کد خبر: ۱۳۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

باغ‌موزه دفاع مقدس شیراز پروژه‌ای که موزه شد

تاکنون سخنان و شعارهای بسیاری پیرامون تأثیر و جایگاه گردشگری مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس فارس در کنار جاذبه‌های زیارتی و گردشگری از شاه‌چراغ (ع)، حافظ، سعدی و مجموعه تاریخی زند در جلسات مسئولان تبیین و تعریف‌شده است اما باوجوداین شعارها هنوز این موزه پس از ۱۹ سال به سرانجامی نرسیده است.
باغ‌موزه دفاع مقدس شیراز پروژه‌ای که موزه شدبه گزارش شیرازه، مجموعه باغ‌موزه‌های دفاع مقدس فرهنگ سلحشوران عاشق در روزگار پس از جنگ را چون رسالت زینب کبری (س) از پس واقعه عاشورا بر عهده‌دارند.

قدس آنلاین نوشت: باغ‌موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفاً بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند و درواقع بیانگر یک فرهنگ با کلیدواژه‌هایی ازجمله ایثار و شهادت و مقاومت است اما باوجوداینکه در طی سال‌های گذشته در تمامی سخنرانی‌ها بر این موضوع تأکید شده است که این فرهنگ باید به نسل جوان و نسلی که جنگ را ندیده منتقل کنیم اما هنوز باغ‌موزه‌ای برای تجمیع  و به نمایش گذاشتند خاطرات این فرهنگ در استان فارس شکل نگرفته است.

باغ‌موزه دفاع مقدس شیراز که نزدیک به ۲ دهه از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد، به دلیل مشکلات متعدد به‌خصوص در حوزه اعتباری و تملکی پس از ۱۹ سال همچنان تکمیل‌نشده و پیگیری‌ها و مصوبات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در سرعت بخشیدن به این پروِژه تأثیرگذار نبوده است.

سال‌هاست که مهم‌ترین دستور کار شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس شیراز است، هرچند این شورا مصوبات زیادی برای سرعت بخشیدن به این پروِژه داشته است اما بیش از نیمی از این مصوبات اجرایی نشده است.

 موزه اعتبار می‌خواهد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در این رابطه توضیح می‌دهد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون  ۸۷ مصوبه در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تصویب رسیده است که از این تعداد ۴۰ مصوبه اجرایی شده  و آن‌هم مصوباتی بوده که بار مالی نداشته است و متأسفانه ۴۷ مصوبه نیز محقق نشده است.

سرهنگ کوشکی مهم‌ترین مصوبات اقدام نشده عدم تملک زمین‌های اطراف باغ‌موزه و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عدم تأمین اعتبار برای تکمیل بخش محتوایی موزه به‌رغم تکمیل ساختمان موزه در سال ۱۳۹۰، عدم تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان را به دلیل عدم تأمین اعتبار و همکاری سایر دستگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها ذکر می‌کند.

وی از دیگر مصوبات اجرانشده را عدم تشکیل شورای حفظ آثار و نشر ارزش هلی دفاع مقدس در سطح شهرستان‌ها و رها شدن یادمان‌های شهدای گمنام  عنوان کرده و ادامه می‌دهد: این مجموعه بعد از نزدیک به دو دهه که از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد هنوز نیازمند اعتبار برای تجهیز ملزومات موردنیاز گالری است که بخش اصلی این مرکز را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز فرهنگی هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد و بخش ساختمانی این مجموعه اکنون تکمیل‌شده، اظهار می‌کند: اعتبارات دیگری نیز برای الحاقات ،تملک مغازه‌ها ،انبارها و منازل اطراف این مرکز نیاز است که در این زمینه جلساتی با مسئولان استانداری و شهرداری تشکیل‌شده اما متأسفانه تاکنون منابعی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان