کد خبر: ۱۳۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸

حفر چاه در دامنه کوه سبز پوشان، مردم روستای کوشک بیدک را از خوردن نان می اندازد/ نباید با بی تدبیری مسئولان امر سیل جدیدی از بیکاران را به بیکاران قبل اضافه کنیم.

چطور می شود از فاصله ۹۵ کیلومتری سد درودزن تا شیراز برای کلان شهر شیراز آب آورد! اما از سد فیروزآباد که فاصله چندانی تا منطقه ویژه اقتصادی شیراز ندارد نمی شود، در صورتی که این امکان وجود دارد اما فقط عزم ملی مسئولان را می خواهد.

به گزارش خبرنگار شیرازه، روستای کوشک بیدک واقع در ۱۶ کیلومتری جنوب شیراز، در جوار امام زاده سید اسحاق عالم ملقب به سبزپوشان در دامنه رشته کوه سبزپوشان قرار گرفته است.

روستایی با چهار هزار و 500 نفر جمعیت و تعداد هزار و 200 نفر خانوار که شغل اکثر مردم کشاورزی است (۹۰ درصد کشاورزی و ۱۰ درصد الباقی دامداری و کارگری و کارمند و...)

حفر چاه در دامنه کوه سبز پوشان، مردم روستای کوشک بیدک را از خوردن نان می اندازد/ نباید با بی تدبیری مسئولان امر سیل جدیدی از بیکاران را به بیکاران قبل اضافه کنیم.


اراضی این روستا شامل ۱۰۰۰ هکتار است که ۷۰ درصد آن باغات انگور و الباقی اراضی باغات پسته و نیز تحت کشت صیفی جات و سبزیجات است، روستایی که معروف به دارالمومنین منطقه قره باغ شیراز است.

منبع درآمد و امرار معاش مردمان این روستا از کشاورزی است اما چند وقتی است که دغدغه مردم این روستا حفر چند حلقه چاه آب در دامنه کوه سبز پوشان شده است چراکه اگر این اقدام صورت گیرد کشاورزی و کشت صیفی جات دچار مشکل خواهد شد، خبرنگار شیرازه برای اطلاع کامل از این موضوع و بررسی آن به سراغ عضو سابق شورای این روستا علی اصغر زارعی رفته و به گفت و گو پرداخته است؛

شیرازه: دغدغه مردم روستای کوشک بیدک در حال حاضر چیست؟

اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی و بیکاری که در جامعه وجود دارد، به علت بی تدبیری برخی از مسئولان چند صباحی است حفر چند حلقه چاه آب در دامنه کوه سبزپوشان برای مصرف منطقه ویژه اقتصادی شیراز مهمترین دغدغه مردم این روستا شده است.

شیرازه: آیا راهی برای عدم حفر چاه وجود دارد؟

آیا مسئولان امر از بخشدار و فرماندار گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی شیراز، دادگستری فارس نیروی انتظامی و از همه مهمتر طیبی رئیس منطقه ویژه اقتصادی شیراز و نیز رئیس اداره آب استان فارس که مجوز و پروانه بهره برداری حفر چند حلقه چاه آب را برای منطقه ویژه داده اند نمی توانند از سد فیروز آباد که فاصله چندانی با این منطقه ندارد آب به منطقه ویژه اقتصادی شیراز انتقال دهد.

چطور می شود از فاصله ۹۵ کیلومتری سد درودزن تا شیراز برای کلان شهر شیراز آب آورد!

اما از سد فیروزآباد که فاصله چندانی تا منطقه ویژه اقتصادی شیراز ندارد نمی شود، در صورتی که این امکان وجود دارد اما فقط عزم ملی مسئولان را می خواهد، نباید با بی تدبیری مسئولان امر سیل جدیدی از بیکاران را به بیکاران قبل اضافه کنیم.

آیا سزاوار است که روستایی که از قدیم الایام علما و بزرگانی چون آیت الله شهید دستغیب و آیت الله حدائق و آیت الله ایمانی در آن رفت و آمد داشته اند و ۱۶ شهید والامقام، ۷۲ جانباز و ایثارگر را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است را اینگونه با حفر حلقه چاه مردم آن را آواره کرد، روستایی همیشه و همه جا پای نظام و انقلاب بوده است و خواهد بود.

گفتنی است، برای روشن تر شدن موضوع ضمن پیگیری ها طبق جوابیه کارشناس دادگستری به این نتیجه می رسیم که اگر در این منطقه چاهی حفر شود واقعه ای همچون روستای اسلاملو برای این روستا نیز پیش خواهد آمد.

حال بخشی از متن کارشناس دادگستری نیز بدین صورت است؛

در حال حاضر با افزایش بهره برداری از سازند سخت آهکی به درجه ای رسیده که باعث پیشروی آب شور سفره عمقی به دامنه ارتفاعات و حتی کیفیت شور شدن بعضی از چاه های آهکی(مثل چاه شرب روستای اسلاملو) شده است، لذا افزایش بهره برداری و حفر هرگونه چاه جدید با توجه به کاهش پتانسیل آبی سازند سخت منطقه در اثر خشکسالی های متوالی و همچنین تراکم چاه های آهکی موجود در دامنه غربی ارتفاعات باعث خسارت جبران ناپذیر خواهد بود، به طوری که پیشروی آب شور و شور شدن سفره ها بر اثر بهره برداری بی رویه علاوه بر از رده خارج شدن چاه های کشاورزی با تغییر کیفیت سازندسخت و غیر قابل شرب شدن سفره آب شرب منطقه هم در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

گزارش: حجت کهیاری

برچسب ها: شیراز ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان