کد خبر: ۱۳۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

شناسایی ساختمان‌های در معرض خطر آتش‌سوزی در شیراز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به وقوع آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز، گفت: به دنبال این اتفاق به شهرداری شیراز تکلیف کردیم که تمام ساختمان‌هایی را که با چنین خطری مواجه هستند شناسایی کند.
 محمود رضایی کوچی اظهار داشت: قطعا هنوز در کلانشهر شیراز ساختمان‌هایی وجود دارد که ظرفیت و پتانسیل بروز چنین خطراتی را دارند که باید قبل از وقوع هر حادثه‌ای پیشگیری‌های لازم انجام شود.

او اظهار داشت: آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز نیز به حدی گسترده بود که اگر به سرعت اقدام و کنترل نمی‌شد قطعا حادثه‌ای مشابه حادثه ساختمان پلاسکو تهران در شیراز روی می داد.

رضایی کوچی ادامه داد: البته در زمینه ابعاد و گستردگی این آتش‌سوزی به منظور جلوگیری از ایجاد دلهره و نگرانی در شهروندان به ویژه ساکنان آن منطقه اطلاع‌رسانی چندانی نشد و تمام توان و انرژی نیروها صرف مهار سریع این آتش شد.

او، سازه هتل آسمان شیراز را اسکلیت فلزی با هسته بتنی دانست و اضافه کرد: فلز وقتی به شکل مستمر تحت تاثیر آتش قرار داشته باشد پس از چند ساعت امکان تغییر شکل آن وجود دارد و تداوم آن روند ممکن است به سقوط سازه بیانجامد.

رضایی کوجی اظهار داشت: در طبقات منفی این هتل نیز به رغم اینکه آتش‌سوزی حدود ۱۴ ساعت ادامه داشت اما از آنجا که آتش به شکل متمرکز و مستمر در کنار ستون‌ها وجود نداشت آسیب چندانی به سازه فلزی بنا وارد نشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: در جریان این آتش سوزی حدود چهار هزار لیتر آب وارد طبقات زیرین شد و پس از آن نسبت به تخلیه آب تزریق شده اقدام شد.

رضایی‌ کوچی افزود: پس از مهار کامل آتش یک تیم کارشناسی متشکل از دانشگاه شیراز، کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی، شهرداری و استانداری برای رسیدن به یک تصمیم که مبنای علمی و کارشناسی داشته باشد به بررسی شرایط هتل پرداختند.

او ادامه داد: بررسی اولیه کارشناسان حاکی از آن مساله بود که ساختمان هتل آسمان شیراز قابلیت مقاوم‌سازی دارد و مالک ساختمان باید نسبت به انتخاب یک مشاور اقدام کند تا مشاور نیز نظر خود را مبنی بر اینکه امکان مقاوم سازی بنا وجود دارد یا خیر اعلام کند.

او، با اشاره به کاهش میزان خسارت‌های ناشی از وقوع آتش‌سوزی در استان در مقایسه با سال‌های اخیر افزود: سال گذشته هر آتش‌سوزی که در استان روی می‌داد به طور متوسط به چهار و شش دهم هکتار از مراتع و جنگل‌ها آسیب وارد می‌کرد در حالی که این عدد امسال به یک و هفت دهم هکتار رسیده که بیانگر این مطلب است که سطح آتش سوزی در استان با توجه به واکنش‌های سریعی که نشان داده می‌شود به یک سوم کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان