کد خبر: ۱۳۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

اطعام روز غدیر، سنتی نیکو که این روزها دارد فراگیر می شود

غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.
عید سعید غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است، یکی از سنت های حسنه در این عیدالاکبر که روایات عجیبی درباره آن نقل کرده اند و متاسفانه مورد غفلت واقع شده است سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مومن است.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(علیهم السلام)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(علیه السلام) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)

درجای دیگر آن حضرت فرموده اند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.(مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق (علیه السلام) اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند.(بحار ج۹۵ ص۳۲۳)

امام صادق (علیه السلام) در رابطه با آمرزش گناهان در این روز نیز می فرمایند: عید غدیر روزی است که خداوند دو برابر تعداد رهاشدگان از آتش جهنم در ماه مبارک رمضان و شب غدر و شب عید فطر از آتش جهنم رها می‌کند و گناه ۶۰ سال را می بخشد. (بحار ج ۹۴ ص۱۱۹)

پس چه نیکوست در این روز عظیم ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مومنین را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده، احیا شود.

 اطعام روز غدیر، سنتی نیکو که این روزها دارد فراگیر می شود

غذا دادن و افطاری دادن در روز عید غدیر
علی ابن ابیطالب(ع) ضمانت کرده است: هر کس برای خدا در روز غدیر وام دهد خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید. و  امیرالمومنین علی(ع) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام یک میلیون پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام درهیچ زمان دیگری ذکر نشده است،

حتی اگر شده پول قرض بگیرید و این کار را رسم نمایید تا شما اولین نفر در این کار باشید، چرا که اولین نفر بودن برای خدا ارزش بسیار دارد و خداوند به اولین نفرها لطف ویژه ای می‌کند، حالا سند این سخنم چیه ؟نظر شما را به چند نمونه از اولین های تاریخ جلب می‌کنم:

- اولین خانه عبادت در کره زمین، کعبه است: «انّ اوّل بیت وُضع للنّاس»(آل ‏عمران، 96)

- اولین مسجدى که بر اساس تقوا ساخته شد، مسجد قباست: «لمسجد اُسّس على التّقوى من اوّل یوم»(توبه، 108)

- در میان یاران پیامبر نیز حساب کسانى که سابقه ایمان یا انفاق و ایثارگرى داشته‏اند، از دیگران جداست. «السابقون السابقون اولئک المقرّبون»(واقعه، 10)، «و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار»(توبه،100) حساب کسانى که قبل از فتح مکّه انفاق کردند با کسانى که بعد از پیروزى اسلام حمایت کردند، جداست. «لایستوى منکم من انفق قبل الفتح و قاتل...»(حدید، 10)

- بر اساس روایات، اولین مردى که به پیامبر اسلام، ایمان آورد حضرت علی (‏علیه السلام) و اولین زنى که به آن حضرت ایمان آورد، حضرت خدیجه (س) بود.

- در تاریخ می ‏خوانیم که براى کندن خندق در جنگ احزاب، اولین کلنگ را پیامبراکرم‏ (صلى الله علیه وآله) به زمین زد. چنانکه در روایات به ما سفارش شده که آغاز هر کارى با نام خدا باشد و اولین بارى که ماه‏ نو و جدید را در آسمان دیدید، دعا کنید.  

 چند روایت در مورد افطاری دادن و غذا دادن در روز عید غدیر
در روز غدیر غذا دادن به مؤمنان اهمیت بسیار دارد، امام صادق(ع) می ‏فرماید: و اطعم اخوانک؛ (المراقبات، ص. 256) در روز غدیر، برادران دینی ‏ات را اطعام کن.

امام رضا(ع)در فضیلت این عمل فرمود: من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین؛ (بحارالانوار، ج 95، ص. 322) کسى که مؤمنى را در روز غدیر غذا دهد، مانند فردى است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است. اهمیت طعام دادن در این روز به اندازه ‏اى است که امام صادق(ع) روز غدیر را روز «اطعام طعام» خوانده است.(همان، ص. 302)

در میان اعمال روز غدیر افطارى دادن به مؤمن جایگاهى والا دارد. بر اساس روایات در این عمل فضیلتى بزرگ نهفته است. امام على(ع) می ‏فرماید: من افطر مؤمنا فى لیلة فکأنما افطر فئاما... (المراقبات، میرزا جواد آقا تبریزى، ص. 256) کسى که مؤمن روزه ‏دارى رادر غدیر افطار دهد، مانند این است که ده فئام را افطار داده است.

فردى پرسید: اى امیرمؤمنان(ع) «فئام» چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر(ص) و صدیق و شهید. آنگاه ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسى که جمعى از مؤمنین و مؤمنات را تکفل کند.

بر اساس برخى از روایات، امام رضا(ع) در روز غدیر گروهى را براى افطار نزد خود نگاه داشت. (الغدیر، علامه امینى، ج 1، ص. 287)

نظرات بینندگان