کد خبر: ۱۳۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

پدرخوانده ها و انتخابات کودتاگونه 28 مرداد شورای شهر شیراز!

اگر چه با تحولات سیاسی دوران مدرن، عصر آریستوکراسی و نخبه‌سالاری به پایان رسیده اما هنوز برخی از خواص و نخبگان سیاسی ترجیح می‌دهند با صحنه‌آرایی‌ها و دسیسه‌های گوناگون، نبض تحولات و سرنوشت مردم را در دستان خود نگه دارند و پشت درهای بسته و دور از نظارت افکار عمومی تصمیم‌گیری‌های مطلوب خود را انجام دهند.
دوم خرداد ۱۳۹۶ پس از شمارش آرای 542 شعبه اخذ راي پنجمين د‌وره انتخابات د‌ر شيراز اسامي زير به ترتيب به عنوان 13 عضو اصلي شوراي شهر معرفي شد‌ند‌: سيد‌ احمد‌رضا د‌ستغيب با 101 هزار و 609 راي، ليلا د‌ود‌مان با 90 هزار و 624 راي، سيد‌ عبد‌الرزاق موسوي با 78 هزار و 648 راي، نوذر امامي با 78 هزار و 160 راي، سيروس پاك فطرت با 75 هزار و 808 راي، سولماز د‌هقاني با 72 هزار و 65 راي، ابراهيم صبوري د‌ود‌جي با 68 هزار و 125 راي، نواب قائد‌ي با 66 هزار و 922 راي، علي ناصري با 64 هزار و 835 راي، قاسم مقيمي با 62 هزار و 867 راي، سينا بني زماني با 62 هزار و 734 راي، احمد‌ تنوري با 61 هزار و 813 راي و مهد‌ي حاجتي با 59 هزار و 498 راي. 


پدرخوانده ها و حکایت انتخابات کودتاگونه 28 مرداد شورای شهر شیراز!

با ورود 13 نفری که به جز یک نفر همگی بر آمده از لیست امید بودند که از همان ابتدا بحث بر سر چرایی حضور بسیاری از چهره های گمنام در این لیست مطرح می شد،حتی در مقطعی بحث پولی بودن ورود این افراد به لیست پررنگ و همان ایام پاسخ هایی به آن داده شد.

دلسوزان شهر در ابتدا تشکیل یک شورای پر حاشیه و پر اختلاف را پیش بینی کردند و حالا پس از دوسال ظاهراً این اتفاق بیش از همیشه روی خودش را دارد نشان می دهد و صدق می کند که لیست امید شیراز جز ناامیدی پمپاژ دیگری برای شریان های کلانشهر رو به احتضار را نداشته است.

به لیست امید اعتماد کنید

یک هفته قبل از این انتخابات فرزاد صدری سردبیر سایت "خبر پارسی” سخنانی جالبی را پیرامون لیست امید مطرح کرد. او در این صحبت ها که مدتی بعد برای او "معاون روابط عمومی شهرداری شیراز" را به همراه داشت گفت: یادمان باشد که تکثر احزاب اصلاح طلب و حرکت در مسیر وحدت و در نهایت رضایتمندی حداکثری احزاب ممکن است دست دوستان را برای انتخاب بهتر ببندد اما در حالی که کمتر از یک هفته به انتخابات فرصت داریم،امکان تصمیم گیری دوباره وجود ندارد و باید به همین لیست اعتماد کنیم.از کجا معلوم اگر لیست امید پیروز شد چهره های کمتر شناخته شده آنها بهترین عملکرد را در شورا نداشته باشد؟

مگر تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی چند نفر دکتر بهرام پارسایی را در شیراز می شناخت؟اما او به واسطه اعتماد مردم و حمایت اصلاح طلبان و در نهایت هوش و درایت خودش توانست در کشور به یک چهره محبوب اصلاح طلبان تبدیل شود،این اتفاق ممکن است برای هر کدام از کاندیداهای اصلاحات در شورای شهر شیراز و البته در صورت پیروزی اصلاح طلبان نیز بیفتد.

حلقه قم آباد

صبح شیراز نوشت: "حال این روزها، اعضای شورایی که با رای مردم انتخاب شده اند بنا به هر دلیلی صلاح دانسته اند رئیس شورا را عوض کنند. حال و هوای این روزهای دکتر دستغیب در کسوت ریاست شورا  دیدنی شده است. مثل اینکه نمی خواهد قبول کند که دیگر رئیس شورا نیست یا اینکه هضم این قضیه مقداری سخت است. یک روز قهر کرده و از جلسه می رود، یک روز دعوت می کند برای برگزاری مجدد انتخابات هیئت رئیسه، روز دیگر نامه می زند برای معرفی تذروی به عنوان عضو شورا، امروز هم کلکسیون لجبازی و شوآف بازی ایشان تکمیل شد و نمایشی جالب را راه اندازی کرده و علی رغم وجود ابهامات حقوقی و همچنین عدم حضور بقیه اعضای شورای شهر با حضور یاوران شورا آقای تذروی را در شورا معارفه کرده است. شنیده شده است که برخی از شورایاران علیه اعضای شورا شعارهایی سر داده اند.

ظاهرا جناب دستغیب فراموش کرده اند ریاستش در سال دوم شورا نیز با اما و اگر همراه بود و اگر نبود لابی خویشاوندانش با "حلقه قم آباد" هیچ وقت فرصت نمی یافت در سال دوم در کسوت ریاست شورا نظریات فاشیستی خود را درباره شهروندان شیراز بسط دهد."


من خود آن سیزده ام!

"ماجرا از انجایی شروع شد که غیبت مهدی حاجتی در بند به دوماه نزدیک می شد و شورا باید جایگزین او را معرفی می کرد. اما مشکل از جایی شروع شد که به گفته اعضای شورا در قانون " تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران " نهاد حقوقی بنام " انصراف " پیش بینی نشده است. همچنین تبصره ۲ ماده ۱۵ این قانون مقرر کرده " پذیرش استعفای هر یک از اعضای شورا منوط به تصویب شوراست " و همچنین اگر با دقت این قانون تفسیر شود در خواهید یافت که اگر بنا باشد پس از رعایت تشریفات قانونی به جای آقای حاجتی شخصی در جلسات شرکت کند ، علی البدل اول یعنی جناب راستگوست. حال اگر جناب راستگو تمایلی به حضور در شورا ندارند ، ابتدا باید به عنوان اولین عضو علی البدل در شورا معرفی و حضور یافته و سپس استعفا رسمی خود را جهت تصویب به اعضای شورا اعلام دارند."

پس از مطرح شدن این بحث رفتارهای کودکانه شورای شهر شیراز بروز و رسانه ها هر روز برای دیدن یک شوی جدید دعوت شدند!

این حرکات نیز توسط کسی صورت می گرفت که روزی ادعای استانداری فارس و شهرداری شیراز را در چنته داشت و هر جا برای پستی گزینه می خواستند به عنوان نفر اول حاضر بود،باید از ایشان پرسید آیا اینگونه می خواستید یک استان و یک شهر را اداره کنید؟


پدرخوانده و مادرخوانده های اصلاحات وارد می شوند!

سال گذشته، در آستانه‌ی یکسالگی شورای پنجم و نزدیک به انتخابات سالیانه هیئت رئیسه‌ و رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی حاجتی عضو جوان این شورا در توییتر خود نسبت به ورود «پدرخوانده‌های اصلاحات» هشدار داد و نوشت : «با ورود پدرخوانده‌های اصلاحات یکباره جلسه هم‌اندیشی صبح دوشنبه لغو می‌گردد و دستور جلسه صحن علنی نیز ۱۴ ساعت مانده به شروع، به دستور انتخاب هیئت رئیسه تغییر می‌کند؛ چون ابزارهای اکثریت‌سازی و حذف را دارند»!
 
پدرخوانده ها
 
حاجتی اما همان زمان نامه‌ای به جوانان اصلاح‌طلب نوشت و‌ موضوعاتی را به میان آورد که پیش از آن کمتر در فضای عمومی، گفته یا منتشر شده بود؛ هرچند از مدت‌ها قبل بسیاری از صحت و رواج آنچه حاجتی به قلم آورد باخبر بودند. حاجتی در نامه خود به جوانان اصلاح‌طلب به گروه‌هایی داخل در جریان اصلاح‌طلبی اشاره کرد که «امروزه تمامی خواست‌های خود را در قالبی که می‌توان نام‌های پدرخواندگی و مادرخواندگی بر آن نهاد به شورای شهر و شهردار محترم تحمیل می‌کند و هرگونه عمل خلاقانه و مبتکرانه از سوی شورای شهر را خنثی می‌کند.» «جریانی که با تمام قدرت، لابی‌های خود را به کار می‌اندازد و به شکلی مخرب مانع از شکل‌گیری ذهنیت منسجم و خلاق در شورای شهر و شهرداری می‌شود. حلقه‌ای مشهور که اعمال نفوذی گسترده بر درونی‌ترین و خاص‌ترین مسائل شورا دارد و در مقابل، هیچ‌گونه فشاری را از جانب افکار عمومی متحمل نمی‌شود و درواقع، پاسخگوی اعمال نفوذ خود در شورای شهر و شهرداری نیست.» 
حاجتی در آن نامه جوانان اصلاح‌طلب را به همراهی با «بانگ نقد پدرخواندگی و مادرخواندگی» در میان اصلاح‌طلبان شیراز دعوت کرد.
 
نامه حاجتی نکته‌های فراوانی در خود داشت اما گویی بیشترین دغدغه‌‌ی او نقد همان حلقه‌ای بود که به اعتقاد حاجتی با قدرت لابی‌گری خود بر خاص‌ترین و درونی‌ترین مسائل شورا نفوذ دارد! هرچند حاجتی صراحتا نامی از آن حلقه و نشانی از اعضای آن نداد اما همه می‌دانستند که مقصود او چیست: حلقه قم‌آباد!

ماجرای نیم روز!

 روز چهارشنبه 23 مرداد در جلسه علني شوراي شهر شيراز دوفوريت برگزاري جلسه روز دوشنبه 28 مرداد براي انتخاب رئيس شورا به تصويب رسيد.

تابناک در این باره نوشت: احمدرضا دستغيب كه معتقد است تا حضور عضو جايگزين حاجتي در شورا، بايد از برگزاري انتخابات خودداري كرد، از امضاي نامه دعوت از اعضا براي تشكيل جلسه امروز امتناع كرد، اما اعضاي شورا كه به دنبال بركناري هرچه سريعتر دستغيب از رياست شورا بودند، با امضاي ابراهيم صبوري به عنوان نائب رئيس شورا درخواست برگزاري جلسه را به فرمانداري اعلام و صبح امروز نيز جلسه را برگزار كردند!!

دستغيب مي گويد برگزاري اين جلسه از آنجا كه بدون تأييد رئيس شورا بوده، غيرقانوني است و فرماندار شيراز هم در پاسخ به نامه دستغيب كه جلسه امروز را غيرقانوني دانسته بود، با دو ايراد كه اولاً «علت دوفوريت چيست؟» و دوم اينكه «زماني كه رئيس شورا در جلسه حضور دارد و غائب نيست نامه هاي شورا بايد با امضاي رئيس به فرمانداري ارسال شود»، ايراد دستغيب را وارد دانست.

احمدرضا دستغيب در جلسه حاضر شد، اما با بيان اينكه جلسه صلاحيت قانوني ندارد با حالت قهر پايان جلسه را اعلام و صحن را ترك كرد. بدنبال ترك جلسه توسط رئيس شورا، نمايندگان فرماندار هم صحن علني شورا را ترك كردند.

دستغيب پيش از ترك صحن علني پارلمان شهري خطاب به خبرنگاران گفت: من مجري قانون هستم و تابع پدرخوانده ها و مادر خوانده هاي اصلاحات نيستم.

پدرخوانده ها و حکایت انتخابات کودتاگونه 28 مرداد شورای شهر شیراز!

نوذر امامي دیگر عضو شورا نیز با بيان اينكه از رفتار دستغيب در صحن علني شورا و عكس العمل فرماندار نسبت به پارلمان محلي شيراز از مردم عذرخواهي مي كنم، گفت: تمام مكاتبات رسمي شورا بايد به امضا رئيس شورا برسد، اما هيچ جاي قانون ننوشته كه بايد در كار شورا دخالت شود. نامه برگزاري جلسه امروز با امضاي نائب رئيس شورا به فرمانداري رسيده است و هيچ خدشه اي بر جلسه امروز شورا نيست و جلسه كاملاً قانوني است.

سید احمدرضا دستغیب رئیس دو دوره یکساله این نهاد، جلسه را غیررسمی اعلام و پیش از برگزاری انتخابات و واگذاری کرسی ریاست به عبدالرزاق موسوی با حالت ناراحتی از صحن خارج شد.

از روزهای گذشته با درز نتایج مذاکرات اعضای شورای شهر شیراز تقریبا تکلیف تغییر رئیس این نهاد مشخص شده بود اما رسمیت یافتن آن نیازمند بررسی در صحن علنی این نهاد بود.

صدمین جلسه شورای شهر شیراز دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸ حوالی ساعت ۹ صبح آغاز شد جلسه‌ فوق‌العاده‌ای که صرفا برای انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز شیراز  با دوفوریت تشکیل شده بود.

برگزاری این جلسه که با مدیریت احمدرضا دستغیب رئیس شورا آغاز و پس از خروج دستغیب با مدیریت ابراهیم صبوری نایب رئیس اداره شد،‌ با حاشیه‌هایی همراه بود.

دوفوریتی بی‌فوریت!

ایرنا هم اینگونه گفته های نماینده فرماندار شیراز را روایت کرده است: ابتدای این جلسه اظهاراتی را مطرح کرد که با واکنش تند بعضی اعضای این شورا مواجه شد.
از اظهارات نماینده فرماندار اینگونه بر می آمد که لزومی برای طرح دوفوریت برای انتخابات هیات رئیسه شورای شهر شیراز وجود نداشته است.
عباس غلامی در این باره گفت: منطق حکم می‌کند که کلمه دو فوریتی در جای واقعی خود استفاده شود.
غلامی افزود: استفاده نابه جا از کلمه دو فوریت بیشترین مشکلات را برای مملکت بوجود آورده است.
وی معتقد است که زمانی که اعلام می‌شود طرحی دو فوریتی است باید گفته شود این طرح چه مشکلی از مشکلات مردم را حل می کند.
گفته های غلامی پیرو ارایه طرح دوفوریتی در نشست گذشته شورا برای تشکیل جلسه فوق‌العاده برای انتخاب هیات رئیسه بود.
نماینده فرماندار شیراز ادامه داد: نامه‌ای از دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس و همچنین فرماندار شیراز از مدتها قبل به رئیس شورای این شهر ارسال و اعلام شده که تا ۱ شهریور ۹۸ باید هیات رئیسه جدید کار خود را آغاز کند که بهتر بود انتخابات هیات رییسه زودتر و طی هفته‌های قبل انجام شود و قطعا کار فوری و بحث دو فوریتی برای انتخاب هیات رئیسه،‌ مشکلی از مردم حل نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه ایرادی به مصوبه شورای شهر شیراز مبنی بر تعیین جلسه فوق‌العاده برای انتخابات هیات رئیسه وارد است،اضافه کرد: تعیین زمان جلسات در حوزه اختیارات رییس شورای شهر است اما گویا رییس با برگزاری این جلسه مخالف بوده و مصوبه را امضاء نکرده است.
نماینده فرماندار شیراز اظهار داشت: زمانی که رئیس شورا حضور دارد امضای نائب رئیس ذیل مصوبات نیاز نیست و فرماندار شیراز این ایراد را به نامه شورا برای تشکیل جلسه فوق العاده برای انتخاب هیات رئیسه جدید وارد کرده که در حضور رئیس، امضای نایب رئیس نمی‌تواند ملاک باشد.

پدرخوانده ها و حکایت انتخابات کودتاگونه 28 مرداد شورای شهر شیراز!

چون پرده بر افتد...

اما پشت پرده این اتفاقات از کجا نشأت می گیرد؟ چه می شود که اعضای شورای شهر که پس از استعفای پاک فطرت و حتی رفتن حاجتی که باید یکدست تر شده باشند اینگونه شورا را وارد حواشی خنده دار و عجیب کرده اند؟

 ماجرا از جای دیگر نشأت می گیرد. چند روز قبل از انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر شیراز خبری در فضای مجازی منتشر شد که «حلقه قم‌آباد» معامله‌ای را ترتیب داده است که طبق آن، یاران آن حلقه در انتخابات پیش‌روی هیئت رئیسه شورای شهر به موسوی به عنوان رئیس شورا رأی خواهند داد. در ازای این کار، تیم موسوم به «خط امامی‌ها» یعنی موسوی و همراهانش نیز در شورای اصلاح‌طلبان با محوریت و ریاست یکی از چهره‌های اصلی «حلقه‌ قم‌آباد» یعنی عبدالحمید معافیان مخالفتی نخواهند کرد. 

صبح شیراز در این باره نوشته است: گردانندگان بازی در «حلقه قم‌آباد» در شرایطی ایده اٸتلاف با سیدعبدالرزاق موسوی را مطرح و از آن دفاع می‌کنند که گویی فراموش کرده‌اند تا همین چندوقت پیش در عیان و نهان، موسوی و برخی نزدیکانش را نفوذی مجموعه‌ای خاص در جریان اصلاحات معرفی می‌کردند و چنان هیبتِ وحشتناکی از او ساخته بودند که هرگونه نزدیکی و تعامل و همکاری با آنها گناهی کبیره و غیرقابل بخشش معرفی می‌شد و تمام تلاش‌های جریان‌های دلسوز اصلاح‌طلب در شیراز برای شروع پروژه وحدت با همین ترفندها متوقف می‌‌شد. اینان همان‌ها هستند که حتی از سیدمحمد خاتمی هم برای تخریب سیدعبدالرزاق موسوی هزینه می‌کردند و می‌گفتند دل خاتمی هم از دست او خون است!
 
با این‌ همه، سیدعبدالرزاق‌ موسوی نیز به وعده ریاست بر شورای شهر شیراز، با فراموش کردن حرف‌های خود و یارانش به ویژه نیروی اصلی و مؤثرشان در شورا یعنی مهدی حاجتی که برای معرفی مرکزیت و محوریت رانت و منفعت‌طلبی سیاسی در شیراز همواره نشانیِ «حلقه قم آباد» را می‌داد، به این بازی و اٸتلاف شوم با «حلقه قم‌آباد» وارد شده‌ و از‌ امروز بر جایگاه ریاست شورای شهر شیراز تکیه می‌زند.
 
لازم به ذکر است انتخابات هیئت رئیسه شورای پنجم در آغاز سال سوم فعالیت این شورا که بر حسب تصادف در سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد سرانجام تمام شد!

نظرات بینندگان