتي نيز اسرائيل به دنبال ايجاد مركزي در منطقه شاخ آفريقا و حوضچه نيل براي خود است، تسلط بر تنگه استراتژيك باب‌المندب از ديگر اهداف اسرائيل در اين زمينه است، تضعيف و تهديد مصر در زمان مقتضي از ديگر برنامه‌هاي اسرائيل در سيطره بر جنوب سودان است، اين رژيم با توجه به رويكردهاي آويگدور ليبرمن وزير خارجه خود در زمنيه افزايش مناسبات با كشورهاي آفريقايي مي‌تواند از جنوب سودان به عنوان مركزي براي گسترش نفوذ خود در آفريقا استفاده كند و نهايتا سودان جنوبي به پايگاهي نظامي براي اسرائيل تبديل خواهد شد

نظرات بینندگان