کد خبر: ۱۳۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
تاکید سید محی الدین طاهری در مورد طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم:

این طرح، باید عملی شود و قطعاً نیز عملی خواهد شد

تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) گفت: مشکلی که در اجرای طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم به وجود آمد جوسازی افرادی بود که می‌خواهند نان این قضایا را بخورند که خود آنان دارای مشکل هستند و اگر در فضای مجازی جوسازی‌هایی را مشاهده کنیم همه آن‌ها توسط همان فردی که در اعضای شورا اکنون در زندان به سر می‌برد به وجود آمده است که بر روی این طرح مانور می‌دهد درحالی‌که اصلاً ربطی به آن جریان ندارد...
به گزارش شیرازه، "توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم" عنوان طرحی بوده که چندین سال است استارت آن زده‌شده و پیشروی‌هایی هم داشته است اما به گفته برخی در صورت اجراشدن این طرح وجود بناها و بافت‌های تاریخی از بین خواهند رفت اگرچه بناهایی نیز تاکنون تخریب‌شده اما آیا واقعاً این بناها تاریخی بوده است؟
برای روشن شدن جزئیات این موضوع با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محی الدین طاهری تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) به گفت‌وگو پرداخته ایم؛

این طرح، طرحی است که باید عملی شود و قطعاً نیز عملی خواهد شد

 طرح توسعه 57 هکتاری حرم از چه زمانی آغازشده است؟

همان‌طور که مستحضر هستید طرحی تحت عنوان "طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم" در دوران استانداری آقای رضازاده در شورای عالی شهرسازی معماری کشور تصویب شد.

تمامی نهادهای کشوری که مرتبط در شورای عالی شهر هستند این طرح را تصویب کردند و از همان زمان کلید این طرح نیز زده شد و به دنبال همان تصویب طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز عملی شد که بخش شرقی حرم نیز توسعه پیدا کرد.
 ایجاد شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز در غالب همان طرح رقم خورد، همچنین میدان احمدی سابق که جلو حرم مطهر احمد بن موسی (ع) بود همگی جزو حرم شدند و استارت خیابان 9 دی که افتتاح آن نیز از سوی بنده و شهردار وقت شیراز پاک‌فطرت زده شد بر اساس همین طرح توسعه حرم رقم خورد.

  به نظر شما طرح توسعه 57 هکتاری حرم چه طور بود؟

اصل طرح توسعه 57 هکتاری بسیار خوب بود البته اگرچه نواقصی داشت که نقص اصلی آن در قسمت جنوب آن مجتمع بین‌الحرمین یا بهتر بگوییم جنب الحرمین است وجود دارد، البته طرح مجتمع بین‌الحرمین از قبل ایجادشده بود و نمی‌شد کاری انجام داد.

البته اگر مجتمع بین‌الحرمین جزو طرح بود ارزش دیگری به طرح می‌داد ولی واقعیت این است که طرح مجتمع بین‌الحرمین از قبل ایجادشده بود لذا طرح توسعه طرحی است که چه در دوران استانداری آقای رضازاده و در چه دوران استانداری دیگر آقایان ازجمله صدر العابدین نظرشان بر این نبوده که این طرح ایجاد نشود.

طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم در شورای عالی شهرسازی تصویب‌شده بود و هر کاری که در داخل این 57 هکتار قرار است انجام شود حتماً باید در کمیسیون ماده 5 استانداری تصویب شود، همچنین طرح توسعه حرم سید علاءالدین حسین(ع) از سه هکتار به 5 هکتار نیز در قالب همین طرح ایجاد می‌شود که تصویب هم شده است.

  اکنون مشکلی که در اجرای طرح توسعه ایجادشده است چیست؟

مشکلی که در اجرای طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم به وجود آمد جوسازی افرادی در این طرح بود در واقع افرادی می‌خواهند در این قضایا نان بخورند که خود آنان دارای مشکل هستند و اگر در فضای مجازی جوسازی‌هایی را مشاهده کنیم همه آن‌ها توسط همان فردی که در اعضای شورا اکنون در زندان به سر می‌برد به وجود آمده است که بر روی این طرح مانور می‌دهد درحالی‌که اصلاً ربطی به آن جریان ندارد.

 نظر شما در مورد وجود خانه‌های تاریخی در طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم چیست؟

اصل موضوع این بوده که برخی می‌گویند یک الی دوخانه در این طرح جزو میراث است، درحالی‌که هیچ نوع مدرکی وجود ندارد، و نیز تخریب‌شده است، این دوخانه نیز در طرح توسعه حرم بوده است. 
طبعاً کسانی در این قضایا دنبال منافعی هستند و بودند که درصدد اجرایی نشدن این طرح هستند، دلیل آن‌هم این است که نمی‌خواهند سخنان مقام معظم رهبری که بیان کردند حرم‌های مطهر باید محور تمام  فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان و شیراز باشد.
 
ازاین‌رو افرادی می‌خواهند محوریتی که مقام معظم رهبری پیرامون حرم‌های مطهر بیان فرمودند از بین برود، بنابراین اگر طرح توسعه انجام شود محوریت آن افراد نمودار خواهد شد و برای اینکه آن محوریت به وجود نیاید شروع به جوسازی و حتی تهمت‌هایی را به تولیت آستان مقدس احمد بن موسی(ع) زدند، درحالی‌که خانه‌ها این‌گونه نبوده و بعدها گفتند که جزو میراث است.

 سرانجام طرح توسعه 57 هکتاری حرم چطور شد؟
 
پس‌ازاین قضایا بنا شد که هر موضوعی در قالب طرح توسعه 57 هکتاری انجام شود باید به تهران رفته و در شورای عالی شهرسازی تصویب شود.

البته اصل طرح در جای خود باقی است، دلیل اینکه طرح نیز مقداری کند اجرا می‌شود، بودجه‌ای است که در سال گذشته به آن اختصاص داده نشده است و همچنین حرم‌ها هم بودجه‌ای ندارند که به آن اختصاص دهند.

این طرح، طرحی است که باید عملی شود و قطعاً نیز عملی خواهد شد

  لازمه اجرایی شدن طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم چیست؟

لازمه اجرایی شدن طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم این است که همان‌گونه که همه مسئولان نظام برای حرم مطهر فاطمه معصومه(س) همکاری کردند برای این طرح نیز دست‌به‌دست یکدیگر دهند تا این طرح به سرانجام برسد.

البته در برهه‌ای از زمان اقداماتی نیز برای حرم حضرت شاهچراغ انجام شد که زمینه را برای حضور بیشتر مردم فراهم کرد اکنون مردم نیز استفاده بیشتری می‌برند.
 
امید است که مسئولان استانی و کشوری برای اجرایی شدن این طرح بودجه ویژه‌ای را اختصاص دهند و موضوع را با دید مثبت دنبال کنند تا عملیاتی شود.

اقدام مسئولان کشوری مشخص می‌کند که این طرح تا چه هنگامی به سرانجام رسد اگر مسئولان مانند طرح توسعه حرم حضرت معصومه عمل کنند این طرح ظرف مدت چند سال آینده اجرایی خواهد شد اما اگر بودجه قطره‌چکانی باشد شاید این طرح تا 20 سال به سرانجام نرسد.

  در چه صورتی اجرایی شدن طرح توسعه 57 هکتاری تسریع می‌یابد؟

اگر مسئولان اجرایی به‌ویژه شهرداری این منطقه، هزینه‌هایی را که برای اطراف شورای شهر انجام می‌شود در این طرح هم در نظر بگیرند قطعاً به سرانجام این طرح تسریع خواهد بخشید.

در شیراز مکانی برای تجمع مردم نداریم باید مکانی وسیعی را برای تجمع مردم در نظر گرفت پس چه مکانی بهتر از بین‌الحرمین، از این وسعت برای تجمع مردم می‌تواند استفاده کرد.

  آیا اجرایی نشدن طرح توسعه 57 هکتاری حرم تا حرم به افرادی هم نفع می‌رساند؟

افرادی در همه مجموعه‌ها وجود دارند که دل‌خوشی به توسعه مکان‌های مذهبی ندارند، در واقع افرادی در مجموعه‌ها به‌ویژه مجموعه‌ای که بیشتر مسائل شهری به دست آن است و بودجه گزافی هم در شهر به دست دارد هستند که علاقه‌ای به اجرای طرح توسعه ندارند، همچنین علاوه بر طرح توسعه 57 هکتاری دوست ندارند مکان‌های مذهبی توسعه‌ای داشته باشند.

عده‌ای هستند که به دنبال شهید زدایی و رواج ولنگاری در جامعه هستند، واقعیت این است که این طرح، طرحی است که باید عملی شود و قطعاً نیز عملی خواهد شد همان چیزی که در تاریخ ما مشاهده کرده‌ایم آنچه ماندنی است ارزش‌ها است.

  صحبت پایانی؟

متأسفانه شیراز در بین کلان‌شهرها جزو کلان‌شهرهایی است که مهاجرپذیر است همین موضوع موجب حاشیه‌نشینی در شهر شده و همچنین سبب شده که برخی مناطق حاشیه‌نشین به دست افرادی بیفتند که بافرهنگ کلان‌شهری آشنا نیستند این تجمع‌ها موجب مشکلات شده است.

باید تأسف خورد که مشکلات بزرگی در اطراف حرم‌های مطهر به‌ویژه در طرح 57 هکتاری وجود دارد، این موضوع می‌طلبد که مسئولان نگاه ویژه‌ای به این حرم‌ها داشته باشند درواقع اینشان مراکزی که در بارانداز آرامش مردم است نیست.

مردم می‌خواهند در حرم‌ها احساس امنیت و آرامش کنند اما متأسفانه در اطراف این حرم‌ها مشکلات بزرگی وجود دارد که آرامش برای زائران و ناامنی برای برخی از خانواده‌های اصیل ایجاد کرده است که موجب مهاجرت آنان به نقاط  مختلف شهر شده است، این حق حرم‌ها نیست انتظار می‌رود که مسئولان کمک کنند.
 
اگر قاب نگین انگشتری خوب نباشد از زیبایی نگین می‌کاهد این قابی که اطراف این حرم است درشان این نگین نیست.

نظرات بینندگان