کد خبر: ۱۳۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

برخی برای فرار به جلو به دنبال عادی سازی آسیب های اجتماعی هستند

مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در موضوع آسیب های اجتماعی آن چیزی که بعضا درست درک و فهم نمی شود این است که پیشگیری نسبت به درمان اولویت دارد، نباید بگذاریم جامعه آسیب ببیند و بعد به دنبال درمان آن باشیم مانند ترک اعتیاد، ما چقدر در زمینه ترک اعتیاد می توانیم موفق عمل کنیم؟ یا در معضل طلاق یا مفاسد اخلاق، باید خود را در برابر آسیب های اجتماعی مسئول بدانیم، برخی برای فرار به جلو به دنبال عادی سازی آسیب های اجتماعی هستند.

رضا معممی مقدم در گفت و گو با خبرنگار شیرازه، با اشاره به اینکه هدف آمریکا این است که در اقتصاد اینقدر به مردم فشار بیاورد که خروجی آن فروپاشی اقتصادی و در نهایت فروپاشی سیاسی با نارضایتی مردم از انقلاب باشد، اظهار داشت: وظیفه ما در این جنگ، سنگین است و حوزه وقف به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی می‌تواند ایفای نقش کند اگر ذی نفعان سازمان حرفه‌ای و تخصصی شود خدمات در حوزه وقف افزایش پیدا می‌کند و وقف و امور خیریه تأثیر خود را در اقتصاد کشور می‌گذارد.

وی شیوه نوین در اجرای نیات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این مورد باید مانند هزینه‌های درمان از طریق تائیدپزشک معتمد اقدام گردد یا اعتبار طرح مهر تندرستی را به درمانگاه‌های خیریه بدهیم تا با سامانه بر خط ملی همه بتوانند از خدمات مختلف سازمان از جمله درمانی استفاده کنند و من بعد فعالیت‌های ما باید شعار و نشانه و تأثیر اجتماعی داشته باشد به تعبیری بقاع سنگر اجتماعی باشد و برایند فعالیت‌ها باید تأثیر اجتماعی داشته باشد.

مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه عنوان کرد: وقتی مرد یک خانواده در زندان باشد، زن خانواده در عسر و حرج قرار می‌گیرد، دختر خانواده در معرض فساد و پسر خانواده در معرض اعتیاد قرار می‌گیرد، همة ما در یک قایق سوار شده‌ایم و فردا می‌بینیم که همین فرد هیئتی هم متأثر از گرفتاری‌های همسایة خود قرار گرفته که به آن توجه نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین خطری که وضعیت فرهنگی و مذهبی جامعه را تهدید می‌کند، آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر مسئولین در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درک درستی از مقابله با آسیب‌های اجتماعی نداشته باشند قطعا ما دچار یک ریزش هویتی در جامعه ایران اسلامی خواهیم شد.

معممی مقدم ادامه داد: دستگاه ها باید نسبت به مولفه‌های اساسی آسیب‌های اجتماعی از جمله بحث طلاق، مفاسد اخلاقی، اعتیاد و حاشیه نشینی تلاش مضاعف داشته باشند و سازمان تبلیغات اسلامی هم با توجه به ظرفیت مردمی و مذهبی که دارد برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و در برخی حوزه ها برای درمان آن ها باید تلاش کند.

وی اضافه کرد: در بحث آسیب های اجتماعی آن چیزی که بعضا درست درک و فهم نمی شود این است که پیشگیری نسبت به درمان اولویت دارد، نباید بگذاریم جامعه آسیب ببیند و بعد به دنبال درمان آن باشیم مانند ترک اعتیاد، ما چقدر در زمینه ترک اعتیاد می توانیم موفق عمل کنیم؟ یا در معضل طلاق یا مفاسد اخلاق، باید خود را در برابر آسیب های اجتماعی مسئول بدانیم، برخی برای فرار به جلو به دنبال عادی سازی آسیب های اجتماعی هستند.

مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: معتقد هستیم که بستر آسیب های اجتماعی از ضعف ایمان نشات می گیرد، به این شکل که اگر فرد ایمان موحدانه و قوی داشته باشد با کمترین چالش در زندگی خانوادگی مواجه است و به سمت مواد مخدر نمی رود، اگر شخص درآمد قابل اعتنایی نداشته باشد برای کسری مادی به سراغ سرقت نمی رود، سعی کرده ایم رویکرد تبلیغی را به سمت رویکرد تربیتی ببریم و از کارهای سطحی به سمت عمق دادن به امور فرهنگی حرکت کنیم از تریبون تشکل‌ها و مبلغین در معرفی کردن فرهنگ و ترویج وقف استفاده لازم و مؤثر نشده است.

وی در پایان از تهیه و توزیع ۳۰ هزار بسته تحصیلی برای دانش اموزان کم بر خوردار و حمایت از ۳۰ هزار هیات و مسجد از محل اجرای نیات واقفین مرتبط در محرم نیز خبر داد.

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان