کد خبر: ۱۳۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
آیت الله دژکام:

در مبارزه با فساد، باید دانه‌درشت‌ها را دستگیر کرد، پیله کردن به یک آدم معمولی، فایده چندانی ندارد

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه رانت و فساد مردم را خسته کرده، گفت: در برخورد با فساد، دانه‌درشت‌ها در اولویت هستند.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به 3 توصیه رهبر انقلاب به هیات دولت در جلسه هفته گذشته، اظهار داشت: نخستین خواسته رهبری در این نشست، تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

وی افزود: آخرین ابزار دشمن تحریم بود که آن را همچنان اعمال می‌کند اما نکته مهم این است که ما باید به‌اندازه‌ای ازلحاظ اقتصادی قدرتمند شویم که تحت تأثیر اوامر دشمن قرار نگیریم.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: ما به‌هرحال با کشورها تعامل اقتصادی داریم؛ گاهی ممکن است آن‌ها در این تعاملات بخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند اما اگر قدرت اقتصادی ما بالا رود، تسلیم حرف آن‌ها نخواهیم شد.

دژکام دومین توصیه رهبر انقلاب به اعضای هیات دولت را مقابله با رانت‌خواری و فساد اقتصادی عنوان کرد و گفت: این مسئله واقعاً مردم را خسته کرده و حرکت‌ها نیز در این راستا چندان قوی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور معتقد به فساد سیستمی نیستیم اما متأسفانه کسانی هستند که در یک کار خوب، مانند پشه وسط غذا می‌افتند و آن کار خوب را به‌کلی خراب می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: قبل از قوه قضاییه، دولت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد، برای مبارزه با فساد، به میدان آید.

امام‌جمعه شیراز افزود: طبق گفته رهبر انقلاب در مبارزه با فساد، باید ابتدا دانه‌درشت‌ها را دستگیر کرد لذا در این راستا پیله کردن به یک آدم معمولی، فایده چندانی ندارد.

دژکام تأکید کرد: لذا در مبارزه با فساد اولویت با دانه‌درشت‌ها است؛ کسانی که با استفاده از لابی‌ها و قدرت، حق مردم را ضایع می‌کنند.

وی ادامه داد: باید ریشه فساد را در برخورد با دانه‌درشت‌ها خشک کرد که در این صورت مردم هم خشنود شده و محکم حمایت خواهند کرد.

امام‌جمعه شیراز سومین توصیه رهبر انقلاب به هیات دولت را توجه به مدیریت جهادی عنوان کرد و با تقدیر از مجموعه دفاعی کشور، این پیشرفت‌ها را حاصل کار جوانان بومی دانست.

*3 ویژگی ایمان کامل

دژکام در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع)، 3 ویژگی برای انسان‌هایی که دارای ایمان کامل هستند را برشمرد و گفت: نخستین ویژگی آن است که اگر فرد عصبانی شد، در اوج غضبناکی از چهارچوب حق خارج نشود.

دژکام با بیان اینکه اعمالی مانند درج جای مهر روی پیشانی، ذکر گفتن و... ملاک اندازه‌گیری ایمان نیست، افزود: دادن نسبت‌های ناروا به یکدیگر، جسارت فرزندان به پدر و مادر و... به دلیل نقص ایمان است و اگر کسی بداند که شب نخست قبر باید به این مسائل جواب دهد، قطعاً این کارها را نمی‌کند.

وی دومین ویژگی ایمان کامل را در انسان این‌گونه برشمرد: کسی که اگر خشنود شد، خشنودی‌اش وی را به کار باطل نکشد.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: عمده افرادی که دچار تصادف می‌شوند، در لحظات شاد یا موفقیت این تصادف‌ها را تجربه کرده‌اند؛ جلساتی که بعضاً حرام‌خواری و مستی در آن وجود داشته و انسان بی‌ایمان نتوانسته خود را کنترل کند.

دژکام تأکید کرد: مؤمن اگر شادی می‌کند، حد را نگاه می‌دارد و دچار گناه و معصیت نمی‌شود؛ لذا اتفاق ناگواری نیز برای وی روی نخواهد داد.

وی با بیان اینکه انسان برای هر کلمه‌ای که از دهان خارج می‌شود، روز قیامت باید جوابگو باشد، افزود: اگر کسی حواسش به خدا و قیامت باشد، بددهانی نمی‌کند حتی اگر از طرف مقابل عصبانی شود.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: نمونه رفتارهای مذکور را در امام راحل دیدیم؛ ایشان بااینکه شاه را محکوم می‌کرد اما در طول مبارزه با رژیم، یک کلمه زشت از دهانشان خارج نشد.

دژکام سومین ویژگی ایمان کامل را چنین برشمرد: زمانی که کسی قدرت دارد، اما از زورش استفاده باطل نمی‌کند و دیگران را عفو می‌کند، چنین فردی نیز ایمانش کامل است.

وی افزود: نان بریدن کار مرد نیست و انسان در تمام‌کارها باید خدا را در نظر گیرد و خدا نیز به‌تناسب معرفت انسان با او برخورد می‌کند.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: به نظر می‌رسد جامعه ما در جهاتی پیشرفت کرده اما به سخنان اخلاقی ازجمله مواردی که ذکر شد، نیاز بسیار دارد. گاهی می‌بینیم از مسائل کوچک تا مدیریت کلان، افرادی که قدرتی کسب می‌کنند، یکدیگر را نمی‌بخشند.

لج بازی ایمان را ضایع میکند

دژکام همچنین نعمت اهل ولایت بودن را نعمت بزرگی دانست و با اشاره به روز مباهله نیز گفت: کافران در این روز به حقانیت پیامبر اعتراف کردند اما از سر لج بازی ایمان نیاوردند.

وی با اشاره به آفات لج بازی در زندگی انسان‌ها گفت: کافرها به خاطر لج بازی ایمان خود را از دست می‌دهند لذا انسان باید اگر جایی برایش حق اثبات شد، دست از لج بازی بردارد.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه راه مبارزه با دشمن را نباید محدود و منوط به برخورد تند کرد، اظهار داشت: همان‌گونه که پیامبر در روز مباهله با مسیحیان نجران برخورد کرد، راه‌های مختلفی برای مقابله با دشمن وجود دارد، مهم این است که ولی امر کدام راه را انتخاب می‌کند.

دژکام افزود: برخی از جوان‌ها می‌خواهند انقلابی باشند اما نمی‌دانند معنی انقلابی بودن، داغ برخورد کردن نیست بلکه پیرو ولی امر بودن است.

وی تأکید کرد: امروز انقلابی بودن یعنی نسبت به ولی امر زمان و رهبر انقلاب، همه ارکان نظام از کشوری و لشکری، مطیع باشند و اگر این روحیه تقویت شود، قطعاً از ناحیه دشمن آسیبی به ما وارد نخواهد شد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان