کد خبر: ۱۳۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

لزوم ابطال مجوز برداشت خاک پیت روستای بابایی شهرستان اقلید / جلوی تخریب و تاراج منابع طبیعی را بگیرید

مجمع عالی بسیج اقلید طی بیانیه لزوم مساعدت مسؤولان استانی در ابطال مجوز برداشت خاک پیت روستای بابایی و جلوگیری از تخریب منطقه و تاراج این سرمایه عظیم را خواستار شد.
به گزارش شیرازه، خاک "پیت" که تولید یک سانتیمتر مربع آن، سالیان زیادی زمان می‌برد در بازار منطقه خاورمیانه مشتریان فراوانی دارد. این نوع خاک با توجه به فاکتورهایی همچون عدم فاسد شدن، حمل و نقل آسان و بی‌دردسر سود قابل توجهی را نصیب فروشندگان می‌کند. 

 با وجود اینکه خرید و فروش و قاچاق خاک غیرقانونی است اما به نظر می‌رسد همچون دیگر پدیده‌های غیرقانونی، این نوع از فعالیت هم ادامه داشته باشد و این در حالی است که گفته می‌شود کشورمان در آینده نزدیک با بحران کمبود خاک کشاورزی مواجه خواهد شد. 

با بی توجهی مجریان قانون و سیستم قضایی و انتظامی کشور، برداشت‌های غیرمجاز خاک حاصلخیز و صادرات خاک به کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچنان انجام می‌شود. در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج‌فارس که از کیفیت خاک ما آگاه هستند می‌خواهند تا به هر نحوی از آن بهره‌مند شوند و در این میان صادرکنندگان خاک هم به منفعت زیاد خود می‌اندیشند.

لزوم ابطال مجوز برداشت خاک پیت روستای بابایی شهرستان اقلید / جلوی تخریب و تاراج منابع طبیعی را بگیرید

برداشت خاک پیت از شهرستان اقلید؛ قانونی یا غیرقانونی؟

شهرستان اقلید از جمله مناطقی است که دارای مراتع و چمنزارهای طبیعی و بکر است و خاک حاصلخیز این منابع طبیعی چشم طمع سوداگران فروش خاک را به این مراتع جذب کرده است.

به گفته منابع محلی مدتی قبل گروهی ناشناس برای انجام آزمایشات خاک به منطقه‌ای در حوالی روستاهای ده خیر، قدم آباد و بابایی از توابع شهرستان اقلید آمدند و گودالی جهت برداشت خاک و آزمایشات آن از بیشه‌زار این منطقه حفر کردند و در هفته‌های گذشته نیز با بیل مکانیکی به جان بیشه‌زار افتادند و اقدام به بار کردن بخشی از خاک حاصلخیز مرتع کردند. 

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز یکسال پیش به خبرنگار تسنیم اظهار داشته: ما با اخذ مجوز و هرگونه برداشت خاک در اقلید به شدت مخالف بوده و هستیم و می‌دانیم که این برداشت‌ها تبعات جبران ناپذیری همچون تولید ریزگرد و فرسایش خاک برای عرصه‌های مختلف منابع طبیعی خواهد داشت. 

به گفته وی با وجود این مخالفت‌ها فرد مورد نظر حدود 2 سال است که از طریق دیگری و طبق ماده 24 قانون بهره‌برداری از معادن اقدام به اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس جهت بهره‌برداری از خاک منطقه مذکور کرده است. 

با شواهد موجود خواسته یا ناخواسته مجوز برداشت خاک مرغوب محدوده روستاهای ده خیر، قدم آباد و بابایی شهرستان اقلید صادر شده و دیر یا زود مراتع و چمنزارهای این روستاها که قلب تپنده و مایه حیات اهالی است به دست چپاولگران خاک می‌افتد.

جای سؤال است وقتی گفته می‌شود قاچاق خاک ممنوع است و نباید صورت بگیرد پس مسئولیت اتفاقی که قرار است در شهرستان اقلید و شاید دیگر جاهای کشور در زمینه برداشت خاک پیت رخ دهد، بر عهده کیست؟

لزوم ابطال مجوز برداشت خاک پیت روستای بابایی شهرستان اقلید / جلوی تخریب و تاراج منابع طبیعی را بگیرید

بیانیه درخواست ابطال مجوز برداشت خاک پیت روستای بابایی شهرستان اقلید

 مجمع عالی شهرستان اقلید با اشاره به صدور مجوز غیرقانونی برداشت خاک پیت روستای بابایی و تهدید آن برای منطقه طی بیانیه‌ای، مسائل مربوط به آن را تشریح و خواستار مساعدت مسؤولان برای لغو و ابطال آن شدند. متن کامل بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی:
(مسئله محیط‌زیست یا حفظ منابع طبیعی، برای ما مسئله‌ای تجملاتی و درجه‌دو نیست، یک مسئله حیاتی است، در تلاش ما برای توسعه کشور، اولویت باید در این بخش باشد (14 اسفند 1377).

با سلام
 حسب اطلاع و مستندات موجود شخصی در سال 1390 درخواست معدن خاک صنعتی در روستای بابایی را به سازمان صمت تسلیم و سازمان صمت نیز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس استعلام می‌نماید، علیرغم مخالفت اداره منابع طبیعی شهرستان، متأسفانه به علت تعلل در پاسخ اداره کل منابع طبیعی به سازمان صمت، پس از اعمال ماده 24 مجــــــوز اکتشاف برای متقاضی صادر می‌گردد.

با اقدامی تأمل‌برانگیز در نامه‌نگاری‌ها کم‌کم نام خاک صنعتی به خاک پیــت تغییر می‌یابد و علیرغم مخالفت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، سمن‌ها و بهره‌برداران محلی از مراتع موردتقاضا، بدون انجام عملیات اکتشافی، پروانه اکتشاف بنام وی صادر و به فرد دیگری منتقل می‌گردد و متأسفانه با دور زدن قانون و اقدامات پشت پرده پروانه بهره‌برداری نیز برای تاراج این سرمایهٔ ملی به نفع فرد و یا گروه در سایه صادر می‌شود.

 با ورود دیوان محاسبات، کمیسیون اصل 90 مجلس و علیرغم تمام مخالفت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی، مصوبه شورای حفاظت از انفال و حقوق بیت‌المال و نهادهای نظارتی دیگر، متأسفانه هنوز پروانه بهره‌برداری نامبرده لغو نشده و نامبرده قصد تصرف و برداشت از خاک پیت از عرصه‌های منابع ملی در قالب معدن را دارد (کلیه مدارک و مستندات قانونی موجود می‌باشد).

 لذا با توجه به مدارک موجود و بررسی‌های به‌عمل‌آمده و با توجه به مشکل مطروحه در کارگروه‌های تخصصی مجمع عالی بسیج و نظر نخبگان شهرستان و ارجاع به هیأت رئیسه مجمع عالی بسیج شهرستان اقلید و پس از دعوت از روسای محترم ادارات مربوطه و هم‌اندیشی انجام‌شده در جلسه مورخه 98/5/6 و استماع نظرات مسئولین محترم ازجمله امام‌جمعه، فرمانده سپاه پاسداران شهرستان اقلید، انجمن همیاران و پاک سازان طبیعت و رئیس اداره منابع طبیعی و رئیس اداره صمت شهرستان اقلید و همچنین نمایندگان نهادهای مردمی در مورد معدن خاک پیت روستای بابایی بحث و تبادل‌نظر شد، لذا مجمع عالی بسیج شهرستان اقلید در خصوص موارد ذیل به‌اتفاق نظر رسیده :

1- با توجه به مدارک و شواهد موجود، قوانین، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و اظهارات کارشناسان مربوطه برداشت خاک پیت ممنوع و صدور مجوز، غیرقانونی بوده، که موارد فوق‌الذکر ازجمله نامه کمیسیون اصل 90 مجلس که در جلسه مجمع ارائه و قرائت شد و سایر مستندات قانونی گواه بر این موضوع است.

2-با توجه به مدارک موجود مشخص گردید که متأسفانه سهل‌انگاری‌هایی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری وسازمان صمت انجام‌شده که منجر به سوءاستفاده و صدور مجوز برای بهره‌برداری از خاک پیت گردیده است، به‌طوری‌که در این زمینه بهره‌بردار و متصدیان مربوطه علیرغم اشراف بر ممنوعیت برداشت خاک پیت، در ابتدا به‌عنوان خاک صنعتی درخواست و نامه‌نگاری نموده و سپس به‌مرور به نام خاک پیت تغییر نام داده‌اند و به‌این‌ترتیب قانون دور زده‌شده است.

3- برداشت خاک پیت در این منطقه نه‌تنها اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌کند بلکه بیکاری تعداد از مردم و جوانان (دامداران) و خسارت به کشاورزان را به دنبال خواهد داشت، بعلاوه باعث تخریب مراتع و خروج خاک این محل خواهد شد و فقط آثار مخرب زیست‌محیطی (ایجاد گردوغبار ناشی از برداشت خاک پیت، مردابی شدن منطقه و تخریب مراتع دامداران ذی‌حق و تغییرات وسیعی که در خصوصیات طبیعی زمین و ایجاد گودالی بزرگ در ابعاد چند هکتار که قرن‌ها قابل جبران و اصلاح نخواهد بود) سهمی است که نصیب مردم این منطقه می‌گردد.

4-برداشت هرگونه خاک پیت در این دشت علاوه بر تخریب پوشش چمن‌زار طبیعی و مراتع درجه‌یک منطقه، نه‌فقط در محل موردتقاضا، بلکه در سایر دشت‌ها باعث تخریب‌های عامیانه نیز خواهد شد که خسارت ناشی از این تخریب‌ها غیرقابل‌جبران بوده و بهترین مراتع این منطقه را به نابودی خواهد کشید.

 5-با توجه به اینکه محل پیشنهادی برداشت خاک پیت یک میراث طبیعی، تالاب فصلی و محل زمستان گذرانی وحوش و پرندگان وهم چنین مسیل آبراه‌های فصلی بوده است هرگونه تخریب و برداشت موجب خسارت به محیط‌زیست منطقه خواهد شد لذا به استناد آیین‌نامه تالاب‌ها ازآنجایی‌که پیت زارها به‌عنوان بخشی از تالاب محسوب می‌شود و این منطقه در طی سال‌های آب سالی به‌عنوان یک تالاب عملکرد داشته ممنوعیت برداشت خاک پیت را نیز شامل می‌گردد.

6-با توجه به اقدامات و واکنش‌های اهالی محل در سنوات قبل، با شروع عملیات استخراج خاک پیت بروز مشکلات امنیتی به دلیل حساسیت روستاهای هم‌جوار و بهره‌برداران از مراتع، درگیری بین ذینفعان پنهان محلی که توسط بهره‌بردار (معدن دار) تحریک شده‌اند و عموم مردم قابل پیش‌بینی است و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد که عواقب ناشی از آن بر عهده کسانی است که به شواهد امر و اخطارها توجه نمی‌کنند.

7-اعتراض اهالی روستای بابایی و سایر روستاهای هم‌جوار و همچنین مخالفت و اعتراض گروه‌های مردم‌نهاد و مدافعین طبیعت که درزمینهٔ حفظ و حراست از منابع طبیعی مشارکت دارند از موارد مهمی است که به آن اهمیت داده نشده است.

در مجموع با عنایت به موارد فوق‌الذکر و اهمیت موضوع، مجمع بسیج شهرستان اقلید (متشکل از نخبگان دانشگاهی، مدیریتی و مردمی) از مدیران خدوم و دلسوز دستگاه‌های زیربط از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت صمت وادارات کل تابعه در استان فارس درخواست می‌نماید با انجام اقدامات فوری و ضروری قانونی در جهت ابطال مجوز برداشت خاک و جلوگیری از تخریب منطقه و تاراج این سرمایهٔ عظیم ملی تسریع نمایند و در این روند مجمع عالی بسیج شهرستان به‌عنوان نهادی حامی در راستای مطالبه حقوق مردم و بیت‌المال در حدود قانون و مقررات از این اقدام جهادی حمایت و همراهی می‌نماید.

 مجمع عالی بسیج شهرستان اقلید



نظرات بینندگان