کد خبر: ۱۳۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸

لطف یا سو استفاده اپراتور همراه اول به کاربران خود؟!

رزرو بسته 2 گیگابایتی برای کاربران با هزینه‌ای حدود 13 هزار و 900 تومان همرمان با خرید بسته 10 گیگابایتی با هزینه 10 هزار تومان و البته ادامه‌دار بودن رزرو بسته 2 گیگابایتی لطف یا سوءاستفاده همراه اول در حق کاربران خود است.

به گزارش خبرنگار شیرازه، «مشترک گرامی بسته اینترنت آلفا+ سی‌روزه 2 گیگابایت در ساعت 22:18:17 مورخ 11/6/1398 مجدداً فعال گردید» این پیامی بود که پس از واردکردن شارژ 200 هزار ریالی برای دریافت بسته 10 گیگابایتی از گوشی موبایل خط همراه اول دریافت کردم.

ماه گذشته بود که بسته 10 گیگابایتی را از اپراتور همراه اول برای گوشیم گرفتم البته با هزینه‌ای 10 هزارتومانی و پس از تأیید، پیامکی را دریافت کردم «بسته اینترنت همراهی آلفا+ 30 روزه 10 گیگابایت شما در ساعت 9:51:12 ثانیه روز 10/6/1398 به‌صورت خودکار با بسته اینترنت آلفا+ سی‌روزه 2 گیگابایت تمدید خواهد شد در صورت عدم تمایل به تمدید خودکار کد دستوری *100*8# را شماره‌گیری نمایید. به هزینه بسته 9% مالیات بر ارزش‌افزوده، اضافه می‌گردد.»

درست مشکل از همین پیامک آغاز می‌شود، مطلب نخست اینکه 10 گیگ اینترنتی که با هزینه‌ای حدود 10 هزار تومان خریداری‌شده چرا 2 گیگ آن هزینه‌ای بیشتر از 10 گیگ را به خود اختصاص می‌دهد، البته ممکن است از سوی مسئولان یا افرادی که در قانون‌نویسی این طرح نقش داشته‌اند پاسخ‌ها و یا توجیه‌هایی داشته باشد اما می‌توان پاسخ‌هایی به واقعیت نزدیک را هم گفت.

اینکه اکثر مردم هنگام خریداری بسته گزینه لغو را می‌گذارند در هنگام اتمام بسته آن را انجام دهند و برخی نیز به علت مشغله‌های فراوان فراموش می‌کنند یا حتی برخی نمی‌دانند و اطلاعی از آن ندارد و فقط بسته را فعال می‌کنند و دیگر هیچ...

این در حالی است که طرح مکالمه رایگان ماهیانه در مقابل طرح ماهیانه اینترنت این‌گونه نبوده و شما اگر یک ماه مکالمه رایگان را خریداری کردید اگر در پایان ماه همان هزینه موردنظر درگوشی موجود بود مکالمه خودکار تمدید می‌شود اما اگر هزینه کافی نبود به‌صورت خودکار لغو می‌شود.

حال سؤالی مطرح می‌شود که چرا در طرح یک‌ماهه اینترنت این سیاست را استفاده کرده‌اند؟ پاسخ آن ساده است، درعین‌حالی که مردم در فشار اقتصادی به سر می‌برند و معیشت زندگی آنان به‌سختی تأمین می‌شود و یا شاید برخی از مردم هزینه و معیشت زندگی خود را هم تأمین نمی‌کنند اپراتور همراه اول به‌راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای از مردم سو استفاده می‌کند.

خبرنگار شیرازه برای بررسی بیشتر این موضوع با اپراتور همراه اول یا همان 9990 تماس گرفته تا طرح موضوع کند و درنهایت گزارش شیرازه به‌عنوان پیشنهاد در سیستم ثبت شد.

اما این پایان کار نیست و برای اطلاعات بیشتر پس از رزرو بسته 2 گیگابایتی باز منتظر پایان ترافیک شدیم، جالب اینکه پس از پایان بسته رزرو 2 گیگابایتی اگر فرد مجدداً گوشی خود را شارژ پولی کند باز یک بسته 2 گیگابایتی به‌صورت خودکار خریداری می‌شود درواقع این لطف یا سو استفاده ادامه‌دار است.

درحالی‌که وقتی شما یک بسته 10 گیگابایتی را خریداری می‌کنید باید یک رزرو داشته باشد اما این کار همراه اول چندین بار 2 گیگابایت را رزرو بسته‌ها می‌کند و تا زمانی که فرد آگاه نباشد و لغو نکند همچنان هزینه حدود 13 هزار و 900 تومان ادامه دارد.

همچنین برای بررسی بیشتر نیز به سراغ مهدی تاکی مدیر مخابرات مرکز استان فارس رفته و موضوع را نیز پیگیر شدیم، پاسخ ایشان بدین شرح بود؛

به نظر من همراه اول اختیار حذف تمدید را به مشترک داده ولی اگر مشترک سرویس خود را تمدید نکند هزینه اینترنت آزاد خیلی گران است لذا یک تمدید پایه که 2G است را در نظر گرفته و به‌صورت پیامک هم اطلاع‌رسانی می‌کند.

در ضمن بیشترین سرویس اینترنت خریداری‌شده توسط مردم همین سرویس 2G است که برای استفاده‌های عادی از اینترنت مثل اسنپ، همراه بانک، و... کافی است و تصور این است اکثر مشترکین استفاده‌کننده از اینترنت موبایل افراد باسواد و آگاه به سرویس‌های موبایل می‌باشند.

پس از پاسخ‌ مدیر مخابرات مرکز استان فارس به نظر می‌رسد نمی‌توانیم مشغله مردم یا فراموش کردن لغو رزرو را پای آگاهی مردم برای متحمل شدن ضرر آنان گذاشت چراکه هیچ فردی درصدد ضرر زدن به خود نیست حال‌آنکه اکثر مردم متحمل این ضرر می‌شوند.

همچنین گفتنی است که حسینی رئیس روابط عمومی تاکنون با خبرنگار شیرازه تماس نگرفته است.

گزارش؛ حجت کهیاری

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان