کد خبر: ۱۳۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
استاندارفارس خبر داد:

فارس، رتبه برتر کشور در کنترل تصادفات / بزرگراه شیراز-اصفهان دارای بیشترین آمار واژگونی در فارس

رحیمی گفت: استان فارس در زمینه کنترل تصادفات و تلفات جاده ای رتبه برتر کشور را در اختیار دارد.

فارس، رتبه برتر کشور در کنترل تصادفات / بزرگراه شیراز-اصفهان دارای بیشترین آمار واژگونی در فارس

به گزارش شیرازه، دکتر عنایت الله رحیمی استاندار فارس در پنجاهمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی و حمل و نقل و سوانح رانندگی استان که با حضور سردار حسینی رئیس پلیس راه کشور برگزار شد، با بیان این که هر جاده برای یک سرعت مشخص طراحی و ساخته می شود، اظهارداشت: مشخصات فنی جاده ها با توجه به درجه بندی راه ها تعیین می شود و رانندگان نمی توانند در هر جاده ای با سرعت دلخواهشان تردد کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به این که در جاده های فعلی حدود 12 میلیون تردد صورت می گیرد و تنها یک درصد بروز تصادف داریم، افزود: این موضوع نشان می دهد 99 درصد از افراد با رعایت مقررات با سلامتی از جاده تردد کرده اند.

وی با بیان این که بیشترین واژگونی در جاده هایی است که بالاترین هزینه های ایمنی در آن ها صورت گرفته است، گفت: بزرگراه شیراز-اصفهان جزء محورهای استاندارد استان محسوب می شود اما بیشترین واژگونی در آن اتفاق می افتد.

استاندار فارس با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد پلیس راه ها و تقویت تعداد و توان پلیس راهور در این استان، ادامه داد: پلیس راه های جدید نیازمند سازمان و نیروی جدید هستند که باید تأمین شود و با انتقال نیروهای سایر پلیس راه ها به پلیس راه های جدید، مشکلات رفع نخواهد شد.

رحیمی تقویت ناوگان خودرویی پلیس راه را مهم برشمرد و افزود: اگر اعتقاد داریم تلفات تصادفات جاده ای به اندازه یک جنگ نظامی خسارت بار است باید به همین اندازه برای کنترل آن هزینه صورت گیرد که در این صورت شاهد کاهش بسیار شدید آمار تلفات خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان فارس نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و تلاش برای تولید و عرضه خودروهای استاندارد را بسیار با اهمیت دانست و اظهارداشت: اگرچه ارتقای استاندارد تولید خودرو ممکن است با افزایش قیمت خودرو همراه باشد اما این هزینه ها در برابر خسارات ناشی از تلفات جاده ای و از دست دادن سرپرستان خانواده ها که هزینه های بسیار سنگینی را برای کشور به دنبال دارد، ناچیز است.

وی با تاکید بر نیاز کشور به تدوین قوانین بازدارنده برای کنترل رفتارهای پرخطر، تصریح کرد: افرادی که با استعمال موادمخدر و مصرف مسکرات، اقدام به رفتارهای "خطرآفرین" در جاده ها می کنند باید با سخت ترین مجازات ها روبرو شوند و رافت و گذشت در این مسائل بی معنا است زیرا با جان شهروندان سروکار دارد.

استاندار فارس ادامه داد: جرائم رانندگی باید به گونه ای افزایش پیدا کند که رانندگان متخلف، نقره داغ شوند و هرگز مرتکب رفتارهای خطرآفرین نشوند.

رحیمی با بیان این که توسعه، تعریض و اصلاح جاده ها باید مورد توجه قرار داشته باشد، گفت: فعالیت های عمرانی در حوزه توسعه، تعریض و اصلاح راه ها در استان فارس رشد بسیار چشمگیری داشته است و اگر وضعیت راه های استان را قبل و بعد از انقلاب و همچنین قبل از سال 92 و بعد از سال 92 مقایسه کنیم متوجه رشد جهشی این بخش که نتیجه تلاش های فرزندان این مرز و بوم برای خدمت به مردم است خواهیم شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس تغییر روش های خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل مانند تقویت حمل و نقل ریلی و توسعه آزادراه ها را از جمله عوامل کاهش تصادفات برشمرد و افزود: از جمله علل افزایش ایمنی راه ها، کنترل جاده ها و فرهنگ سازی در زمینه شرایط استفاده از خودرو و تردد در جاده ها است.

وی با بیان این که کنترل جاده ها تنها به وسیله پلیس راهور ممکن نیست، افزود: بهره گیری از ظرفیت های مردمی و رانندگان شریف، قانونمند و متشرع که به صورت دائمی در جاده ها تردد می کنند می تواند به افزایش کنترل جاده ها منتهی شود.

استاندارفارس جانمایی پلیس راه های جدید این استان و تکمیل پلیس راه های نیمه تمام را از جمله نیازهای بسیار مهم فارس دانست.

رحیمی با بیان این که برخی سخنان در فضاهای مختلف در خصوص وضعیت راه های استان فارس به منظور نادیده گرفتن تلاش های دولت بیان می شود، گفت: دست اندرکاران باید تلاش کنند تحلیل های صحیح را در اختیار مردم و جامعه قرار دهند تا افکار عمومی نسبت به واقعیت ها آگاه باشد.

وی با تاکید بر این که حتی یک نفر تلفات هم در تصادفات جاده ای زیاد است، اظهارداشت: مجموعه راه، پلیس و بیمه ها باید با هماهنگی یکدیگر، تلاش کنند شرایط را برای بهبود ایمنی جاده ها و کاهش تلفات جاده ای فراهم کنند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان