کد خبر: ۱۳۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

وقوع ۲۰۰ حادثه در استان فارس طی ۶ ماه اخیر

استان فارس در ۶ ماه اخیر ۲۰۰ حادثه را پشت سر گذاشت که ۹۴۹ نفر از این حوادث با کمک هلال احمر نجات یافته اند.
هلال احمر فارس از همان ابتدای سال، ایام پر کاری را شروع کرد. از سیل شیراز گرفته تا سیل های جنوب کشور که باعث شد نیروهای هلال احمر روزهای طاقت فرسایی را سپری کنند.

علاوه بر آن ایام نوروز به خودی خود روزهای پر مشغله ای برای نیروهای امدادی  نیز محسوب می شود که سیل نیز بر حجم کارها افزود.

در عین حال هلال احمر فارس اعلام کرد که از ابتدای سال، فارس ۲۰۰ حادثه را تجربه کرده است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس گفت:  در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پرکاری هلال احمر در ایام نوروز ۹۸ گفت: ایام نوروز بدون آنکه حادثه ای رخ دهد روزهای بسیار پرکاری برای هلال احمر محسوب می شود. همچنین هلال احمر استان فارس به دلیل وسعت، جمعیت زیاد و تعدد تصادفات استان فارس وظایف فشرده تری دارد.

مهدی خوبیار ادامه داد: ایام نوروز برای هلال احمر ایام ویژه‌ای است که از ۲۵ اسفند شروع می شود و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. در این ایام ۵۱ پایگاه جاده ای، کوهستانی و هوایی، پایگاه های ثابت و موقت، تیم واکنش سریع، تیم توانا خواهران و تیم سگ های تجسس مشغول به فعالیت میباشند.

وی با اشاره به سیل غیر منتظره نوروز ۹۸ و سختی شرایط در امداد رسانی در آن روزها گفت: سیل غیر منتظره در ایام نوروز به سختی امداد رسانی های معمول آن روزها افزود و در حین وقوع حوادثی چون سیل، هلال احمر وظیفه اسکان موقت و بعد از آن امداد و نجات و جستجوی اجساد را نیز بر عهده داشت. همچنین از وجود و کمک سازهای مردم نهاد و شهروندان بی بهره نبودیم.

این مسئول تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد چون گروه های آفرود و شهروندان در امداد و کمک رسانی فعالیت بی نظیری داشتند. همچنین در کمک به ۲۵۳ خودرو آسیب دیده کمک دریغ نکردند؛ طی ۲۵ سال فعالیت در هلال احمر از محدود موج های عظیمی از همدلی و انسان دوستی را شاهد بودیم.
وی گفت: از ۱۲ منطقه به عنوان اسکان اضطراری که در نظر گرفته شد، ۳ منطقه از آن ها توسط هلال احمر برپا شد و مابقی با کمک سازمان های مردم نهاد و شهروندان شکل گرفت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس ادامه داد: در زمان وقوع سیل سعدی و دروازه قرآن حدود ۵ هزار نفر اسکان یافتند و گروه های مردمی اقدام به تهیه غذا برای اسکان یافتگان نمودند.

خوبیار در خصوص کمک رسانی هلال احمر استان فارس به دیگر استان ها گفت: هلال احمر استان فارس علاوه بر امداد رسانی در استان فارس، معین استان های همجوار نیز هست. در طول وقوع حادثه سیل اخیر و بعد از آن ۲۰۰ نیروی عملیاتی از تمامی شهرستان های استان فارس آماده همکاری و امداد رسانی به استان خوزستان و لرستان بودند که از این بین تعداد ۸۰ نیرو برای امداد رسانی به استان های مذکور اعزام شدند.

این مسئول اضافه کرد: از ۱۹ فروردین تا اواخر این ماه تعداد ۲۴ کامیون کالاهای امدادی و داوطلبانه به استان خوزستان و ۶ کامیون کالا به استان لرستان فرستاده شد همچنین ۲۰ نفر از نیروهای هلال احمر در این دو استان به صورت داوطلبانه فعالیت کردند.
خوبیار به اقدامات ستاد مدیرت بحران اشاره کرد و گفت: ستاد مدیرت بحران طی اقدامی بجا یک نماینده تام الاختیار برای پیگیری این حوادث تعیین کرد.

وی از حوادث ۶ ماه اخیر خبر داد و گفت: علاوه بر وقوع سیل نوروز ۹۸ حدود ۲۰۰ حادثه در ۶ ماه اخیر رخ داده است. این حوادث شامل حوادثی چون آتش سوزی مراتع و جنگل، برف و کولاک، زلزله، سیل و آب گرفتگی می شود که کل آسیب دیدگان آن ها ۱۸هزار و ۲۵۷ نفر است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس ادامه داد: مجموع نجات یافتگان این اتفاقات جدا از کمک های سطحی و سرپایی شامل ۹۴۹ نفر است که آن ها به بیمارستان ها و مراکز درمانی انتقال یافتند.

خوبیار ادامه داد: در مجوع ۶ هزار و ۸۶۸ نفر در هنگام وقوع این حوادث اسکان داده شد که سیل شیراز نیز در این آمار دخیل است. در این هنگام یک هزار و ۳۷۵ بسته غذایی شامل تن ماهی، کنسرولوبیا، حبوبات، قند، شکر، چای، برنج، روغن و نمک توزیع شد. البته باید اضافه کرد که بسته های غذایی هلال احمر شامل ۲۲ قلم کالای اضطراری است که بسته های مذکور جزو همین کالاها است./ مهر

نظرات بینندگان