کد خبر: ۱۳۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
عصر جمعه جاری در شیراز:

تعزیه بزرگ میدانی با بیش از 200 هنرور در شیراز برگزار می شود/ آثار لقمه حرام و و نوع نگرش حضرت قاسم(ع) با بیان "احلی من العسل"، پیام تعزیه بزرگ شیراز

محمدرضا زراعتی از اجرای تعزیه تعزیه بزرگ میدانی با بیش از 200 هنرور در شیراز خبر داد.

به گزارش شیرازه، محمدرضا زراعتی کارگردان گروه هنری اباعبدالله شیراز در جمع خبرنگاران گفت: بزرگ ترین تعزیه میدانی شیراز، با محتوای شهادت حضرت قاسم(ع)، به نویسندگی محمود سیمکانی، عصر جمعه ساعت 4 در حدفاصل میدان کوزه گری و چهارراه مقر معروف به صحرای دوراهی قلعه اجرا خواهد شد.

تعزیه بزرگ میدانی با بیش از 200 هنرور در شیراز برگزار می شود/ آثار لقمه حرام و و نوع نگرش حضرت قاسم(ع) با بیان

به گفته وی، این نمایش بزرگ میدانی در مساحتی حدود یک هکتار با همکاری 200 نفر از عوامل برگزار خواهد شد که پیش بینی می شود بین 8تا 10 هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد.

به گفته زراعتی، این نمایش تعزیه که شهادت حضرت قاسم و امام حسین(ع) را تداعی خواهد کرد، نفس عمل از بیان "احلی من العسل" و نوع نگرش حضرت قاسم(ع) رابه نمایش خواهد گذاشت.

وی افزود: پیام دیگر این نمایش تعزیه، به نمایش گذاشتن آثار لقمه حرام است که با زبان هنر مطرح می شود.

کارگردان این نمایش بزرگ میدانی با بیان اینکه این نمایشنامه برای اولین بار است که به اجرا در می آید تصریح کرد: کارهای ما از متن تا اجرا و حتی دکورها، هر سال متفاوت از سال قبل است که موضوع، با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری در نوروز انتخاب و تحقیق آن آغاز می شود.

زراعتی گفت: در تحقیق برای متن نمایشنامه ها، از کتب تاریخی مختلف از جمله "لحوف" و "تاریخ علقمه" استفاده می شود.

به گفته وی، متن تاریخی استخراج شده توسط محققین گروه، توسط یک گروه نویسندگی با تلفیق اشعاری از شاهنامه و بوستان و گلستان، به متن اجرایی تبدیل شده و پس از تأئید ارشاد، برای اجرا به گروه اجرایی و کارگردان ارائه می شود.

کارگردان تعزیه بزرگ میدانی شیراز با بیان اینکه تمرین نمایش حدود 2ماه زمان می برد ادامه داد: این نمایش تعزیه، تلفیقی از تعزیه سنتی و نمایش میدانی است که یک سری از قواعد تعزیه اصیل ایرانی با جذابیت های تأتر و نمایش مذهبی، شیوه جدیدی را از تعزیه به نمایش می گذارد با عنوان "تعزیه میدانی".

زراعتی در ادامه به همکاری 200 نفر از هنروران در این تعزیه میدانی اشاره گرد و گفت: هنروران در این نمایش تعزیه میدانی، از نونهالان 5ساله تا پیرمردان 70ساله هستند که در چند گروه اصلی 50 نفری و به صورت هیئت امنایی با مسئولین مستقل کار را تمرین و به مرحله اجرا می رسانند.

وی تصریح کرد: این گروه در ایام مختلف سال و ایام شهادت و ولادت اهل بیت(ع) برنامه های مختلفی ارائه می کند که تعزیه بزرگ فاطمیه یکی از این برنامه هاست.

به گفته زراعتی، یکی از گروه های همکار در این کار، در روز اربعین، مصائت اهل بیت(ع) بعد از ظهر عاشورا را در قالب تعزیه در روستای "سجل آباد خرامه" به اجرا خواهند گذاشت.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان