کد خبر: ۱۳۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

چند توصیه برای بالا بردن ایمنی تکایا

تکایا محل های موقت عزاداری بسیاری از مردم در ماه محرم هستند که رعایت نکات اولیه ایمنی ضامن سلامت عزاداران است.
 به گزارش شیرازه، با توجه به فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبداله الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می شود و برای همین از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان اقدام به آماده سازی اماکن مذهبی برای پذیرایی از عزاداران می کنند.

بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان ها، حسینیه ها، مهدیه ها و... به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار هستند اما از آنجایی که این نقاط، به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیستند، تقریباً در تمامی محلات در سراسر کشور، اماکنی تحت عنوان "تکیه" برپا می شود که مردم شب ها در آن تجمع کرده و به مراسم عزاداری خود می پردازند.

تکیه ها محل های موقتی هستند که فقط در همین چند روزه برپا شده و پس از آن نیز به سرعت جمع آوری می شوند.

غیردائمی و موقتی بودن این تکیه ها باعث می شود که در بسیاری از آن ها ایمنی کمی وجود داشته باشد و با توجه به جمعیت زیادی که دراین شب ها در این تکایا حاضر می شوند از ریسک بالایی برخوردارند و یک اشتباه کوچک می تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود.

قطعا هدف مسئولان و بانیان این اماکن از ایجاد این تکایا، برپایی مراسم مذهبی و خدمت به هموطنان است اما باید بدانند که رعایت اصول ایمنی در این نقاط بسیار حائز اهمیت بوده و کوچک ترین بی احتیاطی در این زمینه می تواند جان حاضران را به خطر بیندازد.

در همین راستا چند توصیه بسیار مهم و کاربردی ارائه می شود که با رعایت این نکات امیدواریم امسال نیز مانند سال های گذشته، تمام اماکن مذهبی و تکایا مراسم خود را بدون حادثه به پایان ببرند:

*کلیه مسئولان و خدمه اماکن مذهبی باید آموزش های ایمنی لازم را دیده باشند و به همین منظور می توانند به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی مراجعه کنند.

*خاموش کننده ها در این ایام باید در دسترس بوده و همگان طرز استفاده از آن را بدانند.

*استقرار بناهای تجمعی درهمه موارد باید به گونه ای باشد که درهای ورود و خروج آن، دست کم به یک راه اصلی و مستقیم باز شود.

*مسیرهای خروجی باید ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه حاضران را داشته باشد.

*سیم کشی های برق بویژه در تکایا از پتانسیل بسیار بالایی برای حادثه ساز شدن برخوردار است که باید دقت خاصی به آن اعمال شود.

*حتماً فردی تحت عنوان مسئول تاسیسات و برق انتخاب شده و هرشب پیش از آغاز مراسم، تمام تجهیزات و بویژه تجهیزات برقی را بازدید کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کند.

*رعایت فاصله مناسب بین سیم های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه های سیاهی، فرش، پرده، پرچم و... ضروری است.

*استفاده از لامپ های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ ها حرارت زیادی تولید کرده و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می تواند باعث آتش سوزی شود.

*پارچه های برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکایا استفاده می شود از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله شعله دار و پرحرارتی در نزدیکی آن باشد.

*استفاده از سه راهی و چندراهی برای استفاده از وسایل برقی بیشتر ممنوع است و برای هر وسیله، یک پریز مجزا در نظر بگیرید و اخذ انشعاب متعدد از پریزهای برق خطرناک است.

*از سیم های استاندارد و متناسب با برق مصرفی وسیله استفاده شود و از به کاربردن سیم های نامناسب و کوتاه که با چسب برق به هم وصل شده است خودداری کنید.

*اجازه استعمال دخانیات یا روشن کردن کبریت و فندک را به کسی ندهید.

*شیلنگ های گاز، زیر دست و پا ومحل تردد افراد نباشد و از کنار دیوارها یا محل امن عبور کند.

*از عبور دادن دودکش ها از کنار مواد قابل اشتعال بویژه پارچه های برزنتی خودداری شده و از مسیرهای غیرقابل اشتعال مانند دیوار عبور داده شود.

*فاصله ایمن بین وسایل برقی و گرمایشی و مواد قابل اشتعال که حداقل یک متر است رعایت شود.

*آشپزخانه در فضایی خارج از محیط اصلی تکایا مستقر شده و مسیرهای خروجی مناسبی برای آن درنظر گرفته شود.

*در صورت بروز هرگونه حادثه یا آتش سوزی خونسردی خود را حفظ کرده و ضمن کمک به تخلیه سریع حاضران، بویژه افراد سالخورده، بانوان و کودکان بلافاصله مراتب را به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی اطلاع دهند.

انتهای پیام/



برچسب ها: ماه محرم ، ایمنی ، تکایا
نظرات بینندگان