کد خبر: ۱۳۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
مدیر استان فارسی گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما:

آخرین خبرها از همکاری عطاران و مدیری با تلویزیون/ نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته می‌شود؟

غلامرضا الماسی مدیر فعلی گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما و قائم‌مقام سابق سیمافیلم درباره سریال‌های در مرحله تولید سیما بیان کرد که ۸۳ سریال در مراحل مختلف تولید قرار دارد.
غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و قائم‌مقام سابق مرکز سیمافیلم امروز صبح ۱۹ مردادماه در برنامه «سلام صبح بخیر» که از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، توضیحاتی درباره سازوکار سریال‌سازی در تلویزیون و نیز برنامه‌ریزی و تدارک سیما برای تولید مجموعه‌های نمایشی ارائه کرد.

الماسی در بخشی از این گفتگو درباره سریال‌های برند و سریال‌های مهم سال‌های پیش سخن گفت و درباره آثار شاخص تلویزیون و مالکیت حقوقی سریال‌هایی که به برند تلویزیون تبدیل می‌شوند، اظهار کرد: حوزه مالکیت معنوی حوزه‌ای پیچیده است. تمام تولیدات تلویزیون از صفر تا صد به تلویزیون تعلق دارد چه عروسک چه کاراکتر و چه داستان و اگر کسی جایی بخواهد از آن‌ها استفاده کند باید از تلویزیون اجازه بگیرد.

مذاکراتی درباره نسخه سینمایی «پایتخت» شده است

وی درباره نسخه سینمایی «پایتخت» که چندین بار تاکنون درباره آن صحبت شده است، عنوان کرد: این درخواست طبیعتا از طرف عوامل رخ داده اما مجوز باید از سمت سازمان صداوسیما باشد که فعلا صحبت‌هایی شده است و معلوم نیست در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.

قائم مقام سابق سیمافیلم درباره برخی از فیلم‌های سینمایی مثل «خوب، بد، جلف» و مجوز استفاده از کاراکترهای این فیلم‌ها که از دل سریال‌هایی مثل «پژمان» درآمده اند یادآور شد: مراحل اداری برخی از این آثار باید اتفاق افتاده باشد که طبیعتا پیش رفته است، در برخی موراد هم احتمالا مرز باریکی وجود دارد و مشخصا درباره سریال «پژمان» خبر ندارم که مجوز داشته است یا خیر.

فیلم‌هایی که منشاء اولیه شان تلویزیون بود

الماسی درباره اینکه چه فرمولی برای حضور ستاره‌های سینمایی در مجموعه‌های تلویزیونی وجود دارد؟ توضیح داد: در جهان، حوزه سینما با حوزه تلویزیون دو مقوله متفاوت و مجزا هستند و اگر آماری از فیلم‌ها و سریال‌ها داشته باشید زیر یک درصد است که عوامل سینمایی در حوزه سریال فعالیت کنند و بیشتر این رابطه برعکس است یعنی از تلویزیون شروع می‌شود و به سینما ختم می‌شود. بسیاری از کارهای سینمایی مثل «مهمان مامان» داریوش مهرجویی یا «روزهای زندگی» از شیخ طادی، به این ترتیب بوده است. بسیاری از دوستانی که در سینما کار می‌کنند کارمند تلویزیون بوده اند مخصوصا در حوزه صدا و یا عوامل فنی بیش از ۸۰ درصد از تلویزیون به سینما رفته اند.

وی همچنین به بازیگرانی مثل هوتن شکیبا اشاره و عنوان کرد: در کار «لیسانسه ها» هوتن شکیبا اگرچه تئاتری هم بوده است اما در تلویزیون فعالیت کرد و بعد هم به سینما رفت. با این حال منعی در تلویزیون وجود ندارد و کسی که در چارچوب کشور باشد هم در سینما و هم در تلویزیون می‌تواند کار کند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درباره هزینه‌های کار در تلویزیون در مقایسه با سینما و شبکه نمایش خانگی نیز گفت: هزینه‌های سینما با توجه به فروش با تلویزیون متفاوت است بنابراین هرکسی به تلویزیون می‌آید با هزینه‌های این مدیوم کار می‌کند و شبکه نمایش خانگی هم می‌تواند گاهی این نظم را به هم بزند.

تب شبکه نمایش خانگی فروکش می‌کند

وی در پاسخ به شکسته شدن خطوط قرمز و کارکرد تجاری شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: چنین چیزی وجود دارد و نیاز به همفکری کلان دارد که این فرایندها را به یک تعادل برسانیم. اگرچه اینها یک تب و تاب اولیه دارد مثلا در شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه سریال ابتدا مخاطب می‌رفت به سمت آنها ولی بعد کاهش یافت. در شبکه نمایش خانگی هم به نظرم این تب فروکش خواهد کرد. به هر حال اگر تناسب کمی، کیفی، مالی و اعتباری به هم بخورد همه به هم آسیب می‌رسانند. مخاطب تلویزیون فراگیری ای دارد که اصلا قابل رقابت نیست.

سریال کیانوش عیاری امسال پخش می‌شود

الماسی در بخش دیگر با بیان اینکه باکس پخش شبکه یک و سه تا پایان سال پر است و سریال‌هایی در مرحله تولید قرار دارد، گفت: شبکه یک سریال‌های «مرواریدهای خلیج فارس»، «محکومین۲» سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری و  «ترور خاموش» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری را در دستور کار دارد که «ترور خاموش» بعد از «بوی باران» پخش می‌شود و امیدواریم سریال عیاری اواخر سال روی انتن برود.

۸۳ سریال نمایشی در مرحله تولید

مدیر سابق فیلم و سریال شبکه سه سیما همچنین گفت: ۸۳ سریال نمایشی داریم که از این میان آنها سه کار الف ویژه از سریال «سلمان» داوود میرباقری تا سریال «موسی» شورجه وجود دارد که در پیش تولید هستند.

«سلمان» و «موسی» دو سریال الف ویژه در پیش تولید

این مدیر تلویزیونی درباره تفاوت سریال‌های الف فاخر با الف ویژه نیز توضیح داد: ما سریال‌های الف فاخر داریم که «شهید باکری» و ۱۴ کار دیگر جزو آنها هستند. تفاوت بین الف ویژه و الف فاخر بیشتر از حیث پروداکشن و هزینه است و الف ویژه‌ها گران ترین سریال‌ها هستند که «سلمان» و «موسی» دو سریال الف ویژه ما در پیش تولید هستند خدا را شکر شورجه کارگردان «موسی» حالش بهتر است و ما منتظریم از بستری بیماری بلند شود و پیش تولید «موسی» را ادامه دهد.  

با مدیری، عطاران و فتحی برای ساخت پروژه در تلویزیون مذاکره شده بود

وی در بخش دیگر درباره چهره‌های کوچ کرده از تلویزیون و مذاکره با آنها برای بازگشت اظهار کرد: مجموع دوستانی که از تلویزیون به سینما کوچ کرده‌اند و یا بخواهند بازگردند باید در چارچوب مالی و قواعد سازمان کار کنند و هیچ مانعی وجود ندارد.

الماسی تاکید کرد: با مهران مدیری مذاکره‌هایی شده بود حتی با رضا عطاران برای کاری مذاکره شده بود، آقای حسن فتحی هم قرار بود کاری را پیش ببرد اما درگیر شبکه نمایش خانگی شد. همه این آدم‌ها ظرفیت‌های تلویزیون ما هستند و سعی می‌کنیم از آنها استفاده کنیم.

نظرات بینندگان