کد خبر: ۱۳۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
در حسینیه تاریخی کرمانشاه؛

ساخت کلیپ رقاصی دستاورد مونسان در میراث فرهنگی

درحالی که میراث فرهنگی متولی حفظ و حراست از هویت دینی و مذهبی کرمانشاه است با ساخت کلیپ های مستهجن در مجموعه زیر نظر این سازمان به فرهنگ عاشورا بی حرمتی صورت می گیرد.
به گزارش شیرازه، روز دوشنبه 4 شهریور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای به قوه مقننه علی اصغر مونسان را برای اخذ رای اعتماد برای تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کرده بود.

طبق مصوبه مجلس سازمان میراث فرهنگی تبدیل به وزارتخانه میزاث فرهنگی و گردشگری شده و حالا قرار است مجلس به مونسان که پیش از این رئیس این سازمان بود برای نشستن بر صندلی این وزارت خانه تازه تاسیس رای اعتماد دهد.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا به همین بهانه تنها یکی از مواردی که در سازمان میراث فرهنگی در دوره مدیریت آقای مونسان رخ داد و تا امروز هم کسی به آن نپرداخته را مورد بررسی قرار می دهد تا وزیر پیشنهادی رئیس جمهور  برای وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه رای اعتماد به این سوال پاسخ دهد که آیا قصد دارد همچون ایامی که این مجموعه یک سازمان بود، بدون توجه به اصول و اعتقادات مردم مسلمان ایران بر این مجموعه مدیریت کند یا اینکه روال جدیدی را پیش روو خواهد داشت.

دانا ضمن عذر خواهی از خیل عظیم ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارات و همچنین عزاداران سید الشهدا (ع) برای روشن تر شدن موضوع، یک بی توجهی مشکوک و هتک حرمت به یک تکیه تاریخی را برای قضاوت افکار عمومی روایت می کند:

کرمانشاه نزدیک ترین استان ایران به کربلاست و دروازه کربلا نامیده می شود؛ همچنین به خاطر نزدیکی به کربلای معلی و پذیرایی از زائران عتبات عالیات، مراسمات ماه محرم و سوگواری سالار شهیدان علیه السلام در این استان به صورت ویژه ای برگزار می شود.

از دیرباز کرمانشاهی‌ها برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) ارج و قرب بسیاری قائل بودند؛ در این شهر شاهد بنای تکیه‌ها و حسینه‌هایی فاخر و زیبایی هستیم که خود به تنهایی نشان دهنده میزان ارادت مردم این خطه به سید و سالار شهیدان است.
 
یکی از همین تکایا که جلوه و شکوه خاصی دارد و معماری آن بی نظیر است تکیه «معاون الملک» است که از جمله مهمترین تکایای کرمانشان نیز محسوب می شود. 
 
 
 
 
همانطور که در تصاویر مشخص است تکیه حسن خان معین الرعایا که بعدها به تکیه معاون الملک تبدیل شد در بین سایر تکایا ممتاز و منحصر به فرد بوده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش هر چه با شکوه تر در این مکان برگزار می شود. 
 
 
مراسم شام غریبان در تکیه معاون الملک
 
دیوارهای این تکیه مملو از کاشی کاری با نقوش مختلف است و در یکی از کاشی کار های حیاط حسینیه تکیه معاون الملک، مجلسی از عزاداری ماه محرم در شهر کرمانشاه به تصویر کشیده شده است.
 
 آیین عزاداری تکیه معاون الملک کرمانشاه در ایام شب های ماه محرم حال و هوای ملکوتی و عرفانی دارد و در فضایی با کاشی های هفت رنگ، صحنه های نبرد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را هم به تصویر کشیده است.
 
 
عکس قدیمی از سینه زنان تکیه معاون الملک 
 
از این رو اهمیت این تکیه برای مردم کرمانشاه چه از لحاظ تاریخی و هویتی و چه از لحاظ میزان ارادت آنان به اباعبدالله الحسین بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
اما متاسفانه اخیرا تصاویری در فضای مجازی و یکی از شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان از هتک حرمت به هویت تکیه معاون الملک است.
 
 
تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان دهنده فیلمبرداری و عکاسی از یک زن مدل با پوشش غیر متعارف و اروتیک در این تکیه تاریخی است.

در پس زمینه تصویر منتشر شده از این زن مدل بدون حجاب که لباس نامتعارف هم بر تن دارد، درب معروف تکیه معاون الملک که با هنر گره چینی و شیشه های رنگی جلوه گر است، دیده می شود.

با کمی دقت و تطبیق عکس‌ها با نمای این تکیه می توان به خوبی متوجه شد که این تصاویر مبتذل در مکانی مقدس که همواره در آن صدای سوگواری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایشان طنین انداز می شده، تهیه شده است.
 
 
 
متاسفانه در طول زمان هم با توجه به اینکه میراث فرهنگی دست روی این مکان مقدس گذاشته است، کاربری تکیه معاون الملک تغییر کرده و بیشتر به محلی برای حضور گردشگران خارجی بدل شده است و حالا کار به جایی رسیده که برخی از افراد معلوم الحال اقدام به ساخت کلیپ‌های مدلینگ با ظاهرهای مبتذل و مستهجن در این مکان مقدس می کنند.
 
جالب اینجاست که حتی میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این تکیه دارای موزه است، اما مشخص نیست که این اقدام با کدام مجوز و با چه توجیهی انجام شده و حالا در شبکه های اجتماعی تصاویر آن در حال انتشار است.
 
 
 
متاسفانه در شرایطی که مسئولان باید پاسدار و حافظ هویت دینی و غیرت مردم باشند و برای همین امر ماموریت هم دارند اما دیده می شود که به یکباره برخلاف تمام هویت یک مکان مقدس و در شهری که مردم آن در ارادت به ائمه اطهار بخصوص سید و سالار شهیدان شهره اند و میهمان زوار کربلا هستند، اینچنین بی حیایی و بی حرمتی به فرهنگ عاشورا می شود.
  
 
 
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان