کد خبر: ۱۳۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
استاد ادبیات قوم قشقایی تبیین کرد؛

دلایل همیشه شیعه بودن و ماندن قوم قشقایی

استاد ادبیات قوم قشقایی به دلایل شیعه بودن و مانده قشقایی ها اشاره کرد و گفت: چطور ممکن است عرب ها بتوانند به کشور ایران ورود پیدا کند، این ممکن نیست جز اینکه خود ما این مورد را خواسته باشیم، بنابراین این نشان دهنده این است که ما خود به پیشواز و استقبال اسلام رفته ایم.

به گزارش خبرنگار شیرازه، اسدالله مردانی عصر امروز در نخستین اجلاسیه شورای هماهنگی موکب قشقایی ها در کربلا که با حضور طوایف و نمایندگان استان های قشقایی نشین کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالیت های من در راستای زبان شناسی است، اظهار داشت: به زبان های فارسی، عربی و ترکی زیان های اسلام می نامند.

وی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت ها در راستای دین صورت می گیرد، تصریح کرد: در زبان ترکی کلمه ای به عنوان «تین» به معنای روح وجود دارد، دین نیز همان معنای روح پاک و سالم است.

استاد ادبیات قو م قشقایی خاطرنشان کرد: خداوند در زبان ترکی به معنای چیزی است که در دل انسان روشنایی ایجاد می کند، در زبان های مختلف خداوند را با نام خدا می شناسند که هیچ کدام خدای قدرتمند و آسنان ها را مشخص نمی کند اما خداوند در زبان قشقایی به معنای خدای آسمان و خدای قدرتمندی ها است.

وی تاکید کرد: خداوند فقط در زبان قشقایی ها به معنای پروادگار آسمانی ها است که نشان از اهمیت و اعتقاد این قوم دارد، همچنین باید به این مورد توجه کرد که قشقایی ها قوم همیشه شیعه بوده اند.

مردانی در پایان به ریشه ورود اسلام به ایران اشاره کرد و بیان داشت: چطور ممکن است عرب ها بتوانند به کشور ایران ورود پیدا کند، این ممکن نیست جز اینکه خود ما این مورد را خواسته باشیم، بنابراین این نشان دهنده این است که ما خود به پیشواز و استقبال اسلام رفته ایم.

وی تاریخ ورود شیعه به کشور ایران را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: شیعه را شاه اسماعیل صفوی وارد کشور کرده است، به این دلیل که یکی از قشقایی ها پسر خاله ایشان بوده است در زمانی که ایشان به قدرت رسید طی پیامی به پسر خاله های ترک قشقایی خود بیان کرد که ما حکومتی را بنا کرده ایم که راه آن شیعه است و از شما نیز در این راه کمک می خواهیم.

استاد ادبیات قوم قشقایی در پایان با اشاره به اینکه دین و زبان در کنار یکدیگر دل را روشن و همسو می کند، عنوان کرد: امیدواریم ملت قشقایی و ایل های آن زبان و راه خود را با دست دادن به دست یکدیگر نگاه دار آن باشیم.

برچسب ها: شیرازه ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان