کد خبر: ۱۳۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
یادداشت وارده؛

چرا نگذاشتند در مسیر پیشرفت قرار بگیریم؟

فرزاد وثوقی روزنامه نگار کهنه کار شیرازی طی یادداشتی به موضوع "صیانت از اضلاع قدرت" پرداخته است.
 این روزها همه توجهات در حوزه اقتصاد به سمت بانک ها است.درواقع از منظر عده ای خاص که می خواهند نقش کارآفرین وتولید کننده را بازی کننداین بانک ها هستند که باید سرمایه اولیه ودرگردش تولید را دراختیار آنان بگذارند. از قدیم گفته اند آدم خوش حساب شریک مال مردم است. بسیاری افراد که این روزها شعار میدهند ویکدیگر را مقصر نابسامانی های اقتصادی معرفی می کنند همان کسانی هستند که در دوره های گذشته در بستر اقتصادی حضور فعال داشته اند وبارهااز همین بانک ها تسهیلات نجومی گرفته وپس نداده اند.

  تسهیلاتی که وثیقه آن تنها یک سفارش با نفوذ بوده است و حالا بانک ها برای پرداخت تسهیلات به سراب صنایع زیر بار توصیه نمی روند و وثیقه های سنگینی را مطالبه می کنند همان وثیقه هایی که شاید یک کارخانه و یا کارگاه را به مرز مصادره بکشاند چرا که هسته اولیه فعالیت بر بستر تولید و اشتغال قرار نگرفته و کارشناسان امر واقفند که این تسهیلات بر مدار فرض، برای ایجاد صنایع بر باد خواهد رفت. اگر به پیشینه حوزه اقتصاد سیاسی نگاهی گذرا داشته باشیم این تاریخ مملو از تسهیلات زودبازده و خوداشتغالی و امثال آن بوده است، طرح ها و برنامه هایی که هیچکدام درشرایط فعلی ظهور و بروزی نداشته وندارد.

  در فصول مختلف در رسانه ها به تعداد انگشت شمار این افراد تسهیلات بگیر اشاره شده است.افرادی اندک با ارقامی نجومی و نکته جالب آنکه انگار شغل این افراد وتخصص شان دریافت تسهیلات از بانک ها واز محل منابع ثروتی ملت است و بزرگترین وثیقه ای که در اختیار دارند سفارشات تلفنی آقایانی است که چندروزی است درفضای سیاسی به جان هم افتاده اند و مدرک علیه هم روی می کنند.
 
صنایع بزرگ و کوچک ما مملو از این اشخاص سفارش شده است وحالا در زمان ورشکستگی ساختگی، ملت شاهد و ناظر این نمایش بزرگ هستند و انگار تنها یک نفر توفیق داشته تا ثروت صنایع خودرو سازی را بالا بکشد و در عالم واقع هیچ پدرخوانده ای هم در کار نبوده است.

  بانک ها هم تنها کاری که از دست شان بر می آید و شاید از روی ناچاری نام این افراد را بصورت محرمانه در لیست سیاه خود قرارداده اند تا مبادا دوباره بخواهند ازنفوذ و جایگاه خود استفاده کننده ومنابع بانکی را غارت کنند. هر چند تنها حربه بانک ها در این راستا تعلل و خرید زمان در بستر سیاسی است تا شاید بعضی صاحب نفوذها از قدرت کناره گیری کنند چراکه منابع در اختیار آقایان وآقازاده هاست.

  از جمله علل آسیب پذیر بودن منابع بانک ها که باید در چرخه تولید برای سودآوری قرار داشته باشد و ندارد ضمانتی بنام توصیه است. توصیه هایی که با تغییر در ترکیب سیاسی کشور فاقد قدرت اجرایی برای دریافت مطالبات بانکی است.

 آیا تاکنون دقت کرده اید مستضعفان که قشر غالب اجتماعی را شامل می شوند عموما قادر به دریافت تسهیلات نیستند چرا که از منظر تسهیلات دهندگان این افراد در جایگاه اعتباری قرار ندارند حتی اگر شمار حساب یارانه خود را ضامن دریافت آن تسهیلات قراردهند.

نقطه سرخط – حال باید دید چرا ما در این نقطه اقتصادی از منظر سیاسی قرار گرفته ایم، چرا سرمایه گذاری ، تولید و اشتغال به مرزهای بحرانی رسیده است؟ ما باید این مشکلات را درصفوف خودی مورد بررسی قرار دهیم وبا طرح این سوال که چرا نگذاشتند در مسیر پیشرفت قرار بگیریم نیم نگاهی به مهاجرت نخبگان و اهل علم داشته باشیم. آنانکه می دانستند و می توانستند حالا در دیگرکشورهای جهان در حال انجام کارهای بزرگ هستند. کشورهایی که نه یک تنگه را به لحاظ فیزیکی برای اعمال فشار مسدود می کنند که از بعد تکنولوژی و عدم دراختیار گذاری علم تولید ودر اختیار گذاری مواد اولیه ،اقدام به مسدود نمودن شریان های حیاتی و اقتصادی می کنند.

 از این نکته نباید غافل شدکه بیگانگان درمورد ما هم فکر می کنند هم برنامه ارایه می دهند. همین برنامه هایی که حاصل تعقل آنان برای تداخل در سیستم اقتصادی و معیشتی ماست. برنامه هایی که هم به لحاظ فرهنگی اثر گذار بوده است وهم اقتصادی وبشدت معیشت وفرهنگ عمومی را مورد اصابت وتخریب قرار داده است.

 حالا ما به موازات برخی اخبار فصلی با شدت انتشار اخبار اقتصادی اجتماعی دربعد اختلاس ها وبی اخلاقی ها مواجه ایم.موضوع فساد وبرخورد با آن تا ارتفاع قابل ملاحظه ای از اضلاع هرم قدرتی پیش رفته است و اخلاق درمعرض بیشترین آسیب ها قرار دارد.  

در چنین وضعیتی دشمن در بعد فرهنگی و اقتصادی دستاوردهای بزرگی داشته هر چند برخی در انکار آن می کوشند اما وضعیت فساد اقتصادی و اخلاقی خبر از انبوه تلفات در حوزه افکار عمومی و تخریب استحکامات اعتمادمی دهد. با تخریب استحکامات اعتماد دیگر نمی توان مانند گذشته شعار داد وباید طرحی دیگر برای پدافند داشته باشیم.

ریزش اعتماد را نمی توان به این سادگی ترمیم کرد. رسانه ها به عنوان دیده بان باید هشدارهای لازم را ارایه دهند. دوست چه کسی ودشمن چه کسی است، این درحالی است که ضربات از داخل وارد می شود نه خارج .انگار دوباره اسب ها را برای تاخت و تاز زین کرده اند اما نه برای کمک به من وما بلکه عزم بهارستان دارند. مهره ها دوباره روی صفحه شطرنج چیده می شوند. این مهره ها عموما دارای سوابق و نشانه هایی از گذشته هستند، باید بصیرت ها را افزایش داد. 

 
 


نظرات بینندگان