کد خبر: ۱۳۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

شرحی بر ر ه ش

رهش به معنای رهیدن است و بر عکس واژه شهر می‌باشد و درون مایه آن راجع به معماری شهری است که از دیدگاه خانمی به نام لیا بیان می‌شود که ایشان با همسرش بر سر مدیریت شهر نامتقارن به چالش هایی برخورد می‌کنند.
  همه زدند زیر خنده. بهش چشم غره رفتم. همان جا بود که دیدم دانش جوی پسر قدبلند که مذهبی می زد، جلو آمد. او هم چشم غره رفت. فکر می کردم چیزی در مایه های امر به معروف و نهی از منکر باشد. اهل دخالت نبود. نمی دانستم علا هم دل دارد، آن هم دلی با منحنی های صنوبرگون زیر آن صورت ذوزنقه ای! شاید هم نداشت... من اما قطعا دل داشتم... همان جا دلم هری ریخت پایین... هنوز بوی خاک و رنگ کوره ای کارگاه سفال لالجین را در شامه دارم؛ هم راه با بوی خوِش عاشقانه گی. و هنوز هم نمی دانم دل دارد یا نه؛ اما صورت ذوزنقه ای را هنوز دارد. 

پیش گویی مانتوجینی درست از آب درآمده بود. سومی ش رسیده بود به ایلیا. اولی که مال من بود همان اوایل شکست. دومی مال خودش بود، یادم نیست که کی شکست. اما این آخری نه مال علا بود و نه مال لیا. سومی مال ایلیا بود... هنوز بوی خاک و رنگ کوره ای کارگاه سفال لالجین را در مشامم می فهمم.

 شاید مال قطعات شکسته ی بشقاب سفالین باشد که بوی پنهان را بعد از سال ها از دل شان بیرون ریخته اند... 
مثل گازهای شِل که این روزها می گویند تو امریکا بیرون می زنند از داخل تخلخل سنگ ها... 
هر چیزی،ته هش قصه ای دارد. ولی وقتی گاز لای سنگ ها را بیرون کشیدی، همه ی قصه را فهمیده ای و تعلیق از بین خواهد رفت؛ دقیقاً همان جور که وقتی آخرین بشقاب سفالین لالجین را می شکند و بوی کارگاه می شود آخرین قصه ی مشترک ... 

حالا دیگر هیچ قصه ای نمانده است. هر سه بشقاب قصه ی خانه ی شاه زاده شکسته اند. کسی ظرف می شکاند که آخِر قصه ها برایش بی اهمیت باشد. 

شرحی بر کتاب رهش

"ر ه ش" رمانی ست ۲۰۰ صفحه ای از رضا امیرخانی که در سال ۱۳۹۶ توسط نشر افق روانه بازار نشر شد.
" ر ه ش" در سال ۹۷ جایزه اثر برگزیده بخش رمان و داستان بلند یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و نیز بخش ادبیات سی و ششمین کتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود کرد.

پاتوق کتاب شیراز. کتابفروشی وکافه پاتوق کتاب آدرس:شیراز،خیابان شهید فقیهی(صورتگر)،نبش خیابان معدل تلفن:٠٧١٣٢٣۴۴۶١۴ ساعت کاری: ٩تا ١۴ ١۷تا ٢۲
نظرات بینندگان