کد خبر: ۱۳۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
سو استفاده از میهمان نوازی بی بدیل شهر راز؛

چرا می خواهید دیه سیل شیراز را از حقوق شهروندان پرداخت کنید؟

در ۵ فروردین ۱۳۹۸ بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر شیراز، سیل ناگهانی جاری شد. بر اثر ادامه بارندگی‌ها، در روز ۶ فروردین برای بار دوم سیل شیراز را فرا گرفت. آخرین آمار رسمیِ جان‌باختگان سیل ۱۳۹۸ به نقل از سرپرست اورژانس کشور ۲۱ نفر اعلام شد. مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نیز اعلام کرد در میان کشته‌شدگان ۶ مرد، ۷ زن و ۴ کودک، ۳ پسر و یک دختر هستند. همچنین بر اساس این آمار سیل تا کنون ۱۱۹ مصدوم برجای گذاشته‌است.
پایگاه خبری شیرازه؛ در همان ساعات اولیه وقوع سیل، هتلی در جوار دروازه قرآن درب های خود را بر روی سیل زده‌ها گشوده و ضمن توزیع حوله و خوارک و نوشیدنی گرم اقدام به پذیرایی رایگان از سیل زدگان نمود و پس از آن شیرازی‌ها در هتلها و مهمانخانه‌ها و ورزشگاه‌ها و مدارس و منازل را به روی مسافران باز نمودند و سفره خانه داران، هتلداران، مجتمع‌های گردشگری و رستورانها و… پای کار آمدند و بیش از ۲۵ هزار پرس‌غذای گرم تأمین و توزیع شد.

مردم خود جوش با اعلام شماره تلفن برای کمک رسانی اعلام آمادگی‌نمودند صافکاران و قالیشوها اعلام آمادگی کردند به رایگان کمک رسانی کنند. بعضی با گرفتن کارتن نوشت اقدام به دعوت رایگان مسافران به خانه خود نمودند که این امر باعث سر و صدای زیادی در نشریات و دنیای مجازی شد. در نهایت پس از باز شدن راه شمالی شیراز، هنگام خروج مسافران توسط مردم هزاران گل به آنها اهدا شد. روزنامه‌ها تیتر زدند مهمان نوازی شیرازی‌ها باز هم جهانی شد.  جواب مهمان نوازی شیرازی ها با پرداخت دیه از حقوق شهروندیشان  ورای اتفاقات و حواشی و مصیبت چند ماه گذشته، آنچه که مصیبت و زخم تازه ای را بر اندام شهر شیراز ایجاد می کند نامه شورای شهر به شهرداری شیراز در رابطه با پرداخت دیه به بازماندگان است.

 در نهایت بی عدالتی ایشان قصور و کوتاهی را هیچگونه متوجه شهرداری نمی داند و شوربختانه آنکه پرداخت آن را داوطلبانه قلمداد می کند. شورای شهر با لحنی ترحم آمیز و با نگاه از بالا به پایین به شهروندان، پرداخت این دیه را صرفا جهت التیام آلام وارده می داند. چگونه است که رودخانه ای که لایروبی نشده و حتی رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر، دستکاری در طبیعت را عامل سیل می داند، بر این اساس هیچ گونه قصوری از جانب شهرداری وجود ندارد. این یک تناقض آشکار در سخنان عبدالرزاق موسوی و نامه شورای شهر است.

 "شهرداری شیراز مکلف است ظرف مدت یک هفته نسبت به تهیه و تقدیم لایحه پرداخت دیه جان باختگان حادثه سیل 5 فروردین سال 1398 دروازه قرآن اقدام و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه نماید. ضمناً پرداخت این مبلغ، به صورت داوطلبانه و صرفاً جهت کاهش آلام وارده می باشد و قرینه ای مبنی بر تقصیر شهرداری نخواهد بود." 

بی شک این جملات آخرین میخ رئیس وقت شورای شهر شیراز است که بر تابوت مدیریت شهری این شهر می کوبد. ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از سیل فروردین ماه شیراز، بسیاری از فعالان مدنی و شهروندی، عامل اصلی کوتاهی در جانباختن بیست و اندی از هموطنانمان را مدیریت شهرداری دانستند. انتشار تصاویر ویدئویی از نحوه برخود مخوف اتوموبیل ها و وقوع تلفات جانی و مالی این سوال را بیش از پیش مطرح کرد که شهردار منطقه 3 آیا به مدیریت شهری اشراف دارد؟

انتقاد شهردار سابق و فرافکنی رئیس کمیته حقیقت یاب

 در کمتر پنج روز از این واقعه، علیرضا پاک فطرت شهردار سابق شیراز که پس از تودیعش کمتر در محافل خبری ظاهر می شود، در مصاحبه با خبرگزاری فارس با انتقاد از مدیریت شهری گفت:" در این حوادث واقعاً انسان شک می‌کند که نتوانستند یا نخواستند جلوی حادثه را بگیرند که البته بنده بعید می‌دانم نتوانسته باشند و تنها می‌توان گفت همه‌چیز را مسخره گرفتیم."

 وی با اشاره به عدم لایروبی و عدم کنترل ورودی شهر شیراز توسط معاونت خدمات شهری افزود:" آیا می‌شود شهرداری را در این منطقه منصوب کرد که شهر را نشناسد؟ دروازه قرآن را نشناسد؟ اصلاً نداند که در دروازه قرآن کانالی وجود دارد؟

یا اینکه رشته تحصیلی مرتبط با امور شهرداری ندارد؟ به چه‌عنوان رئیس حوزه شهردار را کسی می‌گذارید که در عمرش کار شهرداری نکرده‌است؟ یا روزی که سیل آمده در شهرداری مرکزی چه کسی مستقر بوده‌است؟ آیا معاون اجرایی شهردار نباید کسی باشد که از تجربه و دانش شهری و شهرداری اطلاع داشته باشد؟"

دیری از انتشار این سخنان نپایید که عبدالرزاق موسوی با انتشار نامه ای گلایه آمیز نسبت به سخنان پاک فطرت با لحنی متفاوت نوشت:"بنده از جمله منتقدین جدی برخی انتصابات شهردار هستم. به حکم قانون به خود اجازه ندادم، در انتصابات ایشان دخالت کنم. عمده کارشناسان با سابقه مورد جامعه علمی و شواهد عینی می‌گویند، این حجم ریزش باران، در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است." 
رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز در مورد علت سیل دروازه قرآن گفت: «خاکریزهایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد.

آیا این جواب مهمان نوازان شیرازی است که بجای کاهش آلامشان پرداخت دیه را از حقوق شهروندیشان پرداخت کنیم؟ حقوقی که می توان آن را به احداث خیابان، پل، ایمنی شهر، فضای سبز، نظافت شهری، حل مشکلات ترافیک و حراست از کیان شهری شیراز اختصاص داد.

 مگر مردم شیراز مقصر و خلاف مقررات عمل کرده اند که از جیب آنان دیه پرداخت شود. بر این اساس نقش شهرداری شیراز در عدم لایروبی، عدم نگاه کارشناسی شهردار منطقه سه، عدم کنترل معاونت خدمات شهری و در نهایت جانباختن بیست و یک نفر از هموطنانمان چیست. وا مصیبتا که شورای شهری که می بایست حافظ منافع مردمانی باشد که آنان را بر مسند نشانده اند، محافظ کامل حوزه شهرداری است که مبادا قصورشان در وقوع سیل به آن ها عذاب وجدان دهد. نامه ایشان، نشان از یک نگاه سیاسی دارد که همسنگری در یک جناح را به تضییع حقوق مردم ترجیح می دهد.

نظرات بینندگان