کد خبر: ۱۳۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
گزارش ایرناپلاس از حواشی انتخاب پارلمان بخش خصوصی

فرجام انتخابات شبهه‌دار اتاق‌های بازرگانی در شیراز / ۳۶ تخلف در اتاق شیراز صورت گرفت

انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، در برخی شهرها با اعتراضات زیادی همراه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو شهر اهواز و شیراز هنوز این اعتراضات به قوت خود باقی است و تاکنون به سرانجام مشخصی نرسیده‌ است.
اسفندماه گذشته، انتخابات اتاق بازرگانی شهرها و استان‌های کشور با حواشی زیادی برگزار شد. این حواشی‌ اصل انتخابات را زیر سؤال می‌برد و اعتراضاتی درباره آن مخصوصاً آن‌طور که مطلعان می‌گویند در ۱۳ شهر و استان صورت گرفت. در نهایت با اینکه گفته می‌شود در برخی شهرها تخلفات برای شورای عالی نظارت محرز بود، اما اعتبارنامه افراد منتخب صادر شد. با این حال، در شهرهای اهواز و شیراز که بیشترین اعتراضات در آنجا صورت گرفت، هنوز تأیید نهایی این اعتبارنامه‌ها محل بحث و تردید است. گفته می‌شود بیشترین تخلف مربوط به کارت‌های عضویت بوده است. اتاق بازگانی علاوه بر کارت بازرگانی که به‌منظور صادرات و واردات صادر می‌شود، دارای کارت دیگری با نام کارت عضویت است. طبق قانون اتاق، افرادی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که دارای کارت عضویت باشند.

کارت‌هایی با هدف انتخابات

عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در این زمینه به ایرناپلاس گفت: من شخصاً در این انتخابات شرکت نکردم و از همین رو، جزو کاندیداهای پیروز و بازنده نیستم، اما با این حال پیش از این بارها به این انتخابات اعتراض و همه موارد تخلف را گوشزد کرده بودم.

وی با بیان اینکه کارت‌های عضویت برای بنیان و ساختار اتاق مشکل ایجاد می‌کند، گفت: این کارت‌ها فقط با هدف انتخابات صادر شده و همه شاهد بودند که در ایام انتخابات این کارت‌ها با چه سازوکاری عمل کردند.

موسی‌پور اعلام کرد: مشخص است که هیئت نظارت انتخابات برخی استان‌ها و همین‌طور اهواز آن را مورد تأیید قرار نداد، اما با این حال توسط اتاق ایران و شورای نظارت، انتخابات در اتاق ایران تأیید شد. هرچند که هنوز چند وزارتخانه آن را تأیید نکرده‌اند و پرونده آنها در جریان است.

وی گفت: شورای عالی نظارت کشور نیز هنوز انتخابات را تأیید نکرده و تصمیم نهایی باید آنجا گرفته شود. ما امیدواریم بخش خصوصی پرچمدار مبارزه با فساد باشد که متأسفانه در حال حاضر با آن فاصله زیادی داریم.

تعلیق کارت‌های عضویت برای انتخابات

مهدی رحیمی، منشی هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این خصوص موضع متفاوتی دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس اعلام کرد: انتخابات تأیید شده که برای ما اعتبار صادر شده است.

وی درباره تخلف صدور کارت‌های بازرگانی در اتاق اهواز گفت: ما در این انتخابات سه تیم بودیم که با یکدیگر رقابت می‌کردیم. تیم مخالف ما با هر ترفندی تلاش کرد این انتخابات را باطل کند و متأسفانه برخی نهادها هم به خاطر آشنایی با آنها همکاری کردند، اما تا جایی که اطلاع دارم یک هیئت از تهران به اتاق اهواز رجوع کرد و بررسی‌های لازم را انجام داد. طبق بررسی آنها، انتخابات بدون تخلف انجام شده است.

وی افزود: یک سری کارت‌های عضویت بود که اتاق ایران آنها را به تعلیق در آورد و از همین رو، نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ کارت صادر شده بود که پیش از انتخابات تعلیق شدند و البته کار درستی هم بود، زیرا برای داشتن کارت نیاز به داشتن یک پروانه و مجوز کسب‌وکار است.

رحیمی گفت که اعتبارنامه‌های اعضای جدید اتاق در  ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۷ صادر شد.

اعتبار بنیانگذاران اتاق را از بین نبریم

محمدعلی دیده‌روشن، نائب رئیس اتاق ایران و قطر و یکی از قدیمی‌ترین اعضای اتاق شیراز هم در این دوره شرکت نکرده است. وی به ایرناپلاس گفت: ۱۳۵ سال پیش حاج محمدحسن امین‌الضرب در تهران و افرادی مانند محمد نمازی در شیراز اتاق بازرگانی این شهرها را تأسیس کردند تا از این طریق بتوانند برای بهبود فضای کسب‌وکار با دیگران مشورت کنند. بنابراین با توجه به اعتبار این بنیان‌گذاران خیلی دور از انتظار است که شایعه شود انتخابات آنها با تخلف انجام شده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند فروش ارز در بازار آزاد بسیار تأسف‌آور است و اگر این مسئله ادامه داشته باشد، دیگر به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ خیلی بد است کسی تخلف کند تا بتواند به مردم خدمت کند.

