کد خبر: ۱۳۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
با تلاش متخصصان شیرازی صورت گرفت؛

نوید شنوا شدن با کاشت ساقه مغز

ناشنوایان پس از این می توانند با کاشت ساقه مغز، شنوا شوند.
به گزارش شیرازه، رییس بخش کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تیم متخصص شیرازی عمل کاشت ساقه مغز را با هدف برگرداندن شنوایی به ناشنوایان مطلق، با موفقیت انجام دادند.

در این جراحی ساقه مغز امروز برای مردی ۳۰ ساله نی ریزی که به علت تومور مغزی ناشنوا مطلق شده بود کاشته شد.

دکتر سید بصیر هاشمی با اشاره به اینکه پیش از این، جراحی کاشت ساقه مغز برای تعداد کمی در تهران انجام شده بود گفت: عمل کاشت ساقه مغز برای بازگرداندن شنوایی در ناشنوایانی است که پس از زبان آموزی و در سنین بالاتر از کودکی ناشنوا شده اند.

در عمل کاشت ساقه مغز مشهور به ABI (AUDIORITY IMPLANT BRAINSTEM)، دستگاهی کوچک در ساقه مغز افراد ناشنوا کاشته می‌شود.

ABI شامل یک الکترود کوچک است که در هسته‌های عصب شنوایی در ساقه مغز کار گذاشته می‌شود و می‌تواند مسیر شنوایی بالاتر از هسته‌ها را با سیگنال‌های الکتریکی تحریک کند.
بخش دیگر دستگاه یک میکروفون کوچک است که با قرار گرفتن پشت گوش، سیگنال‌های صوتی را به یک بخش رمزگشا در زیر پوست، می‌فرستد.

یک سیم کوچک این بخش را به الکترود کاشته شده وصل می‌کند. در برابر صدا‌های مختلف، الکترود تحریکات متفاوتی را به ساقه مغز می‌فرستد که این تفاوت‌ها سبب شنیدن صدا توسط فرد ناشنوا و تشخیص آن‌ها می‌شود. در واقع ABI همان کاشت حلزون است با این تفاوت که در آن الکترود‌ها مستقیماً در مغز قرار می‌گیرند.

این جراحی در بیماران که ساختمان گوش داخلی، حلزونی و عصب شنوایی ندارند و در موارد ناشنوایی ناشی از قطع عصب شنوایی به دنبال جراحی یا وجود تومور مغزی که امکان جاگذاری پروتز در گوش آن‌ها از بین رفته باشد، استفاده می‌شود.

هنگام آسیب دیدن عصب شنوایی، عمل کاشت حلزون بی فایده است و برای همین از ABI استفاده می‌شود تا الکترود‌ها بدون عبور از عصب شنوایی، مستقیم قسمت‌های مرکزی شنوایی را تحریک کنند.

اگر چه این جراحی شنوایی را به طور کامل به فرد برنمی گرداند، اما در هر صورت بیمار را از دنیای سکوت و خاموشی بیرون می‌آورد و لب خوانی را برای فرد راحت‌تر می‌کند و حداقل‌های ارتباطشان با بیرون فراهم می‌شود.

براساس بررسی‌ها ابتلا به ناشنوایی در برخی شهر‌های استان فارس بیشتر است؛ همچنین در برخی نژاد‌ها و مناطق به دلیل رواج ازدواج فامیلی امکان تولد نوزاد ناشنوا بر اثر مشکلات ژنتیکی بیشتر وجود دارد.
خبرگزاری صدا و سیما
انتهای پیام/
نظرات بینندگان