کد خبر: ۱۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸

ایجاد کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات فارس

کمربند حفاظتی به طول ۵۲ کیلومتر در مرز اراضی ملی استان فارس ساخته می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: برای افزایش ضریب حفاظت از اراضی ملی و دولتی و جلوگیری از تعرض به این اراضی، ۵۲ کیلومتر کمربند حفاظتی در مرز عرصه‌های منابع طبیعی و مستثنیات فارس ساخته می‌شود.

شهرام منتصری افزود: برای ایجاد این کمربند حفاظتی، اعتباری معادل پنج میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی اختصاص یافته و در مرحله انعقاد قرارداد قرار گرفته است.

او تصریح کرد: کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات هفت شهرستان حوزه زاگرسی از جمله شهرستان‌های سپیدان، شیراز، کازرون، مرودشت، ممسنی، فیروزآباد و رستم ساخته خواهد شد.

منتصری با بیان اینکه قرار است در این طرحِ ایجاد کمربند‌های حفاظتی از گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم، سریع الرشد و گیاهانی با نیاز آبی کم استفاده خواهد شد، افزود: اجرای این طرح علاوه بر صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی رویه در عرصه‌های طبیعی، موجب احیای پوشش گیاهی و افزایش سرانه فضای سبز و کاهش آلودگی ناشی از پدیده ریزگرد‌ها خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، هدف از اجرای این طرح را مشخص شدن اراضی ملی از مستثنیات قانونی، تثبیت حاکمیت دولت بر عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت خاک، آب و پوشش گیاهی اعلام کرد و ادامه داد: اعمال مدیریت یکپارچه، نظام‌مند و جامع در حوزه‌های آبخیز، کاهش مشکلات اجتماعی و حقوقی و نیز کاهش عوامل تخریب و حفظ منابع طبیعی از دیگر اهداف مهم اجرای طرح کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی است.

از ابتدای اجرای طرح احداث کمربند حفاظتی تاکنون معادل ۳ هزار و ۱۵۸ کیلومتر کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات استان فارس ایجاد شده است.

نظرات بینندگان