وی گفت: بخش خصوصی یاری دهنده دولت است و باید این افراد در وهله اول درستکار و کارآفرین باشند. اگر قرار باشد کسانی صندلی اتاق بازرگانی را اشغال کنند و به‌جای قانون، رانت و روابط را جایگزین کنند، دیگر نمی‌شود در ایران از بخش خصوصی سالم صحبت کرد.

دیده‌روشن در ادامه افزود: گفته می‌شود در اتاق‌های برخی استان‌ها مثل شیراز، سنندج ، اهواز و ... تخلفاتی بوده و کارشناسان شورای نظارت به این نتیجه رسیده‌اند که تخلفاتی در صدور کارت‌های عضویت صورت گرفته است. ما از قبل گفتیم کارت عضویت غیر از مهندسی انتخابات به کار دیگری نمی‌آید. این کارت نیازمند هیچ پیشینه کاری نیست و با آن نمی‌شود صادرات و واردات انجام داد، بنابراین نباید اتکا به آن، تصمیم‌گیرنده باشند. اینجا مشکل قانونی است که به دارندگان کارت‌های عضویت، حق رأی اعطا کرده است، زیرا  اینها در خدمت قدرتمندان قرار می‌گیرند.

وی افزود: گویا انتخابات ۱۳ شهر مشکل داشته که بعد از بررسی‌ها هفت شهر مورد تأیید قرار گرفته و فقط  ۶ شهر دیگر این مشکل را دارند که موضوعشان در شورای عالی نظارت قرار دارد.

به گفته وی، شورای عالی نظارت، اعتبارنامه‌ها را صادر کرده، اما هنوز تأیید نشده و فعلاً در آخرین جلسه بحث بر سر این بوده که اینها به کمیته انضباطی بروند.

۳۶ تخلف در اتاق شیراز صورت گرفت

یک عضو ادوار اتاق شیراز هم در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره انتخابات این اتاق مدعی شد: اعتبارنامه‌ اعضای جدید این اتاق، بدون رعایت قانون تأیید شده است.

به گفته وی، اگر قرار بود آیین‌نامه را رعایت کنند باید از ۲۴ تا ۲۶ اسفند، شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، شکایات را بررسی می‌کرد و بعد از آن، انجمن نظارت، اعتبارنامه‌ها را صادر می‌کرد. اما بدون رعایت این روند، انجمن نظارت در ۲۶ اسفند اعتبارنامه‌ها را صادر کرد. بعد از این موضوع هم شورای مزبور تا سه هفته پیش تشکیل جلسه نداد.  

وی در ادامه افزود: ویژگی خاصی که انتخابات شیراز داشت، این بود که قبل از انتخابات، به دلیل اینکه ۶ نفر از هیئت نمایندگان به نحوه تصاحب هیئت رئیسه جاری، معترض و خواستار بررسی شده بودند، هیئتی از تهران رجوع و این تخلف را تأیید کردند که بر اساس آن، همه تصمیمات هیئت رئیسه فاقد اعتبار شد. این ویژگی اتاق شیراز بوده که از دو سال پیش از انتخابات تخلف صورت گرفته است.

به ادعای این فعال بخش خصوصی، تخلف در انتخابات شیراز به دو زمان قبل و بعد از انتخابات برمی‌گردد. قبل از انتخابات در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ هیئتی چهار نفره به شیراز آمد و برخی تخلفات از جمله تصاحب هیئت رئیسه را تأیید کرد. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رفت صلاحیت هیئت رئیسه تأیید نشود و در کمیته انضباطی اعتبارنامه آنها ابطال می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. بعد از انتخاب هم به‌علت شکایات انجام شده، در حقیقت انجمن نظارت نباید اعتبارنامه را صادر می‌کرد، چون شورای عالی نظارت بر اتاق ایران در وقت مقرر تشکیل جلسه نداد. نه‌تنها درباره شیراز، بلکه درباره کل شهرها این اتفاق نیفتاد.  

وی در پایان گفت: شکایت‌هایی که بعد از انتخابات شد منجر به ارسال هیئتی دو نفره از تهران به اتاق شیراز شد. در بررسی‌های این هیئت روشن شد ۳۶ مورد تخلف صورت گرفته است؛ اما به این موضوع هم رسیدگی نشده و سه هفته قبل برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ تشکیل جلسه دادند و قرار شد موضوع را به کمیته انضباطی بسپارند./ ایرنا


نظرات بینندگان