کد خبر: ۱۳۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

ماجرای شکایت یک طلبه از آیت‌الله/ دستغیب: به خدا واگذار می‌کنم!

طلبه جوانی که از آیت‌الله دستغیب شکایت کرده است، به شرح ماجرای خود پرداخت و در سوی مقابل آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب نیز تصمیم خود را در قبال این اتفاقات سکوت عنوان کرد و گفت موضوع را به خدا واگذار کرده است.

 چندی پیش هزاران بیانیه در انتقاد از عملکرد آیت‌الله دستغیب و دادگاه ویژه روحانیت در نمازجمعه شیراز و کانون فرهنگی رهپویان وصال که مهمترین پاتوق جوانان مذهبی شیراز به شمار می‌رود توزیع شد.

 

در این نامه که خطاب به رئیس قوه قضائیه نگاشته شده، ضمن شرح ماجرای طلبه جوان، انتقادات دیگری نیز متوجه آیت‌الله دستغیب شده است.

ماجرا چیست؟

خبرنگار فارس برای پیگیری بیشتر سوژه ثبت‌شده در سامانه فارس من، موضوع را بدون پیش‌داوری قبلی با هر سه طرف ماجرا (طلبه جوان، آیت‌الله دستغیب و دادگاه ویژه روحانیت) در میان گذاشت.

حجت‌الاسلام عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آغاز ماجرای خود سخن گفت و اظهار داشت: حدود یک ماه پیش بود که شنیده شد قرار است فرزند آیت‌الله دستغیب لباس روحانیت را به تن کنند، بنده نیز پیامی را بدین مضمون که «آیا سید احمدرضا دستغیب فرزند آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب، قصد معمّم شدن دارد یا نه؟» در یک گروه طلبه‌ای در واتساپ به شکل یک پرسش مطرح کردم. نیتم هم این بود که سوابق ایشان را در صورت معمّم شدن بدانیم و یا اینکه اگر این موضوع شایعه بوده، تکذیب شود.

وی افزود: 48 ساعت پس از ارسال این پیام، تماسی از پلیس فتای شیراز با بنده گرفته شد تحت این عنوان که شما شاکی خصوصی دارید و باید به پلیس فتا مراجعه کنید. بنده نیز هرچه اصرار کردم که دلیل این شکایت را اعلام کنید، پاسخی داده نشد و تنها به این بسنده شد که حتماً باید به مرکز پلیس فتا مراجعه کنید.

 

 

عباسی خاطرنشان کرد: پیرو این تماس، به پلیس فتا رفتم و در آنجا افسر مربوطه گفت که از شما بابت پیامی که به گروه طلبه‌ها ارسال کردید، شکایت شده و من از افسر پلیس فتا پرسیدم که چه کسی از بنده شکایت کرده که وی گفت: «آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب تولیت حرم مطهر شاهچراغ».

سیاسی نیستم

این طلبه با بیان اینکه به هیچ‌وجه در ذهنم نمی‌گنجید که آیت‌الله دستغیب بابت این پرسش ساده از بنده شکایت کند، افزود: پس از آن پلیس فتا به بنده گفت که ما می‌توانیم شما را به دفتر تولیت ارجاع دهیم تا این مسأله حل و فصل شود. بنده نیز برای نخستین‌بار بود که به نزد آیت‌الله دستغیب می‌رفتم؛ چراکه اصلاً روحیه سیاسی ندارم و فضای کاری من عمدتاً اجتماعی و در مناطق محروم شهر است. لذا از آنجا که نمی‌خواستم برایم حاشیه‌ای درست شود، قبول کردم که به دفتر آستان بروم.

وی ادامه داد: زمانی که به دفتر آیت‌الله دستغیب رفتم، متأسفانه با برخورد نامناسب ایشان مواجه شدم؛ آن هم در حضور جمعی 4 یا 5 نفره که هیچ مرجعیت و وجاهتی نداشتند.

این طلبه جوان افزود: پس از این جریان، برای شکایت از آیت‌الله دستغیب به دادگاه ویژه روحانیت در شیراز مراجعه کردم، اما آنها از ثبت شکایت بنده خودداری کرده و گفتند چون آیت‌الله دستغیب عضو مجلس خبرگان رهبری است، ما صلاحیت این کار را نداریم و باید برای شکایت به تهران بروید.

عباسی در عین حال گفت: البته طبق پرسشی که از وکلا داشتم، دادگاه ویژه روحانیت شیراز می‌توانست شکایت را ثبت و به تهران اعلام کند تا از آنها نیابت قضایی بگیرند؛ اما این کار را نکردند. به همین دلیل به ناچار به تهران رفتم و شکایتم را در دادگاه ویژه روحانیت مرکز ثبت کردم.

 

آیت‌الله دستغیب: به خدا واگذار می‌کنم

پس از شنیدن سخنان طلبه جوان، خبرنگار فارس به سراغ آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب رفت تا سخنان طرف دیگر ماجرا را هم برای خوانندگان روایت کند، اما تولیت آستان شاهچراغ در سخنانی کوتاه با بیان اینکه سخنانش نباید به‌عنوان یک مصاحبه قلمداد شود، تصمیم خود را در قبال این اتفاقات سکوت عنوان کرد و گفت موضوع را به خدا واگذار کرده است.

خبرنگار فارس که با این واکنش آیت‌الله دستغیب مواجه شد، برای حفظ بی‌طرفی، با احمدرضا دستغیب فرزند آیت‌الله دستغیب که این حواشی از شایعه معمّم شدن او آغاز شد نیز تماس گرفت. او که اکنون دبیر هیأت امنای آستان شاهچراغ و مشاور علی لاریحانی رئیس مجلس شورای اسلامی است، ابتدا از پاسخگویی استقبال کرد و اظهار داشت مطلبی را تهیه و در اختیار خبرگزاری فارس قرار خواهد داد؛ اما تلاش‌های چندین‌روزه خبرنگار فارس برای اخذ پاسخ تولیت شاهچراغ از وی ناکام ماند.

خبرگزاری فارس در راستای حفظ بی‌طرفی خود همچنان این آمادگی را دارد تا چنانچه آیت‌الله دستغیب پاسخی در مورد انتقادات یادشده داشته باشد، آن را منتشر کند.

موضع رئیس دادگاه ویژه روحانیت شیراز

همچنین خبرنگار فارس در ادامه پیگیری‌های خود و برای شفاف‌تر شدن بیشتر موضوع و اینکه «چرا شکایت طلبه جوان از آیت‌الله دستغیب در دادگاه ویژه روحانیت شیراز ثبت نشده است» گفت‌وگویی را نیز با رئیس دادگاه ویژه روحانیت شیراز انجام داد.

حجت‌الاسلام سبحانی در این خصوص اظهار داشت: دادگاه ویژه روحانیت شیراز بر اساس قانون صلاحیت رسیدگی به شکایت برخی از مقامات رده‌بالای قوای سه‌گانه یا نهادهای دیگر را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا دادگاه ویژه روحانیت شیراز می‌توانست شکایت طلبه مذکور را از آیت‌الله دستغیب ثبت کرده و به تهران ارسال کند»، نیز گفت: ما نمی‌توانیم وظیفه اداره پست را عهده‌دار شویم و از اینجا به تهران نامه‌نگاری کنیم؛ خود فرد شاکی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما ایشان را راهنمایی کردیم که از طریق تهران شکایت را ثبت کند، چراکه وقتی در صلاحیت ما نیست، رسیدگی نیز بر عهده ما نخواهد بود.

سبحانی به ماده قانونی مربوطه نیز اشاره کرد و گفت: هم در آئین‌نامه دادسرای ویژه روحانیت و هم آئین دادرسی کیفری به مسأله اشاره شده است. تبصره 3 ماده 13 آئین نامه دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت می‌گوید شکایت اعضای مجمع شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، دارندگان پایه‌های قضایی، اعضای مجلس خبرگان، مدیران کل اطلاعات و... باید در دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت مرکز رسیدگی شود.

وی همچنین درباره اینکه گفته شده دادگاه ویژه روحانیت شیراز می‌توانسته برای رسیدگی به شکایت طلبه، از مرکز نیابت قضایی بگیرد نیز گفت: ما نمی‌توانیم از تهران نیابت بگیریم، بلکه آنها باید به ما نیابت دهند تا ما به پرونده رسیدگی کنیم.



نظرات بینندگان