کد خبر: ۱۳۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
دبیرکل حزب‌الله لبنان:

پایان عمر دولت آل‌سعود نزدیک است/ عربستان دشمن 40 ساله انقلاب اسلامی/ روایتی زیبا از رابطه عاطفی حزب‌الله لبنان با حضرت آقا

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه امام (ره) به حمایت از فلسطین و آزادی خاک آن و همچنین محو شدن کامل اسرائیل اعتقاد داشتند، گفت: با توجه به اینکه مصر کمپ دیوید را امضا کرد و از نبرد با اسرائیل خارج شد، شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران وارد شده و پیروزی انقلاب اسلامی موازنه قدرتی را در منطقه ایجاد کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری که بخش اول آن امشب از تلویزیون پخش شد، در پاسخ به این سوال که یکی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی تاثیرات بین‌المللی و منطقه‌ای آن بوده است و در آن شرایط چه تغییرات و تحولات مهمی در منطقه رخ داد، گفت: اگر به گذشته بازگردیم و تحولات را رصد کنیم در می‌یابیم که اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه حادثه مهمی رخ داد و آن حادثه خروج جمهوری عربی مصر از نبرد کشورهای عربی با اسرائیل و امضا معاهده کمپ دیوید بود.

وی تصریح کرد: به دلیل نقش مهم و موثر مصر این اتفاق می‌توانست تاثیرات بسیار خطرناکی در منطقه و در نبرد با اسرائیل در مورد مساله فلسطین و آینده فلسطین داشته باشد. در وهله اول اینگونه به نظر می‌رسید که نبرد به نفع اسرائیل پیش می‌رود زیرا در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه غربی به رهبری آمریکا وجود داشت. در واقع در منطقه ما شکافی به وجود آمده بود، شکافی که کشورهای مرتبط با بلوک شرق و غرب را از یکدیگر جدا می‌کرد. به نوعی در آن زمان جنگ سرد به طور اساسی در منطقه حاکم شده بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین بیان کرد: لبنان با مشکلات داخلی مواجه بود. دشمن اسرائیلی یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بخش‌هایی از فلسطین را اشغال کرده و یک نوار مرزی ایجاد کرد و ما با یک مشکل جدی به نام اشغالگری اسرائیل و تجاوزهای آن مواجه بودیم. جنگنده‌های اسرائیل جنوب لبنان را بمباران می‌کردند و عملیات‌های ربایش هم به بدترین شکل ادامه داشت. این اتفاقات در بین سال‌های 1977 تا 1979 میلادی به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها به عملیات‌های فلسطینی‌ها معترض بودند در واقع این مساله برایشان یک بهانه بود چراکه سلسله تجاوزهای اسرائیل از سال 1948 آغاز شده بود. همچنین مقاومت فلسطین در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به ویژه پس از حوادث اردن کار خود را آغاز کرد. خروج مصر با  امضای کمپ دیوید تحمیل یک فرایند سیاسی تحقیرآمیز بر فلسطین و جهان عرب و ضعف حکمرانان کشورهای عربی موجب ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده شده بود اما پیروزی انقلاب اسلامی امیدهای از دست رفته در منطقه و به ویژه فلسطین و لبنان را زنده کرد. امام (ره) نیز به حمایت از ملت فلسطین و آزادی خاک این سرزمین و همچنین محو شدن اسرائیل اعتقاد داشتند. این اتفاق نقطه آغاز نهضت اسلامی بود و امام شعارهای متعددی را در عرصه‌های گوناگون از قبیل وحدت اسلامی، مقابله با آمریکا، ثبات و پایداری و اطمینان ملت‌ها به پروردگار خود را مطرح و بر آنها تاکید داشتند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خاطره ای از آن زمان دارید که با فضای عمومی ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی و روحی که امام در منطقه دمید و مقاومت احیا شد، گفت: در این خصوص باید به واقعه آزادسازی خرمشهر در ایران بپردازیم. پس از آن زمان اسرائیل تصمیم حمله به لبنان گرفت و این اقدام خود بی ارتباط با پیروزی‌ها در ایران نبود. در واقع اسرائیل وارد جنوب لبنان و بیروت شد. در آن زمان گروهی از علما، برادران و مجاهدان تصمیم به تشکیل جهاد اسلامی مقاومت به دنبال حمله اسرائیلی‌ها گرفتند. اسرائیل البته وارد تمام لبنان نشده بود و فقط وارد حدود 40 درصد مساحت کشور شده بود. 100 هزار نظامی اسرائیلی وارد لبنان شدند، آنها نیروهای چندملیتی آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی را به بهانه حفظ صلح با خود داشتند. وضعیت در آن زمان بسیار بد بود. پس از آن بود که گروه‌های مقاومت تصمیم به یک گروه منسجم گرفتند که پس از مدت کوتاهی حزب‌الله نامگذاری شد. تشکیل این جبهه با تصمیم امام (ره) مبنی بر اعزام نیروهای سپاه به سوریه و لبنان به منظور مقابله با تجاوزگری‌های اسرائیل همراه شد. در ابتدا قصد و نیت این بود که در کنار گروه‌های مقاومت بجنگند اما نیاز به وجود عملیات مقاومتی هم احساس می‌شد. در آن زمان امام (ره) ماموریت ارائه کمک و آموزش‌های نظامی به جوانان لبنانی را جایگزین موارد نظامی مستقیم توسط سپاه کرد تا آنجا که خود جوانان لبنانی بتوانند با اشغالگران مبارزه کنند.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد تا گروه‌های بزرگ و وسیع تشکیل شود. 9 نفر به نمایندگی از برادران مقاومت از جمله شهید سیدعباس موسوی برای پیگیری این مساله مهم انتخاب شد. تبعاً من جزو این افراد نبودم چون سن و سال کمی داشتم. این افراد شرح حالی از اوضاع منطقه را خدمت امام (ره) ارائه کردند و پرسیدند که تکلیفشان چیست؟ امام (ره) هم تاکید کردند تکلیف شما مقاومت و ایستادن در برابر دشمن با تمام توان است حتی اگر تعدادتان کم باشد. امام (ره) تاکید کردند که توکلتان به خدا باشد. من پیروزی را می‌بینم. بنابراین جلسه‌ای که در آن برادران ما خدمت امام (ره) رسیدند در واقع سنگ بنای حزب‌الله در لبنان بنا نهاده شد. در آن زمان برادران ما به امام (ره) گفتند ما به ولایت و رهبری شما ایمان داریم اما در هر صورت مشغله شما زیاد است و نمی‌توانیم به طور مداوم درخصوص قضایای مختلف مزاحم شما شویم. نماینده‌ای را به ما معرفی کنید. ایشان هم امام خامنه‌ای را که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند را معرفی کردند و گفتند ایشان نماینده من هستند و از همان زمان بود که روابط حزب‌الله با مقام معظم رهبری ایجاد شد و همواره با ایشان در ارتباط بودیم.

سیدحسن نصرالله یادآور شد: اولین تجربه عملیات استشهادی در لبنان رخ داد و برادران ما تصاویر وصیت‌نامه شهادت‌طلبانی که عملیات استشهادی بزرگی را انجام داده بود، پیش از انتشار در رسانه‌ها ارسال کردند. این تصاویر برای امام (ره) نمایش داده شد و ایشان درباره آنها گفتند این افراد جوانان ما هستند. اهل عرفان و حقیقت هستند و امام (ره) به شدت تحت تاثیر وصیت‌نامه‌ها قرار گرفتند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: حدود یک یا دو ماه پیش از وفات امام (ره) من به عنوان عضو شورای حزب‌الله و مسئول اجرایی به ایران رفتم و با مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی و همچنین سایر مسئولان دیدار کردم و گفتم که می‌خواهم با امام (ره) دیداری داشته باشم و آنها پاسخ دادند که ایشان در بستر بیماری هستند و با کسی ملاقات نمی‌کنند. در آن زمان از طریق یکی از دوستان در بیت امام این موضوع را با سیداحمد در میان گذاشتم و روز دوم به من اطلاع دادند که آماده ملاقات شوم و زمانی که به دیدار امام رفتم هیچ‌کس آنجا نبود. حتی سیداحمد هم آنجا نبود. مسئولان وزارت خارجه و سپاه هم که معمولا در ملاقات‌ها حضور دارند نبودند. بنده با امام (ره) صحبت کردم و نامه‌ام را به ایشان دادم و امام (ره) در مورد پاسخ به مسائل و تحولات لبنان لبخندی زده و گفتند به تمام برادران بگو نگران نباشند. ما همیشه در کنار شما هستیم. این آخرین دیدار من با امام (ره) بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه این گفت‌وگو درخصوص اینکه چه رهنمودها و راهنمایی‌هایی را در زمان ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری تا سالی که امام (ره) رحلت می‌کنند، به یاد دارند، گفت: اگر به دوره انتخاب ایشان برگردم باید بگویم که حزب‌الله خوشحال شد از اینکه آقای خامنه‌ای رهبر شدند. اما چرا حزب‌الله خوشحال می‌شود برای اینکه اطمینان خاطر پیدا می‌کند. از همان لحظه اول که ارتباطم با سیدعلی خامنه‌ای ایجاد شد، من در ادبیات خودم می‌گویم حضرت آقا، روابط ما شکل گرفت. برادرانم در حزب‌الله شورایی داشتند که تعداد اعضای آن شش یا هفت نفر می‌شد که در هر مرحله هم متفاوت بود. آنها در زمان ریاست‌جمهوری حضرت آقا هم خدمت ایشان رسیدند. واقعیت این است که ایشان اهتمام ویژه نسبت به لبنان داشتند و بیاد دارم حتی در برخی از جلسات با ایشان که دو تا چهار ساعت هم طول می‌کشید ایشان به سخنان ما گوش می‌دادند و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کردند. در این زمان مشکل زبان و گویش عربی از سوی ایشان وجود نداشت. اغلب البته به زبان فارسی صحبت می‌کردند اما وقتی لبنانی‌ها به عربی صحبت می‌کردند نیازی به ترجمه نداشتند و تا این اندازه درک از زبان عربی به ما هم کمک کرد.

وی گفت: در آن زمان حساس ایشان ضمن پرورش فکری، نقش مهمی در هدایت این گروه ایفا کردند تا ما بتوانیم با اعتماد به نفس بالا حتی در سخت‌ترین مسائل هم تصمیم‌گیری کنیم. البته ایشان ضمن نظر خود این ضرب‌المثل را هم بیان می‌کردند که صلاح کار خویش خسروان دانند. شما اهل لبنان هستید و نسبت به امور خود آگاهی دارید و این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: برادران ما هر شش ماه یک بار سفری به ایران داشتند تا از دیدگاه مسئولان ایرانی نسبت به تحولات منطقه آگاه شوند.  طبیعتا در آن زمان جنگ تحمیلی هم وجود داشت اما برادران ما دائما به مشورت با ایران و حمایت آن نیاز داشتند. اگر هم با مساله مهمی مواجه می‌شدند بنده را می‌فرستادند چون از همه کوچکتر بودم و نیاز به تشکیلات خاصی نداشتم و از آنجایی که شخصیت معروفی نبودم پیچیده نبود و در معرض تهدید امنیتی قرار نداشتم. از سوی دیگر با زبان فارسی هم آشنایی داشتم.

وی در ادامه در مورد اتفاقاتی که به لحاظ بین‌المللی بعد از ارتحال امام (ره) رخ داد، گفت: در زمان حیات امام اعضای حزب‌الله و حامیان مقاومت روابط نزدیکی چه از ناحیه فکری و فرهنگی با ایشان داشتند و از نظر عاطفی هم به شدت به امام (ره) وابسته بودند. آنها مانند بسیاری از جوانان عاشق امام (ره) بودند و به ایشان به دیدگاه مرجع تقلید و پدر می‌نگریستند. تا به حال ندیده بودم که لبنانی‌ها تا این اندازه دوستدار و عاشق شخصی باشند لذا با رحلت امام کوهی از حزن و اندوه به بار آمد. نگرانی بزرگ برای ما این بود که برخی از رسانه‌های غربی از دوران پس از امام (ره) می‌گفتند و مدعی بودند که ایران پس از او تجزیه شده و جنگ داخلی به وقوع می‌پیوندد. در آن زمان به ما می‌گفتند که جمهوری اسلامی ایران که شما به آن تکیه می‌کنید در مسیر سقوط و فروپاشی قرار می‌گیرد به همین دلیل ما نگران بودیم و پس از رحلت ایشان از طریق تلویزیون حوادث را دنبال می‌کردیم اما وقتی حضور پرشکوه مردم را در مراسم تشییع مشاهده کردیم مطمئن شدیم که ایران به سمت جنگ داخلی و تجزیه نمی‌رود و از طرف ایرانی‌ها در فضای معقول و مناسب رهبری خود را انتخاب می‌کنند. انتخاب حضرت آقا به عنوان رهبر از سوی مجلس خبرگان برای لبنانی‌ها غیرقابل پیش‌بینی بود. نمی‌دانستیم که آیا عالم‌تر و بهتر هم وجود دارد یا خیر. اما با توجه به اینکه با ایشان در ارتباط بودیم انتخاب آقا باعث خشنودی ما شد. در آن لحظه تمام نگرانی‌ها نسبت به آینده کاملا از بین رفت و از همان ساعت اولیه اعلام جانشینی نیز علما و گروه‌های مختلف لبنان و اعضای حزب‌الله پیام تبریک خود را ارسال کردند و با امام مسلمین اعلام بیعت کردند. در هر صورت ما از این مرحله عبور کردیم و بعد از مدت کمی هم به ایران سفر کردیم. رحلت امام را تسلیت گفته و خدمت آقا رسیدیم و برادران ما به ایشان گفتند که در زمان حیات نماینده امام در امور مربوط به لبنان بودند. اکنون که رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند شاید وقت زیادی نداشته باشند که ما را راهنمایی کنند لذا درخواست کردیم تا نماینده‌ای را معرفی کند. آقا لبخندی زدند و فرمودند من هنوز جوانم و وقت دارم.

سیدحسن نصرالله در ادامه بیان کرد: مساله مهم دیگر تداوم راه مقاومت در لبنان بود و ما این را در دستور کار خود داشتیم. خدا بر ما منت گذاشت تا در سایه جابه‌جایی‌ها در ایران و برخی تفاوت‌ها در خط مشی سیاسی تغییری در موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت در منطقه و لبنان ایجاد نشود و این مهم در سایه عنایت حضرت آقا حاصل شد.

وی با اشاره به ارتباط خود با رهبری هم گفت: مهمترین مساله مربوط به ما در زمان رهبری ایشان مشکلات داخلی لبنان بود. در آن مرحله  مشکلاتی میان حزب‌الله و جنبش امل بود. آقا اهتمام ویژه‌ای به این مسائل داشتند. مهمترین مساله‌ای که برای ما اتفاق افتاد حل و فصل مشکلات داخلی بود که در سایه ارشادات و رهنمودهای آقا و تماس‌های مسئولین جمهوری اسلامی ایران حاصل شد و جنبش‌های مقاومت با یکدیگر متحد شدند. آقا با هر گونه مشکل و درگیری میان گروه‌های لبنان مخالف بودند.

وی تاکید کرد: اکنون روابط حزب‌الله و جنبش امل روابط فوق استراتژیک است و همکاری‌های این دو توانسته راه مقاومت را ادامه دهد و دستاوردها و پیروزی‌هایی در سایه چنین وحدتی محقق شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین بیان کرد: بعد از شهادت سیدعباس موسوی نیز برادران من را به عنوان دبیرکل انتخاب کردند. ما به دیدار آقا رفتیم. ایشان می‌گفت اگر می‌خواهید صاحب‌الزمان و همچنین قلوب تمامی مومنان شاد شود باید برای آرامش در کشورتان تلاش کنید. ایشان تاکید بر وحدت داخلی در لبنان، وحدت شیعیان و اهل تسنن و همچنین دیگر مسلمانان داشتند و همواره بر لزوم وحدت مسلمانان و مسیحیان هم اصرار داشتند. لذا درهای باز به روی همه لبنانی‌ها اتفاق افتاد و نمونه آن هم بحث حزب‌الله و جنبش امل بود و همچنین استراتژی درهای باز به روی سایر گروه‌های لبنانی مطرح شد.

وی در پایان گفت: مساله دیگر عزم برای آزادسازی جنوب لبنان بود. شما می‌دانید در آن زمان مشکلاتی وجود داشت که خود را به مسائل سیاسی داخلی درگیر کرده بود و همین مساله سبب می‌شد تا مقاومت حزب‌الله و جنبش امل حتی در داخل برخی از آنها تمایل به سمت سیاست داخلی داشته باشند.

وی در دادامه در خصوص تحولات منطقه هم گفت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که عربستان سعودی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران با این کشور دشمنی کرده است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که «سعودی‌ها دشمن جنبش‌های مقاومت بوده و هستند و این مساله هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه عربستان  در پایان عمر خود به سر می‌برد، اظهار داشت که «اکنون رژیم سعودی پیر شده است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند».

سید حسن نصرالله اعلام کرد که «اعلام جنگ عربستان علیه یمن به دستور محمد بن سلمان، تاثیر بدی روی آینده رژیم آل سعود خواهد گذاشت».

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد، «برای اولین بار است که فریاد "مرگ بر آل سعود" را در بیش از یک کشور عربی (خارج از عربستان) می‌شنویم».

وی در ادامه به مقاومت ملت و ارتش یمن در برابر جنایات آل سعود اشاره کرد و گفت که «این حضور مردم یمن در صحنه بود که انصارالله توانسته طی 5 سال اخیر مقاومت کند».


نظرات بینندگان