کد خبر: ۱۳۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
معرفی کتاب:

خاطرات سفیر؛ روایتی شیوا و روان از معرفی ایران در اروپا

کتاب خاطرات سفیر به قلم نیلوفر شادمهری روایتی زیبا و جذاب است از خاطرات دوران دانشجویی ایشان در فرانسه که با قلمی شیوا ناگفته های زیادی را بیان می کند.
خاطرات سفیر؛ روایت دانشجوی ایرانی در فرانسهبه گزارش شیرازه، خاطرات سفیر کتابی است به قلم نیلوفر شادمهری دانشجوی دکتری طراحی صنعتی که برای تکمیل تحصیلات خود به فرانسه می رود و در آغازین لحظات ورودش به دانشکده با بهت و تعجب شدید افراد آنجا روبرو میشود و حال باید پاسخگوی سوالات و ابهامات بوجود آمده باشد.
نویسنده در این اثر بحث های ما بین خود و دیگران را بسیار روان و شیوا به نگارش درآورده است.

این نویسنده می گوید: از وقتی به خاطر دارم بحث کرده ام! نه اینکه خودم بحث راه بیندازم؛ که اگر من هم نمی خواستم بروم طرف بحث، بحث می آمد طرف من! و این چنین شد که نوعی زندگی مسالمت آمیز بین من و بحث کردن شکل گرفت و هنوز ادامه دارد.

شادمهری در ادامه می افزاید: یاد گرفته ام و اعتقاد دارم « مذهب بدون موضع»، به غایت درست و مستقیم که برود، به ترکستان می رسد. نمی شود به مفاهیمی چون « حق » و « باطل» باور داشته باشی و به پیرامون خودت بی اعتنا بمانی. صد البته آنچه از انواع مسلمان ها دیدم نیز قلم در تایید این جمله می زد.

وی اظهار داشت: پایم که رسید به فرانسه، با اولین رفتارها و سوال هایی که درباره حجابم می شد و به خصوص درباره وضعیت و شرایط ایران، متوجه شدم آنجا کسی من را نمی بیند. آن که آن ها می دیدند و با او سر صحبت را باز می کردند یک مسلمان ایرانی بود؛ نه نیلوفر شادمهری. آن ها چیز زیادی از ایران نمی دانستند. اگر بخواهم دقیق تر بگویم، شناختی که از ایران داشتند فاصله زیادی حتی با واقعیت داشت؛ چه رسد به حقیقت.

شادمهری گفت: و من شدم «ایران» من باید پاسخگوی همه نقاط قوت و ضعف ایران می بودم. انگار من مسءول همه شرایط و وقایع بودم. چاره ای نبود و البته از این ناچاری ناراضی هم نبودم. من ناخواسته واسطه انتقال بخشی از اطلاعات شده بودم و این فرصتی بود تا آن طور که باید و شاید وظیفه ام را انجام دهم. تصمیم گرفته شده بود! من سفیر ایران بودم و حافظ منافع کشورم و مردمش.

به گزارش شیرازه، این اثر ارزشمند در سال ۹۶ در ۲۵۶  صفحه توسط انتشارات سوره مهر به بازار نشر عرضه شده و در کمتر از سه سال به پنجاه و هفتمین چاپ خود رسید.

تهیه کننده: صدیقه طاهری
انتهای پیام/
نظرات بینندگان