کد خبر: ۱۳۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
وزیر بهداشت در شیراز:

تلاش داریم بیماران نیازمند به عضو بتوانند از تسهیلات پوششی بیمه‌ای و دارویی استفاده کنند

سعید نمکی گفت: سابقه با ارزش پیوند عضو در ایران توسط تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز رقم خورده است.

 سعید نمکی عصر امروز در مراسم جشن ده هزارمین پیوند عضو در فارس اظهار داشت: امروز شاهدیم تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانسته‌اند جشن ده هزارمین پیوند را برگزار کنند و شیراز به عنوان یکی از بزرگترین مرکز پیوند عضو دنیا شناخته شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تسهیل زیر ساخت‌های پیوند عضو از اهداف ما است، افزود: تلاش داریم بیماران نیازمند به عضو بتوانند از تسهیلات پوششی بیمه‌ای و دارویی استفاده کنند و از خدمات این مهم برخوردار شوند.

وی با اشاره به پیشینه پیوند عضو در شیراز، از تمامی دست اندرکاران، تیم پزشکی و پرستاری به پاس این موفقیت تقدیر کرد و افزود: همواره در تلاش هستیم زیرساخت‌های پیوند عضو را در کشور تسهیل کنیم؛ همچنین بیماران نیازمند به عضو بتوانند از تسهیلات پوششی بیمه‌ای و دارویی استفاده کنند و از این مهم برخوردار شوند.

سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران هم در این مراسم، گفت: امروز شاهد تلاقی دو رویای بزرگ هستیم که توانستیم با کمک و همت بلند نیکوکاران و پزشکان، مرکز پیوند اعضای بوعلی سینا را به عنوان بزرگترین مرکز پیوند معرفی کرده و همواره تلاش داریم بتوانیم این مرکز را به یک دانشگاه نسل سوم تبدیل کنیم.

وی افزود: نخستین پیوند کلیه، حدود ۳۴ سال پیش در شیراز، با حمایت‌های اساتید پزشکی انجام شد و با توجه به موفقیت های به دست آمده، کار پیوند کبد را نیز آغاز کردیم.

ملک حسینی با اشاره به روند پرفراز و نشیب جراحی‌های پیوند عضو، از ابتدا تاکنون، ادامه داد: در ابتدا جراحی‌های پیوند عضو، بیش از ۱۵ ساعت به طول می‌انجامید، اما هیچ چیز مانع حرکت تیم پیوند اعضای شیراز نشد و تنها هدف، انجام موفقیت آمیز جراحی و کمک به بیماران بود.

این چهره ماندگار کشور بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شدیم با انجام ۶۳۸ پیوند کبد، رکورد بالاترین پیوند کبد در یک مرکز را برای ایران و شیراز، به ارمغان بیاوریم و با گذشت چند سال، اکنون بیش از ۱۰ هزار پیوند عضو در شیراز، به ثبت رسیده است که از این تعداد، پنج هزار و ۱۴۰ مورد، پیوند کبد بوده است.

وی افزود: اکنون مفتخریم که علاوه بر تربیت فلوشیپ جراحی پیوند در ایران، پزشکانی از دیگر کشورها نیز در شیراز آموزش می بینند و مراکز پیوند عضو را در کشورهای خود راه اندازی می‌کنند.

ملک حسینی در ادامه از همدلی و مشارکت نیکوکاران عرصه سلامت، در ثمربخشی این موفقیت بزرگ قدردانی کرد و گفت: تمامی اقشار جامعه با اهدای کمک، در این مسیر ما را یاری کرده اند. رئیس انجمن جراحان کشور نیز در این آئین با بیان اینکه کار پیوند عضو در ابتدا با سختی‌های فراوانی همراه بود، حضور و تلاش شبانه‌روزی افرادی چون دکتر ملک حسینی را موجب تسهیل این دشواری ها دانست و گفت: این تلاش ها موجب شد تا اکنون نام شیراز به عنوان بزرگترین مرکز پیوند اعضا در دنیا شناخته شود.

ایرج فاضل، هنر بارز دکتر ملک حسینی را بلندهمتی و قدرشناسی خواند و ابراز امیدواری کرد که همه بیماران بتوانند از هنر و علم او بهره مند شوند./ فارس

نظرات بینندگان