کد خبر: ۱۳۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
استاندار فارس:

نتیجه نهایی مکان یابی پتروشیمی‌های چهارگانه هفته آینده اعلام می‌شود

استاندار فارس با بیان اینکه نتیجه نهایی مکان یابی پتروشیمی‌های چهارگانه، هفته آینده اعلام می شود، تاکید کرد: پتروشیمی‌ها قطعا در فارس می‌ماند.
عنایت الله رحیمی در سفری یک روزه به شهرستان فیروزآباد و افتتاح پروژه‌های آماده بهره برداری این شهرستان به مناسبت هفته دولت از محل احداث پتروشیمی نیز بازدید کرد.

او در حاشیه این بازدید با بیان اینکه بیش از ۲۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در شهرستان فیروزآباد هم زمان با هفته دولت به عنوان هدیه کوچک به مردم شهرستان تقدیم شده است، عنوان کرد: پروژه‌های اثرگذاری در فیروز آباد در دست اجرا است که حداکثر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

رحیمی، احداث قسمتی از بزرگراه شیراز-کوار-فیروزآباد به سمت جم، تعریض جاده فیروزآباد به سمت قیر و کارزین، طی مراحل پایانی احداث سد هایقر، مراحل نهایی، تکمیل کارخانه کربنات سدیم که تولیدات آزمایشی را آغاز کرده و با سفر رییس جمهور افتتاح می‌شود را از جمله این پروژه‌های اثرگذار برشمرد.

رحیمی با بیان اینکه اقدامات زیر ساختی در خور توجه در زمینه آب و فاضلاب، شبکه‌های زیردست سد‌های سلمان فارسی و تنگاب برای آبیاری اراضی کشاورزی در دست پیگیری است، کد دار کردن این پروژه ها، یافتن سرمایه گذار و اینکه دولت بپذیرد این پروژه‌ها به شکل فاینانس انجام شود را از اقدامات مهم دانست و تاکید کرد: با توجه به طرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود آینده بسیار روشن و امیدوارکننده‌ای در انتظار این منطقه است.

نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی مطرح است، اظهار کرد: ۶ پتروشیمی در استان فارس تعریف شده که ۴ مورد آن در فیروزآباد، جهرم، فسا و داراب به عنوان خط مرکز در نظر گرفته شده که مقرر است از خط جنوب تغذیه شود و دو پتروشیمی دیگر در ممسنی و کازرون قرار دارد که تغذیه آن از خط غرب تامین خواهد شد.

استاندار فارس با بیان اینکه در حدود ۱۱ سال گذشته این پروژه‌ها مکان یابی و مقدمات کار آغاز شده و سرمایه گذار نیز از توان اجرایی بالایی برخوردار بوده است، افزود: انتظار می‌رفت در این ۱۰ سال نتیجه‌ای حاصل شود؛ اما سرمایه گذار اعتقاد دارد ۴ پتروشیمی پراکنده از نظر اقتصادی به صرفه نیست و پیشنهاد تجمیع این ۴ پتروشیمی را ارائه داده‌اند.

او با تاکید بر اینوه در دنیای اقتصادی امروز سود دهی پروژه‌ها برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: در این رابطه جلسات متعددی با قرارگاه خاتم به عنوان سرمایه گذار، نمایندگان ۴ شهرستان و نماینده، ولی فقیه در استان داشته ایم و در پایان مقرر شده نمایندگان به نتیجه‌ای واحد برسند و اگر نرسیدند استاندار تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند که هفته آینده نتیجه اعلام خواهد شد.

رحیمی بیان کرد: تاکید بر مکانی است که نزدیک به هر ۴ شهرستان باشد.

او با بیان اینکه پیشنهاد سرمایه گذار ایجاد شهرک‌های پتروشیمی و متمرکز کردن پتروشیمی‌ها در یک نقطه است، افزود: هدف ما نیز ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در این شهرستان‌ها بود و با توجه به اینکه شهرک‌ها محصولات ثانویه را تولید می‌کنند اشتغال بیشتر و سرمایه گذاری کمتری در پی دارند، اشتغال ان‌ها پایدار است و صنعت ایجاد شده نیز سبز و فاقد آلایندگی است.

نماینده عالی دولت در استان فارس در پایان تاکید کرد: این پتروشیمی‌ها قطعا در استان می‌مانند./ باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان