کد خبر: ۱۳۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

مسمومیت 14 نفر با مشربات الکی دست ساز

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مسمومیت 14 نفر با مشربات الکی دست ساز در چهارماه گذشه خبر داد.
به گزارش شیرازه،  رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مسمومیت 14 نفر با مشربات  الکی دست ساز طی چهارماه گذشه خبر داد و گفت: چهار نفر آنان مربوط به شامگاه پنج شنبه است که از این تعداد یک نفر نابینا و مابقی در مرز آسیب های جدی هستند که با درمان های خوراکی وتزریقی از بیمارستان مرخص شدند.

رامین افشاری ضمن هشدار به افزایش یافتن تعداد مسمومیت های متانول در جامعه، اظهارداشت: برخی افراد به دلایل متعددی به تهیه وفروش مواد الکی دست ساز روی آوده انده که به دلیل استفاده از متانول یا همان الکل چوب به مسمومیت شدید مبتلا ودر نهایت  به سردرد سرگیجه مشکلات گوارشی  ودر نهایت به تاری دید دید برفکی مشکلات کبدی ودرنهایت به مرگ مبتلا می شوند که شامگاه پنج شنبه 4نفر وچهارماه گذشته 10نفر به مسمومیت متانول مبتلا شده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در روز گذشته چهارنفر به دلیل مسمومیت به متانول به بیمارستان تخصصی علی اصغر(ع) ارجاع داده شد افزود:از آنجایی که مراکز درمانی فقط وظیفه خدمات رسانی به بیماران مسمومیت های الکلی را دارد ضروری است این نوع بیماران در صورت مسمومیت با مشروبات الکی به این مرکز   یا دیگر مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا در صورت  تاخیر یاعدم مراجعه به مراکز درمانی فرد به تاری دید،کوری ،نارسایی  کلیه وکبد حتی ممکن است فرد فوت کند.

افشاری ادامه داد: اکثرمراجعین با مسمومیت متانول بین گروه های سنی 20 تا 35 ساله هستند.

وی با بیان اینکه متانول یا همان الکل چوب که در صنعت کاربرد دارد با الکل طبی که ماده اصلی مشروبات الکلس است در یک خانواده شیمیایی هستند در تولید الکل دست ساز مقادیر غبر مجاز آن منجر به عوارض یاد شده می شود.

افشاری افزود: متانول بسیار سمی‌تر از اتانول است که برخی افراد به دلیل اعتیاد به مشروبات الکی به مشروب دست ساز روی آورده اند که همین امر باعث شده تعداد مسمومیت های متانول در جامعه افزایش یابد.

سرپرست بیمارستان علی اصغر(ع) افزود: متانول از نظر رنگ، بو و مزه شبیه اتانول به نظر می رسد، اما مصرف مقدار کمی از آن نیز می تواند موجب آسیب های جدی یا فرد را به کام مرگ فرو ببرد.
به عقیده رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروزه بر اساس آمارها مصرف انواع الکل و ماری‌جوآنا  در بین برخی از دانشجویان ونسل جوان همه گیر شده و یافته‌ها  نشان می‌دهد شیوع مصرف الکل در مردان، گروه سنی 20 تا 29 ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالاتر، بیشتر دیده شده است.

به گفته این روانپزشک با مصرف مشروبات الکلی، متانول در بدن متابولیزه می شود و مواد سمی تولید می کند  که باعث اختلالات چشمی، کوری، اسید دوز متابولیک، اختلالات الکترولیتی در بدن، تشنج، نارسایی کلیه و در نهایت بر روی کل بدن تاثیر می گذارد و حتی موجب مرگ می شود.

افشاری بیان کرد: در صورت مصرف خوراکی مشروبات الکلی تقلبی و غیر مجاز، بین 6 تا 24 ساعت علائم مخرب آن در بدن ظاهر می شود و در صورت عدم درمان باعث مرگ مصرف کننده می شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان