کد خبر: ۱۳۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
در خطبه های نماز جمعه استان فارس مطرح شد؛

روحيه شجاعت، شهامت و حق‌طلبی امام حسين(ع) براي همه ما باید درس باشد/ موشک نه؛ فرهنگ انقلاب را به یمن و کشورهای منطقه صادر می کنیم

ائمه جمعه فارس در خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان در این هفته، به بررسی دفاع مقدس و نیز موج بیداری اسلامی در ملت های مختلف و تحولات منطقه به ویژه یمن پرداختند.

روحيه شجاعت، شهامت و حق‌طلبی امام حسين(ع) براي همه ما باید درس باشد/ موشک نه؛ فرهنگ انقلاب را به یمن و کشورهای منطقه صادر می کنیم

به گزارش شیرازه، گزیده و خلاصه خطبه های نماز جمعه شهرستان های استان فارس بدین شرح است:

اقلید

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، از جان‌فشانی‌ها و مظلومیت‌های این دوران سخن گفت و تصریح کرد: دفاع ما تنها حفظ خاک نبود بلکه پاسداری از ارزش‌ها بود که به لطف خداوند و مدیریت ولایت مطلقه فقیه با اقتدار و افتخار به پیروزی رسیدیم.

وی به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری درزمینهٔ لزوم تکیه بر نیروی مردم و جوانان پرشور و باشعور کشور در راستای رفع مشکلات موجود اشاره و خاطرنشان کرد: مسؤولان باید گوش شنوا داشته و به این امر مهم توجه کنند که همان‌گونه که مقام معظم رهبری مدام تکرار می‌کنند، کلید موفقیت، توجه به خداوند متعال و اعتماد به ملت و جوانان غیور این مرزوبوم است نه چشم داشتن به خارج از کشور.

امام‌جمعه اقلید با تقدیر از حرکت بجا و خوب ریاست قوه قضاییه در اجرای عدالت، آن را مایه ایجاد امید در جامعه دانست و بر لزوم حمایت سایر ادارات و نهادها برای ریشه‌کنی فساد تأکید کرد.

طالبی با بیان اینکه از دل‌زدگی و ناخرسندی عده‌ای نباید هراس داشت، اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها چوب لای چرخ عدالت نگذارند بلکه همکاری کنند تا با اجرای عدالت، مردم احساس امنیت و آرامش کنند.

امام‌جمعه اقلید، نیروی انسانی را اصلی‌ترین رکن پیشرفت هر جامعه‌ای خواند و با بیان اینکه آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد برای دست‌یابی به اهداف اساسی یک نظام است، عنوان کرد: بهترین مبنا برای تحول در این نظام و جامعه اسلامی، تربیت اسلامی است که سرمایه آن یعنی قرآن و روایات اسلامی نیز در اختیار ما قرار دارد ازاین‌رو به‌راحتی در سایه آن‌ها می‌توان نسلی با تربیت اسلامی قرآنی تحویل جامعه داد و از مکرهایی چون سند 2030 در امان بود.

خطیب جمعه اقلید در بخش پایانی سخنان خود به مسدود بودن جاده اقلید_ یاسوج اشاره و با بیان اینکه این موضوع بارها از تریبون نماز جمعه عنوان شد، از عدم اقدام مؤثر مسؤولان مربوطه در این زمینه انتقاد و تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به اربعین و حرکت زوار به‌سوی عتبات عالیات، لازم است اقدام مناسب برای رفع این ممنوعیت و محدودیت صورت گیرد.

فراشبند

حجت الاسلام هادی ابراهیمی در خطبه های این هفته نماز جمعه فراشبند بی تفاوتی نسبت به ظلم را دلیل بر نیزه رفتن سر امام حسین(ع) و یارانش نامید و گفت: امروز دشمنان ما در خارج از کشور و نفوذی ها در داخل به دنبال ضربه به نظام هستند و دنبال کردن سند ننگین 2030 نمونه ای از این خیانت و نفوذ است.

اصلاح طلبی یعنی اینکه بدون خدشه دار کردن اصول باعث پیشرفت و ترقی در جامعه باشیم و اینکه امروز افرادی به دنبال کشف حجاب باشند اصلاح طلبی نیست و عین بی دینی و خیانت به زنان مسلمان است و مسولینی که به دنبال ترویج این مسائل هستند انسانهای شهوت پرست و دنیا دوستی هستند که به دنبال پست و مقام خود هستند.

آتش به اختیار یعنی کاری که در روزهای قبل جوانان انقلابی در عمل انجام شده که در برخی شهرداری ها جهت حذف نام شهید و اصلاح آنها توسط این جوانان که انجام شد.

سعادت شهر

امام جمعه موقت سعادتشهر در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: مکتب امام حسین نجات بخش دنیا از کفر است، اگر به پیام این مکتب گوش دهیم، از کفر و طاغوت نجات پیدا می کنیم

حجت الاسلام توکلی افزود: راهپیمایی اربعین جهانی شده است، این راهپیمایی تجلی خون امام حسین است

او ادامه داد: راهپیمایی اربعین نشان می دهد امام حسین مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه انسانهاست

امام جمعه موقت سعادت شهر گفت: در کنار این حرکت عظیم ایجاد شده باید معارف امام حسین را ابلاغ کنیم و معرفت بیشتری از امام حسین پیدا کنیم و دیگران هم از این معرفت آگاه و بهرمند کنیم .

حجت الاسلام توکلی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس فرصتی برای پاسداشت رشادت های رزمندگان است، گفت: دشمنان هدفشان از به راه انداختن جنگ این بود که مردم را از انقلاب بترسانند و انقلاب را از همان ابتدا خاموش کنند ولی شهدای دفاع مقدس به همه درس ایستادگی، مقاومت، خودسازی، ولایت پذیری، استقلال و آزادی دادند .

خطیب جمعه سعادت شهر افزود: انقلاب اسلامی از درخشان ترین و روشنترین انقلاب ها بود، این انقلاب امروز به بچه های فلسطینی و یمنی نشان می دهد که می توان سنگ را به موشک تبدیل کرد 

 حجت الاسلام توکلی اشاره ای هم به حوادث منطقه خاور میانه داشت و گفت: ما به یمن و دیگران موشک نمی دهیم بلکه فرهنگ انقلاب را صادر می کنیم و این پایان کار نیست چرا انشالله انقلاب را به سراسر دنیا صادر خواهیم کرد.

امام جمعه موقت سعادت شهر گفت: به فرموده معمار کبیر انقلاب، ما در جنگ‌تحمیلی قدرت و ابهت شرق و غرب را شکستیم و به اقتدار و امنیتی رسیدیم که حالا خیلی از کشورهای منطقه پشتشان به ما گرم است.

گله دار

حجت‌الاسلام گنجی امام‌جمعه گله‌دار در ابتداي صحبت‌های خود گفت: ما می‌توانیم از امام حسين(ع) درس شجاعت و شهامت ياد بگيريم و در تمام رفتارهاي امام، ما آمادگي ايشان براي مرگ را می‌بینیم.

وی ادامه داد: امام حسين (ع) فرمود جان دادن در مسير به دست آوردن شرافت بسيار آسان است و امام شهادت را جز حيات جاويدان نمی‌دانست و همه اين موارد نشان از روحيه شجاعت، شهامت، حق‌طلبی و آمادگي امام حسين(ع) براي مرگ دارد، هركسي در اين مكتب پرورش پيدا كند از مرگ نمی‌ترسد و ملت ما با درس گرفتن از عاشورا در جنگ تحميلي پیروز میدان شد.

امام‌جمعه گله‌دار خاطرنشان ساخت: اولين افرادي كه اين درس‌ها را از امام ياد گرفتند اهل‌بیت و خاندان ايشان بودند و امام سجاد (ع) براي رسالت رساندن پيام عاشورا و آمادگي براي ايجاد حكومت اسلامي بسيار تلاش كردند و كه می‌بینیم وقتي امام سجاد در مواقع متعدد مورد تهديد واقع می‌گردند باشهامت حرف می‌زنند و از حق خود دفاع می‌کند و همين شهامت را در كلام و رفتار حضرت زينب كبري(س) نيز می‌بینیم.

امام‌جمعه گله‌دار ضمن اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز آغاز جنگ تحميلي ياد و خاطره‌ی همه‌ی شهدا و جانبازان و رزمندگان را گرامي داشت
وي در ادامه ضمن تشكر از خدمات رستمي،بخشدار سابق، انتصاب و معارفه بخشدار جديد را تبريك و از بخشدار جدید خواست با جديت براي حل مشكلات مردم تلاش كنند.

حجت‌الاسلام گنجی امام‌جمعه گله‌دار در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به سخنان هفته گذشته مقام معظم رهبري در ابتداي درس خارج از فقه مطالبي را درباره وضعيت كنوني جهان و اقدامات آمريكا و همچنين تلاش و موفقيت مبارزان يمن در جهت نابود كردن مواضع عربستان خطاب به نمازگزاران ارائه داد.

استهبان

حجت الاسلام والمسلمین خاوری با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و خطرناک ترین آفات تقوا، بی حیایی، بی عفتی و بی حجابی در جامعه است گفت مسأله بی حیایی و بی حجابی پیامدهای مختلفی مثل ناهنجاری های اجتماعی را برای جامعه ما رقم زده است و طلاق و زنان بی سرپرست از جمله این پیامدها می باشد.

امام جمعه استهبان با بیان اینکه بی حجابی و بی عفتی منجر به فروپاشی بنیان خانواده می شود افزود در فرهنگ غرب و رسانه های آنان حجاب را مانعی برای زنان می دانند ولی در واقع اینگونه نیست و بی حجابی و بی عفتی هست که باعث بوجود آمدن محدودیت و گرفتاری هایی برای مردان و زنان شده است و در جامعه ناسالم و بی بند و بار است که فعالیت زنان در عرصه های سالم اجتماعی محدود می شود.

ایشان در خطبه های دوم نماز جمعه ضمن تشکر از نیروهای انتظامی ، سپاه و بسیج بدلیل تأمین امنیت منازل مسکونی و باغات انجیر گفت باید تشکر ویژه ای از ریاست دستگاه قضا در سطح کشور داشته باشیم که با مدیریت جهادی در عرصه ایجاد عدالت و پیگیری مجدانه و علنی دادگاه مفسدان اقتصادی موجب دلگرمی مردم شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین خاوری در ادامه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در درس خارج فقه مبنی اینکه هیچ مذاکره ای در هیچ سطحی با آمریکا انجام نخواهد شد گفت شخص ترامپ است که به این مذاکرات نیازمند بوده نه ملت ایران و بهتر است که ترامپ برود و با گاو شیرده مذاکره کند.

امام جمعه استهبان در پایان گفت با توجه به اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم بایستی قدم های بزرگی در راستای تبیین رشادت های رزمندگان و ملت ایران برای نسل جدید برداشته شود.

مرودشت

حجت الاسلام والمسلمین مهدی آقائی امام جمعه مرودشت در خطبه های این هفته خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اسارت آل الله، آزردن پدر ومادر وزورگویی وستم به مردم را درکنار ناسپاسی نسبت به خوبی های دیگران را از گناهانی برشمرد که کیفر آن در همین دنیا اتفاق خواهد افتاد.

آقائی در ادامه خطبه های خود به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه خود وتاکید نسبت به این موضوع که همه بدانند که هیچ گونه مذاکره ای در هیچ سطحی بین مسئوولان ایران وآمریکا اتفاق نخواهد افتاد، اشاره نمود.

آقائی در ادامه تنها راه علاج مشکلات کشور را تکیه به مردم و جوانان و جدی گرفتن ظرفیت‌های داخلی دانست و با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از جانب آمریکایی‌ها، هدف آنها از ترفند مذاکره را تحمیل خواسته‌های خود و اثبات تأثیرگذاری فشار حداکثری بر ایران خواند و…

کوار

حجت السلام والمسلمین گشول امام جمعه در ابتدا همه را به تقوای الهی و گذشت و پرهیز از انتقام جویی دعوت کرد

و با تفسیر آیه 14سوره تغابن بیان کرد که 3 پله را در پیش روی انسان قرارمیدهد:

1.گذشت کردن و مجازات نکردن

2.نادیده گرفتن

3.پرده پوشی کردن و حفظ رازها

و در ادامه تصریح کرد از عوامل اصلی طلاق،فرارازخانه،خودکشی،قتل،

اختلاف و کش مکش گذشت نکردن و نادیده نگرفتن است.

وی ادامه داد تحریم های 40ساله منجر شد که به اقتصاد مقاومتی برسیم و نفت های صادراتی ما دو برابر شوند.

امام جمعه افزود: فتنه88 وفتنه96 الگویی از دقیق بودن رهبری ولایت فقیه بوده است که باعث شد بر آن فتنه ها غلبه شود.

حجت الاسلام گشول

هدف آمریکا و بقیه کشورها از مذاکره با ایران را چنین بیان کرد:

1.تحمیل خواسته های امریکا بر جمهوری اسلامی و از بین بردن دفاع موشکی و از بین بردن انرژی هسته ای

2.موفق نشان دادن فشار حداکثری و قدرت مابی آمریکا

وی در ادامه فرمود

شعار لبیک یا حسین موکب داران عراقی در دیدار 27شهریورماه در مقابل حضرت آقا نشان دهنده این است که حسین و یزدیان زمان خود را بشناسیم.

امام جمعه محترم در پایان بیان داشت

حمله پهبادی انصارالله یمن به آرامکو عربستان صادرات نفت عربستان را به کمتر از نصف کاهش داد که عربستان برای رهایی از این آبروریزی ایران را عامل این حمله پهبادی معرفی کرد و افزود آمریکا با کل قدرت خود و عربستان با کل ثروت خود نتوانستند در مقابل یک جنبش محلی برآیند.

گراش

حجت الاسلام بخشایش پور در خطبه های اول  با دعوت همه به تقوای الهی ایام عزای  سیدالشهدا  ع را ایام تقویت باورهای حسینی و فهم دقیق معارف کربلا دانستند وی گفت  برای آگاهی از ماهیت انقلاب عاشورا ماناچاریم دو نوع انقلاب را بشناسیم
نوعا انقلابها دو نوع هستند برخی انقلابها انفجاریداند یعنی در جامعه ای گاهی جنایت ظلم و تبعیض و حق کشی آنقدر توسعه پیدا میکند که مردم به مرحله انفجار در می آیند.به خاطر آن فشار ها و و ستم ها به غده حرکت میکنند دست به یک انقلاب میزنند که این نوع از انقلاب انقلاب انفجاری است همچنین انقلاب هایی در کشورهای کمونیستی من جمله از اینهاست.
اما در مقابل انقلاب انفجاری انقلاب ارادی میباشد.در انقلاب ارادی هدف فقط تغییر رژیم سیاسی آن نظام نیست بلکه در انقلاب ارادی یک جریان برای تثبیت و تحکیم یک جریان فکری وسیاسی است.اصل در انقلاب ارادی مبانی و اندیشه و آرمانهای دینی حاکم کردن است.
ولذا انقلاب پیغمبر این بود که جریان حیوانی را به جریان انسانی مبدل کند و آرمان ها و ارزش ها در جامعه پیدا شود. و همچنین انقلاب حضرت سیدالشهدا ع هم نیز بر همین منشور شکل گرفت و وجه اشتراک انقلاب ما نیز بر همین ارادی بودن بود. ملت ما پشت سر امام ره برای نهادینه کردن همین ارزش ها و آرمان ها به حرکت درآمدند. و هدف انقلاب ما این است که زمینه فرج آقا امام زمان عج فراهم گردد.

بخشایش پور در خطبه های دوم ضمن تبریک به مناسبت سالگرد افتخار آفرین دفاع مقدس بیان کرد :آنچه در سالگرد دفاع مقدس برای ما قابل تامل است فقط تجدید خاطره ایثارگری هاو فداکاری های رزمندگان دلاور و حوادث آن دوران نمی‌باشد بلکه در حقیقت یک اندیشه و یک اعتقاد راسخ دینی هر ساله در 31 شهریور می‌بایست  تجدید شود.

ایشان بابیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی 40 سال است که با قدرت در سایه دو رهبر دینی و الهی ادامه پیدا کرده است و سالگرد دفاع مقدس در نظام مقدس ما سالگرد یک حرکت اجتماعی  در درون جامعه است و نه یک حادثه و جنگ
بخشایش پور گفت:مشکلی که امروز ما با سالگرد دفاع مقدس با آن مواجه هستیم. پرداختن به مسائل حاشیه ای و جنبی است. مادر این هفته بیشتر به بیان خاطرات وتاریخ  عملیات ها می‌پردازیم که البته این موارد خیلی خوب است ولی نکته مهم اینجاست که دفاع مقدس یک تفکری که مصداق قرآنی را دارد که به فعلیت رسانید که آن محور مقاومت است که اکنون شما نتایج آن را در لبنان سوریه و خود عراق و یمن مشاهده می‌کنید که این شکوفایی استعدادها در منطقه مولود دفاع مقدس است.

ارد _ شهرستان گراش

حجت الاسلام سید مهدی علوی امام جمعه شهر ارد ضمن سفارش به تقوی الهی با بیان اینکه دوشنبه روز بازگشایی مدارس میباشد به خانواده ها و والدین توصیه توجه به فرزندان را کردند. 
وی در ادامه با تشکر از مرکز نیکوکاری شهر ارد گفت خیرین محترم و مسئولین می‌بایست به فکر کمک  به دانش اموزان نیازمند باشند
حجه الاسلام علوی در ادامه ضمن تبریک به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس ایستادگی ملت در برابر ظلم را نماد این هفته دانستند. 
وی با اشاره به صحبتهای روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب  در درس خارج فقه گفت  تنها راه علاج کشور استفاده از ظرفیت جوانان است و مذاکره مجدد با آمریکا غلط و آمریکا دلسوز ما نیست
حجه الاسلام علوی گفت:حمله پهبادهای یمن به تاسیسات نفتی آرماکو عربستان هشدار بزرگی به کشورهای حمایت کننده و همراه عربستان است و باید منتظر جواب دیگراز طرف انصارالله باشند 
امام جمعه ارد در ادامه ضمن تشکر از حرکتهای جهادی و انقلابی از سوی قوه قضائیه و آیت الله رئیسی؛ پیگیری مجددانه در برخورد با مفسدین اقتصادی را خواستار شدند وی در پایان بااشاره به طرح هر مسجد یک حقوقدان این طرح را حمایت و دستور انجام این طرح را در مساجد شهر ارد را دادند.

نظرات بینندگان