کد خبر: ۱۳۲۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

قیمت ۷ برابری ‌هندوانه از زمین تا بازار؛ سودی که به جیب دلالان می‌رود

تفاوت قیمت خرید برخی محصولات از مزرعه تا بازار منجر به این شده که کشاورزان تمایلی به فروش محصولاتی مانند هندوانه نداشته باشند.
به گزارش شیرازه، این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ویدئویی دست به دست می‌شود که تعدادی از کشاورزان استان فارس محصولات خود را به دلیل قیمت پایین خرید به دست خود معدوم می‌کنند. 

تسنیم نوشت: این محصولات عمدتا هندوانه، گوجه فرنگی و فلفل دلمه است به دلیل کشت زیاد و قیمت بسیار پایین هنگام خرید ضرر و زیان زیادی را به کشاورزان وارد کرده است. 

واسطه‌گران هندوانه را از سر زمین کشاورزی با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند اما میان قیمت خرید از کشاورز با قیمت فروش تفاوت چند برابری وجود دارد. این موضوع سبب شده است که بسیاری از کشاورزان حاضر به فروش محصولاتی مانند هندوانه نشوند و حتی ترجیح بدهند که آن را معدوم کنند.

محمد دهقان، یکی از هندوانه‌کاران در منطقه مرودشت است که از تفاوت قیمت خرید تا فروش هندوانه در بازار ناراضی است، او می‌گوید: تفاوت قیمت خرید تا فروش بیش از 5 برابر است و هیچ سودی که برای ما ندارد، ضرر هم دارد. به گفته این کشاورز مرودشتی همه هندوانه‌کاران این منطقه امسال ضرر کردند و حتی پول هزینه‌های آبیاری، سم و کارگران هم به دست نیاورده‌اند.

به گفته وی روزانه ظرفیت فروش بیش از یک تن هندوانه از مرزرعه خود را دارد اما به دلیل اینکه قیمت خرید خیلی پایین است حاضر است که هندوانه را رها کند اما با این قیمت پایین نفروشد.

این کشاورز که وجود دلالان را عامل کاهش قیمت خرید از سر زمین می‌داند؛ عنوان می‌کند: سود کشاورزان برای فروش هندوانه به جیب دلالان رفته است و همین موضوع سبب شده که کشاورزان له کردن هندوانه را به فروش آن ترجیح دهند.

ضرورت تعادل قیمت بین بازار و زمین کشاورزی

احمد دهقان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به کاهش محسوس قیمت خرید هندوانه از کشاورزان و فروش چند برابری آن می‌گوید: قیمت هندوانه از سرمزرعه تا مغازه تفاوت زیادی دارد.

به گفته وی واسطه‌گران و مغازه‌داران باید انصاف را رعایت کنند تا کشاورز متضرر نشود. دهقان با بیان اینکه قیمت هندوانه صادراتی در مزرعه کیلویی کمتر از 200 تومان است، خاطرنشان می‌کند: این درحالی است که قیمت هندوانه در مغازه‌ها کیلویی هزار تا 1500 تومان است.

دهقان خاطرنشان می‌کند: اگر هندوانه هر کیلو هزار و 200 تومان به دست مصرف‌کننده برسد باید این محصول حداقل 700 تومان به ازای هر کیلو از کشاورز خریداری شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه باید تعادل قیمت بین بازار و میدان و زمین کشاورزی برقرار شود؛ عنوان می‌کند: درواقع قیمت هندوانه در سر زمین بالا نیست اما قیمت برای مصرف کننده بالا است.

الگو کشت هندوانه رعایت نشده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با بیان اینکه کشاورزان باید الگو کشت را رعایت کنند،  بیان می‌کند:امسال برخی از محصولات مانند هندوانه در سطح زیاد و اضافه کشت شده است که در محدوده زمانی خاص وارد بازار می‌شود و به دلیل اینکه برخی کشاورزان الگو کشت را رعایت نکرده‌اند موجب افزایش سطح و کاهش قیمت شده است.

دهقان با اشاره به اینکه کشاورزان باید حداقل الگوی سطح کشت را رعایت کنند؛ می‌گوید: جلوگیری از کشت بی‌رویه می‌تواند در برابر کاهش قیمت‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت هندوانه کم شده است، گفت: در این فصل کل کشت تابستانه، پاییز و زمستانی کم شده است و در شهرستان‌های فسا، داراب، ممسنی تمامی هندوانه‌ها جمع شده است.دهقان خاطرنشان می‌کند: بخشی از هندوانه در شهرستان‌های سردسیر اقلید، سپیدان و اطراف مرودشت است که همچنان وجود دارد.

 افزایش کرایه حمل هندوانه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه قسمتی از مشکلات به افزایش کرایه و هزینه حمل هندوانه بر می‌گردد، بیان می‌کند: افزایش کرایه‌ها برای جابه‌جای هندوانه به دیگر استان‌ها و بازار فروش بهتر مشکل‌ساز شده و هزینه‌ها به شدت بالا رفته است.

دهقان می‌گوید: اگر هزینه حمل و نقل کمتر بود به استان‌های بیشتری ارسال می‌شد اما الان ارسال به استان‌های دیگر هزینه بر است. به گفته وی افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت مصرف کننده عمده مشکلی است که کشاورزان با آن مواجه هستند.

خرید توافقی گوجه فرنگی ادامه دارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره افزایش دیگر محصولات مانند گوجه فرنگی و برنامه‌های خرید از کشاورزان می‌گوید: گوجه فرنگی به صورت قیمت توافقی از سوی تعاون روستایی استان خریداری می‌شود که قیمت نسبتا خوبی است. دهقان می‌افزاید: برای دیگر محصولات به دلیل شرایط خاص امکان خرید توافقی وجود ندارد.

انتهای پیام/ش

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
0
متاسفانه بی برنامگی، روزمرگی و سیاسی کاری در جهادکشاورزی فارس حرف اول را می زند