کد خبر: ۱۳۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

برگزاری آیین ملی چاووش خوانی در شهرستان بوانات

آیین ملی چاووش خوانی در بوانات فارس برگزار شد.
به گزارش شیرازه، حسین پوراسد مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات از برگزاری هشتمین  آیین ثبت ملی چاووش خوانی در سوریان مرکز شهرستان بوانات خبر داد.

وی با بیان خبر فوق ادامه داد: با هدف احیاء و معرفی این میراث ناملموس ارزشمند، سنت دیرینه چاوشی خوانی در اولین روز محرم در شهر سوریان بوانات  برگزار شد.

پوراسد افزود: چاووش خوانی یکی از آیین های قدیمی و سنتی در پاسداشت حلول ماه محرم است و در اقدامی یکپارچه،  چاوش خوانان و پیر غلامان استان از سه مسجد امام حسین (ع)، مسجد صاحب الزمان (عج) و مسجد جامع به طرف حسینیه امام صادق ( ع ) حرکت و در بین راه به گروهی از چاوش خوانان و همراهان که به عنوان سفیران محرم با چاوشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان جهت نصب در سردرب منازل و مغازه ها خبر از شروع ماه محرم و عزای حسینی می دهند، می پیوندند.

پور اسد اضافه کرد:  چاوشی خوانان و هیأت های عزاداری با برافراشتن پنج بیرق بزرگ که یکی از آن ها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی می باشد این مراسم مذهبی را اجرا  می کنند.

بنا بر این گزارش؛ هشتمین آیین ثبت ملی چاووش خوانی بوانات با همکاری امام جمعه و فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، اتاق اصناف، هیئت های مذهبی و کانون مداحان شهرستان بوانات  برگزار شد و در پایان مراسم از پیر چاوشان و نو چاوشان حسینی تجلیل به عمل آمد.
برگزاری آیین ملی چاووش خوانی در شهرستان  بوانات
انتهای پیام/323





نظرات بینندگان