کد خبر: ۱۳۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

بازی وعده‌های پوچ قاره سبز در برجام

رئیس جمهور با پیامی که درباره ادامه گام سوم مهلت برجامی ایران به اروپا می دهد، این اطمینان را به قاره سبزی ها می دهد که ایران در برجام با همین سطح تقریبا هیچ ماندگار است و این گام های تنبیهی ایران را اغلب بی اثر می کند.
به گزارش شیرازه، اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام متعهد شد تا نه تنها تعهدات خود در برجام را انجام دهد بلکه جهت تقویت و حمایت از برجام گام بردارد. اما در این حیطه شاهد نوعی کارشکنی اروپایی‌ها برای اجرای تعهداتشان در برجام هستیم که بیشتر کمک به اهداف آمریکاست. 
 
دانا نوشت: در همین رابطه، اروپا بیش از 9 ماه است که تعهدات خود را معطل راه اندازی یک کانال مالی نگه داشته است. کانال مالی که در ابتدا به spv شهرت یافت و سپس به ماکتی از این کانال مالی که تنها در حوزه انتقال غذا و دارو است، تقلیل یافت. 
 
اتحادیه اروپا حالا بعد از چندین و چند ماه بی عملی خود در اجرای تعهداتش در برجام  و تقلیل این سند، راه اندازی کانال اینستکس را منوط به اقدام ایران در ورود به اف ای تی اف کرده است. 
 
ایران نیز در پی کارشکنی اتحادیه اروپا اقدام به اجرای گام‌های تقلیل‌آمیز تعهدات برجامی کرد. اقدامی تنبیهی برای اتحادیه اروپا که به گام دوم هم رسید و حالا تنها کمتر از 20 روز از گام دوم مانده است.
 
اتحادیه اروپا اما در مدت زمان مهلت دوم ایران برای عمل به تعهداتش متاسفانه گام قابل تاملی در این حوزه بر نداشته است. این درحالی است که «حسن روحانی» رئیس جمهور در نشست شورای اداری و مراسم بهره برداری از این طرح‌ها گفت: « اگر در مذاکرات به نتیجه نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهداتمان را انجام خواهیم داد.»
 
این درحالی است تنها گام های تنبیهی اروپا در برجام کافی نیست و به نظر می رسد که اروپایی‌ها در این حوزه به نوعی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران تنها قرار است به گام های تقلیل آمیز ادامه دهد و مسئله خروج از برجامی که تقریبا هیچ را برای ایران به اضافه تعهداتی که انجام داده به بار آورده، منتفی است. 
 
دام وعده‌های واهی اتحادیه اروپا برای ایران 
 
مشکل اصلی اتحادیه اروپا ایجاد امید واهی با استفاده از وعده های پوچ است. وعده هایی نظیر ایجاد کانال مالی spv و اینستکس و بعضا وعده‌های مختلف برای اجرای تعهداتی که وظیفه دارد آنان را انجام بدهد اما بازهم با توجیهات واهی دیگر از اجرای آنها سر باز می زند.
 
محمود واعظی با اشاره به مذاکرات ایران و فرانسه که با هدف حفظ برجام در جریان است، گفت: «مذاکره با اروپا جدی‌تر شده است. در کنار این مذاکرات، صحبت‌هایی شده که بتوانیم به چارچوب‌هایی برسیم و امیدواریم به بهره‌مندی از منافع برجام برسیم. در مورد اینکه اگر به جمع‌بندی نرسیم گام سوم را انجام می‌دهیم، تردیدی نیست.»
 
اخیرا سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرده که حفظ منافع اقتصادی برجام برای ایران تنها بر عهده اروپایی‌ها نیست که همه امضا کنندگان این توافق در این زمینه مسئول هستند.
 
فرانسه مطرح می کند که جامعه جهانی درحفظ منافع اقتصادی ایران در برجام مسئول است.
 
بنابر همین موضوع قرار است هفته‌ آینده روسای‌جمهور فرانسه و روسیه با محوریت برجام با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
 
بازی آمریکا برای بازی دادن ایران 
 
بر خلاف اینکه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به زعم خودش به دنبال حفظ برجام است، ولی تلاش‌های ۳ ماه اخیر او همچون تکاپوهای قبل از خروج ترامپ از توافق وین باز هم به در بسته خورده است. از همین روست که شاهد شکرآب شدن رابطه فرانسه و آمریکا در خصوص برجام هستیم تا جایی ترامپ ماکرون را احمق می خواند.
 
آمریکا از بیش از یک سال پیش واسطه هایی را برای گفت و گو با ایران انتخاب کرده بود از عمان تا سوئیس، از ژاپن تا عراق و البته فرانسه. اما پیام های ضد و نقیض دولت ترامپ برای حل مساله با ایران بیش از همه فرانسه را آزار داده است. 
 
ترامپ دیدگاه های متفاوتی را با فرانسوی ها در میان گذاشته بود که با ایده هایی که از سوی شورای امنیت ملی وی با پاریس مطرح شده بود متفاوت بود. فرانسوی‌ها در میانه این پیام های ضد و نقیض گرفتار شدند.
 
درواقع این نشان می‌دهد که آمریکا به مانند کره شمالی تنها قصد بازی دادن ایران برای مذاکره را داشته است. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران به خوبی این بازی شوم ترامپی را متوجه شد و رهبر معظم انقلاب پاسخ دندان شکنی به فرستاده آمریکایی‌ها داد. 
 
در همین رابطه، یک مقام سابق وزارت خارجه امریکا در این باره به دیلی بیست می گوید: «فرانسوی ها به وضوح عصبانی شده بودند از اینکه آیا بالاخره ماموریتی مستقیم از سوی آمریکا دارند یا خیر. به نظر می  رسد که هیچ پروسه سیاست گذاری درباره ایران در دولت ترامپ وجود ندارد و برهمین اساس فرانسوی ها نیز پیام های متناقض از منابع متفاوت در کاخ سفید دریافت می کردند. برای همین اصلا عجیب نبود که یکی در دولت امریکا به ماکرون بگوید لطفا این کار را انجام بده و بعد همان ایده مورد توافق را هم تکذیب کنند.»
 
پیام رئیس جمهور به غرب درباره گام سوم مهلت برجامی 
 
بالاخره آنچه از اوضاع برجام و اتحادیه اروپا و رابطه آن با امریکا بر می آید، این است که اروپایی‌ها هیچ وقت نخواسته‌اند که هزینه اجرای برجام خصوصا زمانی که با تهدیدهای آمریکایی مواجه هستند را بپردازند. در این میان اتحادیه اروپا وظایفی دارد که در قبال آن کاری انجام نداده است و آمریکا را در این عرصه بهانه می‌کند.
 
 درواقع به نظر می رسد اروپایی ها هم از ابتدا از بازی امریکا با خبر بودند اما سعی می کردند در این بازی به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب و از این منظر حتی برای خود منافعی هم کسب کنند. 
از این روست که شاهد ایجاد روند وعده های واهی در کنار بی عملی از اتحادیه اروپا بوده و هستیم اما برای اینکه اروپایی‌ها مجاب شوند که این روند چندان ادامه نخواهد یافت بایستی اقدامی عاجل و جدی تر از دولت ببیند. اما به نظر می رسد رئیس جمهور با پیامی که درباره ادامه گام سوم مهلت برجامی ایران به اروپا می دهد، این اطمینان را به قاره سبزی ها می دهد که ایران در برجام با همین سطح تقریبا هیچ ماندگار است و این گام های تنبیهی ایران را اغلب بی اثر می کند.  
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان